Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Čína sa hlasno sťažuje na európske clá na dovoz elektromobilov

Čína podala na WTO sťažnosť na európske clá zavedené na dovoz elektromobilov

Zástupca WTO serveru Politico potvrdil, že organizácia už sťažnosť dostala. Takzvané vyrovnávacie clá až 35,3 percenta na dovoz batériových elektromobilov z Číny sú výsledkom vyšetrovania čínskych subvencií, ktoré v minulých mesiacoch viedla Európska komisia (EK). Platia od 30. októbra po dobu piatich rokov a pripočítavajú sa k štandardnému desaťpercentnému clu.

“Môžeme potvrdiť, že sme od Číny dostali žiadosť o konzultácie s Európskou úniou ohľadom konečných vyrovnávacích ciel, ktoré EÚ zaviedla na elektrické vozidlá,” uviedol zástupca WTO.

Čína žiada o konzultácie s EÚ, ktoré predstavujú prvý krok v rámci prípadného riešenia sporu prostredníctvom WTO. Tie môžu trvať až 60 dní. Následne môže byť požiadaný najvyšší odvolací orgán WTO, aby spor medzi oboma obchodnými partnermi rozhodol. Panel tohto orgánu je ale v poslednej dobe ochromený kvôli nedostatku sudcov v dôsledku nespokojnosti Spojených štátov s organizáciou.

Čína a EÚ by mohli spor vyriešiť prostredníctvom záložného systému – takzvaného mnohostranného dočasného dojednania o odvolaní pri rozhodcovskom konaní (MPIA). Ide o nový systém, ktorý zriadila časť členov WTO vrátane EÚ, aby paralyzáciu odvolacieho orgánu obišla.

Minulý týždeň čínske ministerstvo potvrdilo návštevu delegácie z EÚ s cieľom rokovať o možnom riešení sporu o vyrovnávacie clá a subvencie. V prípade, že by sa obe strany zhodli na zmierlivom riešení, mohla by EK od ciel upustiť aj skôr ako za päť rokov.

Čína už skôr pohrozila odvetou proti tým európskym firmám, ktoré na čínsky trh vyvážajú mliečne výrobky alebo produkty z bravčového mäsa. Od 11. októbra navyše uvalila clo 30,6 až 39 percent na dovoz európskej brandy, čo sa dotýka najmä francúzskych výrobcov. Brusel tieto kroky odsúdil ako neoprávnené.

Európska únia uplatňuje pri dovoze automobilov štandardné desaťpercentné clo. Spolu s vyrovnávacím clom tak celkový dovozný poplatok na niektoré batériové elektromobily z Číny presahuje 45 percent. Dodatočné clo, ktoré EK zaviedla, sa líši podľa výrobcu. Napríklad dovoz elektromobilov od čínskej firmy BYD je zaťažený clom 17 percent. Clo 18,8 percenta platí na elektromobily od firmy Geely a 35,3 percenta na autá, ktoré vyváža čínsky štátny podnik SAIC. Pri započítaní štandardného cla tak v poslednom prípade dovozný poplatok činí 45,3 percenta. Geely predáva napríklad značky Polestar alebo Volvo, zatiaľ čo SAIC vlastní pôvodne britskú značku MG, ktorá patrí k najpredávanejším elektromobilom v Európe. Komisia už skôr uviedla, že najvyšším clom zaťažia tie automobilky, ktoré s ňou nespolupracovali pri vyšetrovaní dopadov subvencií poskytnutých čínskou vládou.

Na ostatných výrobcov elektromobilov v Číne, vrátane tých západných, ako je Volkswagen a BMW, sa vzťahuje clo 20,7 percenta. Na elektromobily americkej značky Tesla vyrobené v Číne zaviedla komisia clo 7,8 percenta. Pri tomto poplatku EK uvádza, že k nemu dospela na základe “individuálnej kalkulácie”.

Zavedené clá prekážajú najmä nemeckým automobilkám, pre ktoré je Čína dôležitým trhom. Manažéri týchto automobiliek sa obávajú, že spor o clá bude mať negatívne dopady na odbyt ich áut v Číne v čase, keď už majú dosť problémov kvôli vysokým nákladom v súvislosti s požiadavkami EK na prechod k takzvaným čistým zdrojom energie.

Zdroj: ČTK

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov