Ibiza oslavuje „tridsiatku“
Prvý model, ktorý automobilka Seat vyvinula samostatne, v týchto dňoch oslavuje okrúhle výročie. Prvá Ibiza bola slávnostne predstavená na autosalóne v Paríži v roku 1984. Tento model predstavoval pre španielsku automobilku začiatok úspechu a predajnosti.
Prvá generácia sa prezentovala s priestrannosťou a pohodlnosťou, ktorá bola v tej dobe k dispozícii vo vyššej triede. S dĺžkou len 3,6 metra bola kompaktným vozidlom. Na automobile sa pri vývoji podieľali zvučné mená ako Italdesign, Giorgio Giugiaro či Karmann. Na vekách hláv valcov niektorých motorov sa vynímal nápis System Porsche. Seat totiž spolupracoval s automobilkou Porsche na technológii pohonných jednotiek.
Výkonová paleta motorov siahala od 32 kW (44 k) až po 74 KW (100 k). Dieselovou alternatívou bola pohonná jednotka s výkonom 41 kW (55 k). Po siedmych rokoch sa Ibiza dočkala modernizácii a pribudla športová verzia s objemom motora 1,7 litra a výkonom 81kW (110 k). V roku 1993 bola výroba ukončená a celosvetovo sa predalo 1 342 001 automobilov Ibiza prvej generácie.
Druhá generácia zastávala v hierarchii Seatu výnimočné postavenie. Táto Ibiza bola totiž prvým modelom, ktorý sa vyrábal v novom závode Seat v meste Martorell. Vývoj vozidla bol už v spolupráci s VW. Ibiza druhej generácie bola k dispozícii so šiestimi motorizáciami, medzi nimi aj populárne jednotky TDI s výkonom 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k).
V roku 1996 Seat predstavil verziu Cupra. Zážihový motor so zdvihovým objemom 2,0 litra a výkonom 110 kW (150 k) poskytol ľahkému vozidlu veľmi dynamické parametre. Modernizáciou prešla druhá Ibiza v roku 1999. Vo svojej kategórii bola táto generácia prvá, ktorá mohla mať vo výbave ESP. Exkluzívna Cupra R mala výkon zvýšený na 132 kW (180 k). Ukončenie výroby sa uskutočnilo v roku 2002 s celkovým počtom predaných vozidiel 1 522 607.
V roku 2001 sa predstavila tretia generácia Ibizy. K dispozícii boli aj verzie Cupra so zážihovou jednotkou s výkonom 132 kW (180 k) a vznetovým ekvivalentom s výkonom 118 kW (160 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Táto verzia bola najsilnejšou vznetovou jednotkou v triede.
Modernizáciou prešla v roku 2006. K dispozícii bolo 18 verzií. Od začiatku predaja sa tretia generácia etablovala ako jeden z najlepších predávaných modelov v triede. Po predaných 1 084 989 vozidiel sa tretia Ibiza odporúčala zo showroomov predajcov v roku 2007.
Posledná štvrtá generácia sa predstavila v roku 2008. Vo výsledkoch EuroNCAP dosiahla 5 hviezdičiek. Modernizovaná Ibiza sa predstavila v roku 2012. K dispozícii sú 3 verzie, trojdverová, päťdverová a kombi. Motorová paleta siaha od 44 kW (60 k) po 132 kW (180 k). Najzelenším modelom je Ibiza 1.2 TDI Ecomotive s papierovou spotrebou 3,4 l/100km. Na opačnom stupni stoji Cupra s výkonom 132 kW (180 k).
MM, Seat
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov