Hyundai i20 1,0 T-GDi 74 kW Comfort: O stupeň menej
Po výkonnejšej verzii trojvalca sme vyskúšali aj slabšiu. Je to veľký rozdiel?
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor
Niektoré veci vyzerajú horšie na papieri než v skutočnosti. Dvadsať koní, ktoré slabšia verzia preplňovaného litrového trojvalca stráca na tú silnejšiu, je predsa dosť, nie? Nuž, nie je to také jednoduché. Obe verzie motora majú totiž zhodný maximálny krútiaci moment 172 Nm a dokonca aj rozsah, v ktorom je dostupný (1 500 – 4 000 ot.min-1). To znamená, že rozdiel v týchto motoroch je iba vo vysokých otáčkach. Testovaná verzia dosahuje maximálny výkon 74 kW (100 k) už pri 4 500 otáčkach, zatiaľ čo výkonnejší motor pokračuje ďalej a svojich 88 kW (120 koní) odovzdáva až pri 6 000 otáčkach. Pri bežnej jazde tak rozdiel v správaní motorov nepocítite. Slabší motor len nemá takú chuť ťahať až k obmedzovaču otáčok. Najväčším rozdielom je však prevodovka. Slabšia verzia sa musí uspokojiť s päťstupňovým manuálom. Ten vzhľadom na veľký krútiaci moment motora autu bohato postačuje. Jeho jedinou nevýhodou je nešťastný tretí a štvrtý prevodový stupeň. Ani jeden z nich sa totiž nehodí na predpísanú mestskú päťdesiatku. Výkonnejšia verzia má rovnako dlhý najrýchlejší stupeň, ale menšie „schody“ pod ním, preto je pri nej ľahšie nájsť v meste vhodný prevod. Hyundai si za trojvalec zaslúži pochvalu, lebo nástup výkonu naozaj prichádza už hlboko pod hranicou 2 000 otáčok. Jedinou zvláštnosťou je zvýšená hlučnosť motora po studenom štarte. Motor stíchne, až keď sa zohreje.
Hyundai i20 1,0 T-GDi 74 kW Comfort
Cena: základ/test 9 640/13 790
Parametre: zážihový preplňovaný R3/12V, 998 cm3, 74 kW (100 k) pri 4 500 ot.min-1, 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1, 0 – 100 km/h za 10,7 s, vmax= 188 km/h, spotreba výrobca/test 4,5/6,1 l/100 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov