Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-AMG GT S IMSA RXR One

Tento projekt vznikol v hlave majiteľa upraveného Lamborghini, ktorý chcel praktickejšie a použiteľnejšie auto na každý deň, avšak nechcel sa vzdať výkonu svojho superauta. Prečo sa pri pohľade na výsledný produkt scvrkávajú výfuky aj ozajstným pretekárskym GT3-kám? Niekto sa asi nechal uniesť… Tak či onak, táto úprava nie je iba o plastoch a rýchlom chiptuningu. Ešte aj základné auto, teda fenomenálny Mercedes-Benz AMG GT S, si úpravca zvolil pre jeho koncepciu transaxle a podvozok s lichobežníkovými ramenami. Následné úpravy sa sústredili na štyri hlavné oblasti: zníženie hmotnosti, zvýšenie výkonu, vylepšenie podvozka a optimalizácia aerodynamiky. Takže sa vlastne pustili do stavby pretekárskeho auta a vôbec to nebrali na ľahkú váhu.

Seriózna premena

… vlastne najprv brali. Úpravcovia sa pustili do odľahčovania. Veľa konkurentov by sa pochválilo úsporou 30 kg, avšak v IMSA sa im k tomuto číslu podarilo prihodiť ešte jednu nulu. Čítate správne. Mercedes zhodil až 300 kilogramov vďaka celokarbónovej karosérii, škrupinovým sedadlám a výraznému úbytku tlmiacich materiálov. Výsledná hmotnosť teda podliezla 1 300 kg! Neuveriteľné! Najmä ak vezmeme do úvahy, že auto po dôsledných úpravách motora dosahuje výkon 632 kW (860 koní) a krútiaci moment magických 1 000 Nm! To mu dáva jednotkový výkon až 663 koní na tonu! Mimochodom, Veyron Super Sport má o 10 menej. RXR One dosahuje tento úžasný výkon z kompletne prerobeného motora 4,0 V8 BiTurbo so suchou kľukovou skriňou, ktorý má odľahčený a vyvážený kľukový hriadeľ, nové špeciálne kované piesty a kované ojnice. Špeciálne navrhnute sanie obsahuje upravené turbodúchadlá s vlastným chladením vodou, väčšie škrtiace klapky a dvojradové medzichladiče. To nie je všetko. Hlavy valcov majú zväčšené, vyleštené a optimalizované sacie aj výfukové kanály. Samotný výfuk je zo superdrahého inconelu. Takto upravený motor znesie oveľa väčší plniaci tlak, a teda má oveľa väčší výkonový potenciál. Vyšší výkon si vyžiadal úpravu dvojspojkovej prevodovky, ktorá dostala kované hriadele, ďalšie dve spojky (obe spojky sú teraz dvojlamelové). Vyššie prevádzkové teploty si vyžiadali vlastný chladič prevodového oleja. To isté platí o zadnom diferenciáli.

   

   

Nekonečný príbeh

Následne sa na rad dostal podvozok. Tu tiež nestačila inštalácia nových pružín a tlmičov. Obe nápravy boli výrazne rozšírené, čo si vyžiadalo kompletne prepracovať geometriu. RXR One teda dostalo celkom nové špecifické kované lichobežníky s unibalovými spojmi, zosilnené kované náboje a dokonca aj predĺžené a spevnené polosi. Všetko je to zakončené trojcestne nastaviteľnými tlmičmi. O mechanický grip sa starajú semislicky Pirelli PZero Trofeo R, ktoré majú vpredu šírku 305 (!) a vzadu 315 mm. Sú obuté na 20-, resp. 21-palcových diskoch. Obrovský grip sa ešte znásobí v rýchlosti, pretože RXR One vyvíja seriózny aerodynamický prítlak. Všetky komponenty karosérie sú počítačovo navrhnuté, vyrobené z karbónu a sú funkčné. Cieľom je maximalizovať stabilitu a prítlak vo vysokých rýchlostiach, avšak nie za cenu priveľkého aerodynamického odporu. Na to, aby sa šofér cítil v bezpečí pri tých rýchlostiach, sedí v škrupinovej sedačke pripútaný šesťbodovými pásmi a za sebou má špeciálnu bezpečnostnú klietku, ktorá nielenže chráni posádku, ale aj zvyšuje torznú tuhosť karosérie. Sčítané a podčiarknuté, dávno sme nevideli takú poctivú úpravu, z ktorej by sršalo také nadšenie pre pretekárske autá. Teraz je už iba otázka, či si majiteľ RXR One, od ktorého pochádzala pôvodná idea, nenechá postaviť ešte iné auto, avšak tentoraz naozaj „na každý deň“.

Text: Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov