Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Servis: Do večera objednáš, ráno máš!

Škoda Parts Centrum v Mladej Boleslavi patrí k najmodernejším logistickým centrám svojho druhu v Európe. Ako to tam funguje?

Hovorí sa, že prvé auto predáva samotný predaj, ale druhé, tretie a ďalšie už predáva servis. Inými slovami: na kúpu prvého auta presvedčí zákazníka predajca v showroome, ale aby zákazník ostal verný značke, tak musí byť spokojný so servisom. A so servisom bude spokojný len vtedy, keď dostane profesionálny prístup prijímacieho technika, servisný technik odvedie kvalitnú prácu, na svoje auto nebude musieť čakať ako na Godota, ale ho dostane späť v čo najkratšom možnom čase.

V tomto reťazci hrá jednu z kľúčových úloh logistické stredisko náhradných dielov. Značka Škoda má priamo v Mladej Boleslavi jedno z najmodernejších logistických centier svojho druhu v Európe – Škoda Parts Center. Samotné stredisko sa rozprestiera na ploche 105 000 m2 , čo zodpovedá zhruba pätnástim futbalovým ihriskám, k tomu treba pripočítať ešte 80 000 m2 voľnej nekrytej plochy. V stredisku je vyše 140 000 unikátnych položiek pre 22 modelov, plus príslušenstvo, ako sú kolesá, strešné nosiče, koberce atď. A ja som mohol nahliadnuť za jeho brány pozorovať, ako funguje.

12O kamiónov „in“, 220 „out“

Ročne spracuje a vyexpeduje viac než 7,1 milióna objednávok originálnych dielov a príslušenstva Škoda pre 107 importérov značky Škoda po celom svete, takmer 300 autorizovaných servisov a obchodných partnerov v Českej republike, viac než 100 autorizovaných servisov a obchodných partnerov na Slovensku a pre vyše 60 partnerov v pobaltských krajinách. Okrem exkluzívnych dielov pre vozidlá Škoda sa z centra distribuuje aj
identický tovar pre koncernové značky.

Hneď v úvode návštevy nám vysvetlili, že Škoda Parts Center je logistické centrum, nie sklad tovaru. Cieľom nie je skladovať, ale zabezpečiť tok tovaru. Preto má skladové zásoby pod dohľadom elektronický systém SAP, ktorý eviduje všetko o každom jednom tovare v centre – kedy a odkiaľ prišiel, koľko bol v centre, kedy a kam bol expedovaný…, a ktorý na základe skladových zásob automaticky objednáva tovar. Do centra prichádza denne
120 kamiónov, ktorý prinášajú tovar z troch rôznych zdrojov – priamo z výroby značky Škoda, z výroby ostatných značiek koncernu VW a od subdodávateľov.

Naopak, denne opúšťa sklad 220 kamiónov. Na Slovensko idú denne tri kamióny s dennými objednávkami. Tie smerujú do tzv. hubov, kde sa tovar rozdeľuje a prekladá do menších dodávok, ktoré ho rozvážajú priamo k dílerom, ktorí si daný tovar objednali. Preklad do menších dodávok je dôležitý, pretože veľké kamióny sa k niektorým dílerom nedostanú a dodávky sú navyše rýchlejšie.
Mimochodom, priemerná dĺžka uskladnenia tovaru v logistickom centre sú dva mesiace, ale mnohé prvky sa obmieňajú na dennej báze. Také sú napríklad čelné sklá či nárazníky. Naopak, do spomínaného priemeru sa započítava aj tzv. máloobrátkový tovar, ktorý sklad musí držať.

Ráno môže pokračovať

Každý díler, resp. autorizovaný servisný partner Škoda má tri typy objednávok – automatické objednávky na diely, ktoré díler musí mať, ale generuje ich systém na základe spotreby, resp. skladových zásob u dílera, objednávky na sklad raz za týždeň a rýchle denné objednávky. V stredisku majú pre denné objednávky dve uzávierky – jednu o 13.00, druhú poobede o 17.00 hod. – a keď si ktorýkoľvek díler zo Slovenska do 17.00 objedná akýkoľvek tovar, tak ho do rána má u seba.

To znamená, že keď technik pri práci hoci aj tesne pred záverečnou zistí, že mu nejaký diel chýba a objedná ho, tak hneď ráno môže na aute pokračovať, pretože ten diel bude mať k dispozícii. Práve pri týchto denných objednávkach znamená logistické centrum Škoda Parts obrovskú konkurenčnú výhodu, pretože zabezpečuje najrýchlejšiu dodávku náhradných dielov na trhu. Možno niekto dodá niekoľko, resp. niektoré diely rovnako rýchlo, ale aby dodal z večera na ráno všetko, tak to nemá obdobu. Navyše pre každého jedného dílera –
od najzápadnejšieho servisného partnera v Malackách až po najvýchodnejšieho v Kráľovskom Chlmci, resp. od najjužnejšieho v Komárne po najsevernejšieho v Čadci.

Mimochodom, vedeli by ste si tipnúť, z koľkých položiek je vyskladané auto? Je to zhruba 4 000 položiek. A Škoda Parts Center zabezpečuje až 98-percentnú dostupnosť dielov z večera do rána. My sme si pozreli konkrétnu objednávku svetlometu spoločnosti Hílek Prievidza, ktorá si ho ráno o 9.15 objednala a na druhý deň ráno ho mala u seba.

Staršie autá nevynímajúc

Cez Škoda Parts Center môžu díleri objednávať aj diely na staršie autá. Európska legislatíva vyžaduje, aby výrobca zabezpečil náhradné diely do 10 rokov po ukončení výroby daného modelu, resp. danej verzie, danej motorizácie atď. Škoda však pri veciach potrebných na prevádzku ide až na hranicu 15 rokov po ukončení výroby. To zvyšuje hodnotu jazdených áut Škoda, zároveň zvyšuje komfort prevádzky staršieho auta, pretože majiteľ nemusí hľadať alternatívy a znižuje náklady na jeho prevádzku, pretože OEM komponent vydrží oveľa viac ako lacná náhrada.

V samotnom stredisku pracuje v troch zmenách zhruba 400 ľudí, mnohí z nich sem prešli zo susednej výroby. Zaujímavé je, že 70 % z nich sú ženy. Okrem Silvestra pracujú každý jeden deň v roku. Stredisko využíva rôzne systémy – mnohé plne automatizované. Taká je napríklad aj najvyššia skladová budova, ktorá má regály s výškou 42 metrov a dĺžkou 100 metrov a pojme viac ako 40 000 paliet tovaru. Inde zasa využívajú paternosterový systém, či jeho novšiu podobu, ale vidieť aj vysokozdvižné vozíky. Dôležité je, že každý jeden diel, ktorý opustí logistické centrum, je oštítkovaný a evidovaný. To zabezpečuje, aby sa správny diel dostal na správne miesto v správnom čase.

Škoda Parts Center je kľúčovým prvkom v reťazci, ktorého cieľom je spoľahlivosť zákazníkov. Zabezpečuje totiž najrýchlejšiu dodávku tovaru na trhu a teda minimálnu stratu času pri oprave auta. Pritom je dôležité je, že pre značku Škoda je každý jeden díler rovnako dôležitý – každý jeden díler dostane objednaný tovar do druhého rána. Platí pravidlo „do večera objednáš, ráno máš“.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov