Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Porovnanie: TOYOTA Camry vs HYUNDIA Ioniq 6 vs ŠKODA Superb – Sloboda voľby

Kedysi bola pre manažéra jediná prijateľná alternatíva – diesel. Dnes tomuto pohonu dýcha na krk hybrid a už aj elektrický pohon. Prišiel už ich čas?

Hneď na úvod si povedzme, že sa budeme baviť o manažéroch strednej úrovne, nie o top manažéroch. To znamená, že počítame s tým, že sami šoférujú, pritom potrebujú komfort a auto, pochopiteľne, využívajú aj na súkromné účely, takže si potrpia aj na priestor vzadu. A tomu sme podriadili výber reprezentantov jednotlivých pohonov, nesiahli sme po prémiových značkách, ale po takých, ktoré poskytujú veľa muziky za prijateľné peniaze.

Dieselový vyzývateľ

Voľba vyzývateľa bola jasná – dieselová Škoda Superb je predsa typické manažérske auto, je elegantná, vpredu aj vzadu priestranná a má gigantický kufor, ponúka širokú škálu individualizácie, resp. prispôsobenia potrebám, na Slovensku má veľmi dobré meno… Navyše je v ponuke aj so štvorkolkovým pohonom a tiež s karosériou limuzína a kombi.

My sme testovali výkonnejšiu dieselovú verziu so 142 kW a 400 Nm, ktorá je štandardne spojená s pohonom všetkých štyroch kolies. A táto kombinácia znamená veľmi dobrú dynamiku a sebavedomejšie jazdné vlastnosti najmä za mokra, na snehu a zľadovatenej ceste. Aktuálna generácia pohonu pritom reaguje proaktívne, to znamená, že s pripojením zadných kolies nečaká na to, kým sa auto dostane do úzkych. Pri intenzívnejšom pridaní plynu, pri svižnejšom prejazde zákruty atď. pripája zadné kolesá automaticky. Zdôrazňujem však, že pohon 4×4 pomôže v smere dopredu a do istej miery aj v zákrutách, ale pri brzdení nie. Kultúra chodu motora je na veľmi dobrej úrovni. To, že je to diesel, reálne vnímate len na voľnobehu a vo vyššom zaťažení, resp. vyšších otáčkach. Pri bežnej jazde je jazda veľmi príjemná, jedinou výčitkou z mojej strany je, že DSG prevodovka príliš podtáča motor. Vyplýva to zo snahy konštruktérov znížiť spotrebu a emisie CO2 na čo najnižšiu možnú mieru. Osobne by som však obetoval pár kvapiek nafty a pár gramov CO2 v prospech toho, aby mi motor dlhšie vydržal v lepšej kondícii a dal by som si prevodovku prekalibrovať – posunúť limitné otáčky vyššie. Nestojí to veľa a robí to viacero firiem. Pri prvom prudšom pridaní plynu sa ukáže oneskorenie na plyn vplyvom turbodiery a preradenia prevodovky, ale potom, keď držíte motor v otáčkach, je dynamika veľmi slušná.

Ja osobne som si užíval komfortný setup adaptívneho podvozka novej generácie DCC Plus, ktorý zabezpečoval parádnu plavnú jazdu. Pravdou však je, že väčšie nerovnosti udierali do karosérie.

Superb je jednoznačne najvšestrannejší spomedzi trojice, má veľa miesta vpredu aj vzadu, gigantický kufor s veľkým vstupným otvorom, Simply Clever prvky v kabíne aj kufri z neho robia skutočne univerzálne využiteľné auto. Plusom pre jazdu v noci sú matrixové LED svetlomety s vyrezávaním premávky.

Hybrid

Ani nad druhou voľbou – nad hybridným konkurentom – sme si nemuseli príliš dlho lámať hlavu. Veď predsa keď hybrid, tak Toyota. Má najbohatšie skúsenosti v tejto oblasti, jej hybridný systém je vynikajúci, dlhodobo spoľahlivý a presne to potrebujú manažéri, aby sa mohli spoľahnúť na svoje auto. Navyše Toyota Camry je rozmerovo veľmi podobná Superbu.

V prípade Camry sa bavíme o kombinácii 2,5-litrového atmosférického benzínového motora so 137 kW, resp. 221 Nm, elektromotora so 100 kW, resp. 208 Nm a e-CVT prevodovky. Tá sa síce správa ako klasická CVT prevodovka s kónickými prítlačnými taniermi a remeňom medzi nimi, no v skutočnosti ide o planétovú prevodovku, kde sa o kontinuálnu zmenu prevodového pomeru stará ďalší elektromotor. A to je jedným z kľúčových prvkov toho, prečo je CVT prevodovka, a teda celý hybridný pohon Toyoty spoľahlivý a úsporný. Celý systém je ešte kultivovanejší ako dieselový pohon v Superbe. Je tichší, nemá ani najmenšie vibrácie, pod plynom má krajší zvuk… prakticky ani neviete, že idete. Pri silnejšom pridaní plynu sa však prejaví vysávačový efekt, no nie je to nič, čo by ma odradilo. Na jednej strane totiž motor nie je píliš hlučný a je dobre odhlučnený, na strane druhej Camry nie je o jazde plyn-brzda. Za zmienku stojí, že Camry má skvelú pružnú dynamiku – na pridanie plynu, trebárs pri predbiehaní, reaguje ľahšie a rýchlejšie ako Superb. A nie je to o tom, že sa motor rýchlo dostane do najvyšších otáčok a potom ťahá jednou intenzitou, ale výkon pekne rastie, takže aj subjektívny pocit je veľmi príjemný. Systémový výkon je 169 kW (230 k). Samotný motor využíva duálne vstrekovanie – priame aj nepriame, takže sa nemusíte báť predčasného zakarbónovania sacích ventilov a vstupných kanálikov. Camry je preto vhodné na krátke mestské trasy aj na dlhé diaľničné presuny. Pri Superbe som si užíval plavnú jazdu s DCC Plus podvozkom v komfortnom nastavení, no pri Camry mi iné nastavenie, ako vymysleli v Japonsku, ani nechýbalo. Je dobre vyvážené, komfortné, pritom dobre vedie stopu a celý podvozok je komunikatívny – cítite, ako sa opierajú predné aj zadné pneumatiky v zákrutách.

Z hľadiska rodinného využívania má Toyota jednu obrovskú nevýhodu – vstupný otvor do kufra je veľmi malý a ani operadlá zadných sedadiel sa nedajú sklopiť. Má len malý otvor na prestrčenie dlhých predmetov. Na druhej strane pasažieri vzadu majú dostatok miesta nad hlavou aj na nohy, majú vlastnú klimatizáciu a vyhrievané sedadlá, elektricky nastaviteľné operadlá a zozadu môžu ovládať audiosústavu. Tým vlastne Camry zasahuje aj do triedy vyšších manažérov, ktorí sedia vzadu.

Elektrina

Pri elektrickom konkurentovi sme rozmýšľali viac, ale nakoniec sme si zvolili Hyundai Ioniq 6 a aj v rámci modelovej ponuky verziu s najdlhším dojazdom. Dôvodov bolo niekoľko, v prvom rade spomínaný dojazd a v druhom, že má 800-voltovú sústavu, ktorá umožňuje ultra rýchle nabíjanie. To potrebuje manažér, ktorý jazdieva aj dlhšie trasy.

Testovaný Ioniq 6 má vzadu elektromotor s výkonom 168,1 kW a krútiacim momentom 350 Nm, čo sú samo osebe vynikajúce hodnoty. Avšak keďže ide o elektromotor, subjektívny pocit z týchto čísel treba násobiť. Odhliadnuc od najvyšších rýchlostí, nezáleží na tom, kedy stlačíte plyn, auto vystrelí dopredu. Reakcie elektromotora sú okamžité, silné a ten energický ťah sa končí, až keď povolíte plyn alebo pri dosiahnutí maximálnej rýchlosti. Na dynamiku elektromotora sa skrátka nič nechytá. Skutočná hodnota elektrického pohonu sa však ukrýva celkom inde – v pokojnej jazde bez najmenších rušivých prvkov. Bez hluku, bez prerušovania výkonového toku, bez trhania, bez vibrácií… Ioniq 6 má navyše najnižší aerodynamický hluk spomedzi tejto trojice. Skrátka, z Hyundaiu Ioniq 6 aj po dlhšej jazde vystúpite uvoľnený a fit pre prácu. Dôležité je, že Hyundai ponúka niekoľko spôsobov rekuperácie – automatickú, 4 stupne pádlami pod volantom a voľné rolovanie, keď auto rekuperuje až po stlačení brzdového pedála a intenzitu rekuperácie prispôsobuje práve stlačeniu brzdového pedála.

Ďalšou výhodou elektrického pohonu je, že aj keď auto nepripravíte na jazdu – neraz sa stane, že v návale práce zabudnete nastaviť odchod a predhriať kabínu alebo že musíte odísť nečakane – prakticky po pár metroch kúri. Navyše, elektrický pohon nemusíte tak veľmi šetriť po studenom štarte, elektrickému pohonu v podstate nevadia krátke vzdialenosti… Naopak, pri dlhých trasách treba počítať s tým, že nabíjacie stanice nie sú všade a že dobíjanie trvá dlhšie ako tankovanie. S 18-palcovými kolesami Hyundai deklaruje dojazd 614 km, s 20-palcovými, ktoré mal aj testovaný exemplár, 545 km. My sme pri teplotách tesne nad bodom mrazu dokázali najazdiť na jedno nabitie zhruba 450 km, ale aj po diaľnici to bolo viac ako 300. Plusom Ioniqu 6 je tzv. relaxačná poloha predných sedadiel. Keď nabíjate na pumpe a nechcete ísť do reštaurácie, tak si jednoducho oddýchnete v aute. Testovaný kus bol ešte staršieho dáta a nemal nútené predhrievanie akumulátora, ak ho chcete pripraviť na čo najefektívnejšie rýchle nabíjanie, musíte zadať do navigácie nabíjaciu stanicu, no novšie kusy už majú aj manuálnu aktiváciu predhrievania akumulátora. Výrobca deklaruje nabíjanie s maximálnym príkonom 350 kW a že sa akumulátor z 10 na 80 % nabije za 18 minút. My sme dosiahli 225 kW a túto hodnotu si auto držalo veľmi dlho, na nabíjačke sme preto strávili necelú pol hodinku.

Tvorcovia Ioniqu 6 evidentne počítali s kvalitnými cestami a navyše vodičovi chceli zrejme poskytnúť radosť z jazdy. Preto je podvozok tvrdý, na pomery slovenských ciest a potreby manažérov podľa mňa až príliš tvrdý. V podstate aj tie menšie nerovnosti cítite v podobe jemných vibrácií. Na druhej strane treba uznať, že odhlučnenie je vynikajúce a do karosérie udrú až tie väčšie nerovnosti.

Plusom elektrického pohonu je, že pri prvom zápise do evidencie zaplatíte len základný registračný poplatok v hodnote 33 eur, nie podľa výkonu, a špeciálne pre firmy, že ho môžete odpísať za 2 roky. Od 1. januára platia tiež nižšie sadzby zdanenia nepeňažného príjmu, ktorý vyplýva z používania služobných batériových elektromobilov a plug-in hybridov aj na súkromné účely zamestnancov z pôvodného 1 % na 0,5 % obstarávacej ceny vozidla mesačne. Toto opatrenie zníži náklady zamestnávateľov a prispeje k vyšším čistým príjmom zamestnancov. Naopak, nevýhodou je, že nie všetky poisťovne poskytujú na elektrické auto havarijné poistenie a ak ho poskytujú, tak je drahšie ako na auto s konvenčným pohonom.

Hyundai má z pohľadu vodiča najvyšší posed, pre vyšších ľudí to už môže predstavovať problém. Z pohľadu rodinného využitia zasa dopláca na zvažujúcu sa strechu, ktorá obmedzuje priestor nad hlavami vzadu, a tiež na malý vstupný otvor do kufra. Naopak, ako jediný má rovnú podlahu a 230-voltový konektor cez rozhranie V2L. Zadné sedadlá sú vyhrievané, ale auto má iba dvojzónovú klimatizáciu.

Prišiel už čas?  

Škoda Superb mala priemernú spotrebu 5,9 l/100 km, pri ceny nafty 1,509 €/l vás teda 100 km jazdy stojí 8,9031 €. Treba však povedať, že slabšia verzia s pohonom prednej nápravy by na tom bola lepšie.

Camry bez najmenších problémov dokáže jazdiť pod 6 l/100 a ani na diaľnici nie je pažravé, ako by ste predpokladali. Pri bežných rýchlostiach budete niekde v okolí 7 l/100 km, s najvyššou pravdepodobnosťou pod ňou. Celkový priemer počas testu bol úchvatných 5,7 l/100 km. Pri cene benzínu 1,561 €/l vás sto kilometrov jazdy na palive vyjde na 8,8977 eur.

Pri Ioniqu 6 je to s výpočtom ceny za kilometer jazdy komplikovanejšie, pretože sa ceny za kWh elektrickej energie líšia. Každopádne priemerná spotreba počas celého testu bola 17,6 kWh/100 km a keď budeme uvažovať s domácim nabíjaním a jednotarifnou sadzbou DD2 od ZSE, pri ktorej je cena za kWh energie 0,0966 €, potom vás sto km vyjde na 1,7002 eur. Pravda, zanedbali sme mesačný paušál a straty pri nabíjaní, ale ani s nimi to nebude viac ako 2 eurá. A to je obrovský rozdiel. Treba však počítať s tým, že keď budete nabíjať auto na verejných nabíjacích staniciach, najmä na ultra rýchlych, tak vás to vyjde podstatne viac, tobôž keď to budete robiť v roamingu, nebodaj v zahraničnom roamingu.

Ak by sme brali výhradne len cenu za kilometer jazdy, jasným víťazom by bol Hyundai, život je však komplikovanejší. Do hry totiž vstupuje spôsob používania auta. Dieselovému pohonu nesedia krátke mestské trasy, hoci testovaný exemplár mal bufík, ktorý to do istej miery eliminuje. Naopak, pri jazde po diaľnici nad limitnými rýchlosťami sa ukáže pozitívum dieselového motora. Pri ňom tá spotreba nestúpne tak veľmi ako pri hybride a tobôž pri elektromobile. V prípade elektromobilu spotreba s rýchlosťou extrémne rastie a rastie aj s poklesom teploty. Pravda, pri normálnej diaľničnej jazde sa spotreba Ioniqu 6 udržala na hranici 22 kWh/100 km, čo nie je veľa, keby sme sa však ponáhľali, bolo by to podstatne viac. Camry zasa dokáže v meste a na okreskách jazdiť na hranici 5 l/100 km, Ioniq 6 za  15 kW/h, kým dieselovému Superbu tá spotreba voči celkovému priemeru 5,9 l/100 km nielenže neklesne, ale môže aj stúpnuť. Našťastie ešte stále máte možnosť výberu, a tak by to malo aj ostať.

 

  Škoda Superb 2,0 TDI SCR EVO 142 kW 7°AP 4×4 Laurin&Klement Toyota Camry 2,5 Hybrid 230 k e-CVT Executive Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh 168 kW 4×2 Premium
Cena základ/verzia/test [€] 41 730/57 460/60 740 40 490/48 490/49 540 47 990/61 490/64 750
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km 3 roky alebo 100 000 km, na prvky hybridného pohonu 5 rokov alebo 100 000 km 5 rokov bez obmedzenia km, na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor preplňovaný vznetový R4/16V atmosférický zážihový R4/16V + HEV synchrónny s permanentným magnetom
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 968 2 487
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 142 (193)/3 500 – 4 200 137 (186)/6 000 168,1 (228,5)/–
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 400/1 50 – 3 250 221/3 200 – 5 200 350/–
Elektromotor HEV systému synchrónny s permanentným magnetom
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 100 (136 )/–
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 208/–
Max. kombinovaný výkon [kW (k)/ot.min-1] 169 (230)/–
Max. kombinovaný krút. moment [Nm/ot. min-1] n. u.
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 7,8 7,2 7,4
Max. rýchlosť [km/h] 238 180 185
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] 148 – 160 109 – 111 0
Dojazd na el. energiu WLTP/test [km] 545/450
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 5,7 – 6,1/5,9 l/100 km 4,8 – 4,9/5,7 l/100 km 16,0/17,6 kWh/100 km
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 912/1 849/1 481 4 920/1 840/1 445 4 855/1 880/1 495
Rázvor osí náprav [mm] 2 841 2 825 2 950
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 844/446 1 645/455 2 003/407
  Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 5×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 13,0

Batožinový priestor: 645 dm3

 

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 5×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 493 dm3

 

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – áno

AUX – nie

USB-A – 1×

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 401 + 45 dm3

 

 

 

 

 

Plusy a mínusy

Škoda Superb  
plusy mínusy
–        nízky rast spotreby v závislosti od dynamického jazdného štýlu

–        univerzálne využitie vozidla

–        adaptívny podvozok DCC Plus

–        simply clever riešenia

–        na výber aj pohon 4×4 a karoséria kombi

 

–        prevodovka podtáča motor

–        horšie reakcie na plyn

 

 

 

 

 

Toyota Camry  
plusy mínusy
–        príjemná charakteristika hybridného systému

–        nízka spotreba

–        výborne vyvážený podvozok

–        najlepší pomer ceny k hodnote auta

–        menší kufor, operadlá zadných sedadiel sa nedajú sklopiť

–        iba pohon prednej nápravy

 

 

 

 

 

Hyundai Ioniq 6  
plusy mínusy              
–        komfort a dynamika elektrického pohonu

–        nízke prevádzkové náklady pri AC nabíjaní

–        v ponuke aj verzia 4×4

–        možnosť zrýchleného odpisu za 2 roky a menšie poplatky za súkromné využívanie auta

 

–        elektrický pohon na dlhé vzdialenosti má svoje mínusy

–        vyššia obstarávacia cena

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov