Embéčka oslavuje päťdesiatku
Moderný kompaktný následník modelu Škoda Octavia debutoval 21. marca 1964.
Ako prvé veľkosériové a po technickej stránke zaujímavé vozidlo značky Škoda s pohonom zadných kolies, motorom vzadu a samonosnou karosériou je Škoda 1000 MB míľnikom v takmer 119-ročnej histórii automobilky. Priestranný štvordverový automobil prišiel s novou koncepciou a bol vo svojej dobe na vrchole v litrovej triede a určoval trendy v oblasti komfortu, výkonu a techniky.
Vznikol bestseller
Škoda 1000 MB bola na jar 1964 pre značku Škoda revolúciou. Odvaha vydať sa svojho času neprebádanými cestami sa oplatila. Nový kompaktný automobil bol v tuzemsku aj v zahraničí bestsellerom. Trvalo posilňoval pozíciu značky Škoda v automobilovom svete a predznamenal modelovú stratégiu českej automobilky až do konca osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Od apríla 1964 do augusta 1969 bolo vyrobených viac ako 443 000 vozidiel typu Škoda 1000 MB. Viac ako polovica z nich išla na export, vozidlo sa predávalo dokonca až na Novom Zélande a v Austrálii.
Dnes patrí Škoda 1000 MB k najobľúbenejším veteránom českej značky. Skratka MB znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilovej značky Škoda, číslovka 1000 zdvihový objem litrového motora. Model bol ponúkaný v niekoľkých variantoch. Okrem základnej verzie prišli v roku 1966 na trh aj modely so zvýšeným výkonom a elegantná dvojdverová verzia 1000 MBX, ktorá je dnes medzi zberateľmi obzvlášť cenená.
Nová automobilka
Na výrobu nového modelu postavila automobilka na začiatku šesťdesiatych rokov v Mladej Boleslavi úplne nový závod v bezprostrednom susedstve pôvodných továrenských budov. Na tie časy išlo o pomerne veľkú stavbu s vyše 40 výrobnými halami. Celý areál mal rozlohu 80 hektárov a bolo v ňom 13 kilometrov nových asfaltových ciest a desať kilometrov koľajníc. Nový závod okrem toho disponoval vlastnými hutnými prevádzkami.
Škoda robila pred spustením výroby rozsiahle vytrvalostné testy po celom svete. Päť testovacích prototypov najazdilo v roku 1962 dovedna 1,6 milióna kilometrov.
Nová koncepcia, moderné motory
Škoda 1000 MB patrila k najmodernejším vozidlám svojej doby. Pri vývoji automobilu, označovaného ako NOV (NOVÉ OSOBNÉ VOZIDLO), sa vývojári spoločnosti ŠKODA AUTO rozhodli pre vtedy úplne novú koncepciu vozidla s motorom vzadu, pohonom zadných kolies, nezávislým zavesením všetkých kolies a samonosnou karosériou. Opustili tak doterajší koncept rámovej konštrukcie vozidiel. Model 1000 MB zároveň stanovil nové meradlá v oblasti inovatívnych motorov a pohonov. Pri vývoji motora stavila škodovka ako prvá európska automobilka na výrobu bloku motora procesom presného tlakového odlievania hliníka. Rovnako skriňa štvorstupňovej prevodovky bola vyrábaná pomocou tejto modernej technológie. Škoda tak siahla po postupe, ktorý v roku 1922 vyvinul český inžinier Josef Polák. Hlavnou výhodou bolo podstatné skrátenie času výroby.
Kvapalinou chladený štvorvalcový motor s rozvodom OHV a výkonom 27 kW (37 k) bol uložený za zadnou nápravou. Agregát mal zdvihový objem 988 cm3. Moderné technické riešenie motora v spojení s nízkou hmotnosťou vozidla, iba 755 kg, prinieslo spotrebu len 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. Automobil dosahoval maximálnu rýchlosť 120 km/h. V roku 1968 bol výkon motora zvýšený na 32 kW (43 k).
Elegantný, priestranný a komfortný sedan
Okrem modernej techniky predstavovala Škoda 1000 MB aj veľký pokrok v dizajne značky. Charakteristické pre šesťdesiate roky dvadsiateho storočia bolo klasické trojpriestorové usporiadanie vozidla. K výrazným identifikačným znakom nového modelu značky Škoda patrili klenuté línie a jemné obliny, rovnako ako okrúhle svetlomety elegantne zapustené do blatníkov, originálne tvarované zadné svetlá, veľké panoramatické zadné okno a zaoblené otvory pre vstup vzduchu. V pravom prednom blatníku sa nachádzalo hrdlo palivovej nádrže, vtipne skryté za sklopným emblémom značky Škoda.
Pri kompaktných rozmeroch (dĺžka 4,17 m, šírka 1,62 m a výška 1,39 m) ponúkala Škoda 1000 MB dostatok miesta a komfortu pre celú rodinu. Presvedčivá bola aj vysoká funkčnosť, keď už štandardná verzia ponúkala lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené vpredu pod batožinovým priestorom za odklápacou maskou. Výhodou bolo, že pre vybratie rezervy nebolo nutné otvárať kufor.
Najviac, až 350 000 kusov bolo vyrobených v základnom vyhotovení 1000 MB Standard.
Celkom dobre sa darilo modelom 1000 MB De Luxe a 1100 MB De Luxe, určených predovšetkým na export. V súčasnosti najcennejším a najhľadanejším modelom-veteránom ostávajú verzie MBX, MBT a MBG, vyrobené iba v malých sériách.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov