Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi napreduje vo vývoji syntetických palív

Spoločnosť Audi je presvedčená, že e-plyn, e-benzín a e-diesel  sú skvelou alternatívou paliva budúcnosti. Výskumníci z Ingolstadtu už dosiahli ďalší dôležitý cieľ: z obnoviteľných zdrojov vyrobili e-benzín. Má oktánové číslo 100.

V Leune (Nemecko, Sasko-Anhaltsko), spoločne so spoločnosťou Globálna bioenergia S.A., Audi vyrobilo e-benzín v objeme – 60 litrov. „Rovnako ako všetky e-palivá Audi, aj nový e-benzín prináša mnoho výhod. Nepochádza z ropy, je kompatibilný s existujúcou infraštruktúrou a ponúka uzavretý uhlíkový cyklus,“ povedal Reiner Mangold, vedúci vývoja dlhodobo udržateľných produktov spoločnosti Audi A.G.

Audi e-benzín je vlastne kvapalný izooktán, ktorý sa v súčasnosti vyrába z biomasy. Pilotné zariadenia Globálnej bioenergie S.A. vyvíja plynný izobután a v Leune  ho pomocou dodatočného vodíka premenia na izooktán. Toto palivo je bez síry a benzénu, takže z jeho spaľovania vznikajú mimoriadne nízke škodlivé emisie. Inžinieri Audi teraz skúmajú vlastnosti regeneratívnej pohonnej hmoty v testovacom motore ohľadom charakteristiky horenia a vylučovania emisií. Ako čisté syntetické palivo s mimoriadne dobrými antidetonačnými vlastnosťami ponúka príležitosť na ďalšie zvýšenie kompresného pomeru spaľovacích motorov a tým aj ich účinnosti. V strednodobom horizonte by projektoví partneri chceli prepracovať výrobný proces tak, aby už nevyžadoval biomasu, ale oxid uhličitý a vodík z obnoviteľných zdrojov.

Alternatívne palivo Audi ponúka veľký potenciál, pokiaľ ide o udržateľnú mobilitu v dlhodobom horizonte a účinne prispieva aj k zníženiu emisií oxidu uhličitého zo spaľovacieho motora – napríklad v prípade modelu Audi g-Tron je rozdiel až o 80 %. Pre spoločnosť Audi sú syntetické palivá viac ako len laboratórny výskum. Značka so štyrmi kruhmi ponúka od roku 2013 Audi e-Gas, ktoré pochádza okrem iného z vlastného závodu Power-to-Gas  vo Werlte (Nemecko, Emsland).

Audi e-diesel je tiež súčasťou portfólia Audi e-fuel. Spoločnosť Sunfire,  partner Audi, prevádzkovala svoje pilotné zariadenie v Drážďanoch od konca roka 2014 až do októbra 2016. Rovnako ako vo Werltre bola energiatiež “zelená” a surovinu tvorili voda a oxid uhličitý. Konečný produkt bol nazvaný Blue Crude, ktorý bol potom rafinovaný na Audi e-diesel. Audi plánuje vybudovať výrobnú kapacitu v kantóne Aargau  (Švajčiarsko). Podľa plánov automobilky a jej partnerov, Ineratec GmbH a spoločnosť Energiedienst Holding AG, by nová prevádzka vyprodukovala zhruba 400 tisíc litrov Audi e-nafty ročne.

(šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov