Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test jazdenky: BMW 118i (F20) 2018 – Vstupná brána

BMW radu 1 vyniká jazdnými vlastnosťami aj jedinečným charakterom, pri kúpe sa však môžete ľahko popáliť.

Druhá generácia kompaktného hatchbacku od bavorskej automobilky sa vyrábala v období rokov 2011 až 2019 a v rámci svojej triedy bolo toto auto pomerne unikátne. Áno, narážam na pohon zadnej nápravy, ktorého sa už BMW v ďalších generáciách tohto modelu, bohužiaľ, vzdalo.

Práve pre koncepciu pohonu si „jednotku“ často kupovali vodiči, ktorí chceli využiť a vedeli oceniť, že ich zo zákruty tlačili zadné kolesá. V ponuke bolo mnoho verzií, prakticky všetky si však vyžadovali správnu starostlivosť a keď ju nedostávali, robili majiteľovi prievan v peňaženke.

Benzínové motory

Pri modeloch spred modernizácie – tá prišla až v roku 2017 – najčastejšie natrafíte na 1,6-litrový preplňovaný štvorvalec, ktorý slúžil na pohon verzií 114i, 116i a 118i. V najslabšej verzii mal výkon 75 kW (102 k) a v najsilnejšej 125 kW (170 k). Tento motor je citlivý na správnu starostlivosť, na predpísaný interval výmeny oleja 25 000 km alebo 2 roky rovno zabudnite.

Olej totiž (najmä pri krátkych trasách) rýchlo degraduje, motor sa zanáša karbónom, piestne krúžky strácajú tesniacu schopnosť… Ak má štvorvalec dobre slúžiť, olej treba meniť každých 10- až 15-tisíc kilometrov a tankovať aditivované palivo s vyšším oktánovým číslom. Pre dvojliter s výkonom 160 kW (218 k) vo verzii 125i platí v podstate to isté.

Ak na to máte, poobzerajte sa rovno po vrcholnej verzii M135i s trojlitrovým šesťvalcom a výkonom 235 kW (320 k). Okrem toho, že vám ponúkne vám špičkové jazdné zážitky je totiž spoľahlivejší. Po modernizácii bol základným motorom preplňovaný trojvalec pre verzie 116i a 118i a top verzia M140i dostala výkon 250 kW (340 k).

Naftové motory

Naftové BMW radu 1 mohlo mať pod kapotou buď 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 70 kW (95 k), resp. 85 kW (116 k) pre verzie 114d a 116d, alebo dvojliter pre všetky ostatné verzie – výkon sa pohyboval od 85 kW (116 k) až po 160 kW (218 k). V prevažnej väčšine sa v bazároch stretnete práve s dvojlitrom, ktorý si vyžaduje včasnú výmenu rozvodového remeňa, avšak v tomto prípade ide o finančne náročný servisný úkon.

Často tu odchádza palivové čerpadlo, ak sa tak stane, po celom palivovom systéme sa rozletia drobné kovové piliny a treba meniť všetko, čo súvisí s prívodom paliva. Pri manuálnej prevodovke pozor na stav dvojhmotného zotrvačníka a v prípade automatu od ZF na pravidelnú výmenu oleja v intervale 60-tisíc km. Aj tu sa po modernizácii dostal pod kapotu základnej verzie 116d trojvalcový motor.

Hodnotenie technika z Autoklinik 27:

 BMW radu 1 považujem za zaujímavé auto, najmä vďaka schopnému podvozku a pohonu zadnej nápravy. Druhá generácia je už cenovo dostupná, a tak pozor na kusy po mladých drifteroch. Pri kúpe by som si dal záležať na dobrej starostlivosti predchádzajúceho majiteľa a riadne zdokumentovanej servisnej histórii.

Pri verzii 118i sa môže rýchlo vyťahať rozvodová reťaz a ničím výnimočným nie je ani únik chladiacej kvapaliny – na to veľký pozor, auto odporúčam nechať skontrolovať odborníkom. Netreba zabúdať na výmenu oleja v zadnom diferenciáli a keď som hovoril o tých mladých drifteroch, v takých autách trpí uloženie diferenciálu a v podstate aj motora a kardanového hriadeľa.

  • potenciál podvozka a jazdné vlastnosti
  • pohon zadnej nápravy resp. xDrive
  • prémiový model za dostupnú cenu
  • cenovo nákladný servis
  • spoľahlivosť veľmi závisí od starostlivosti
  • menej priestranný interiér

Náhradné dielce* (€ s DPH, približné ceny)
Súprava rozvodovej reťaze 150 – 200 €
Potrubie chladiacej kvapaliny 40 €
Olej do automatickej prevodovky (1 l) 15 €
Uloženie diferenciálu 50 €
Tlmič pérovania 70 €
Lambda sonda 45 €
Tesnenie hlavy valcov 100 €
Alternátor 200 €

 

BMW 118i (F20) 2018

Cena: nového vozidla / súčasná cena           27 500 / 13 799 €

Motor:

preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 4 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 220 Nm pri 1 250 – 4 300 ot.min-1, emisie CO2: 112 – 122 g/km

Jazdné výkony a spotreba:

0 – 100 km/h za 8,7 s, vmax=210 km/h, spotreba WLTP/test 4,8 – 5,2/6,0 l/100 km.

 

Test jazdenky: Volkswagen CC 2,0 TDI – Športové sako

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov