Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Predstavujeme: DACIA Bigster – Veľká vec

Dacia Bigster vychádza z premisy nič zbytočné, ale všetko, čo potrebujete. Vďaka tomu bude o 25 % lacnejšia ako priemer danej triedy!

Segment C-SUV v Európe už niekoľko rokov rastie, dnes tvorí zhruba 23 % a tento podiel sa stále zvyšuje. Bolo teda celkom logické, že do nej vstúpi aj Dacia, veď o segment nižšie – v triede B-SUV – zaznamenala s Dusterom obrovitánsky úspech. Dovolím si dokonca tvrdiť, že ten úspech je ešte väčší, než čakal samotný výrobca. Recept na Bigster bol teda napohľad celkom jednoduchý, treba urobiť to isté čo s Dusterom, len vo väčšom. Ibaže trieda C je celkom iná, zákazníci v nej majú na auto vyššie nároky. Vyžadujú nielen viac výbavy, ale aj vyšší pocit kvality. Dacia však chcela, aby aj nový Bigster poskytoval najvyššiu hodnotu v pomere k cene auta. Preto si hneď v úvode vývoja dala urobiť prieskum medzi 400 potenciálnymi zákazníkmi, aby zistila, čo všetko potrebujú, a naopak, čoho sú ochotní vzdať sa. Dacia vlastne otočila smer vývoja, najprv si stanovila cieľovú cenu vozidla a odtiaľ odvíjala ostatné veci – vývoj, konštrukciu a finálnu špecifikáciu vozidla. Vo výsledku dala do auta všetko, čo ľudia v segmente C-SUV požadujú, a nič navyše. S finálnou podobou Bigsteru som sa bol zoznámiť v Berlíne. Navyše to bolo ešte pred oficiálnou svetovou premiérou.

Najväčší, ale najľahší

S rozmermi (dĺžka 4,47 metra, šírka 1,81 m a výška 1,71 m) bude jedným z najväčších áut v segmente, na sedemmiestnu verziu sa však netešte, nebude. Zároveň však bude najľahším vo svojej triede, hybridná verzia bude o 10 % ľahšia ako priemer hybridov v triede. To je rozdiel zhruba 100 kg! Keď sa bavíme o veľkosti auta, môžem spomenúť, že kufor má objem 667 dm3 a ani pasažieri na zadných sedadlách neprídu nakrátko. Sadol som si sám „za seba“ a mal som dostatok miesta na nohy aj na hlavu. Zadné sedadlá však pôsobia trochu „chudobne“. Operadlá sú delené v pomere 40:20:40, čo zvyšuje variabilitu kufra.

S podporou elektriny

Na výber budete mať 4 alternatívy pohonu. Základom je 1,2-litrový preplňovaný trojvalec TCe 140 s podporou 48-voltovej mild-hybridnej technológie. Spolupracuje so 6-stupňovým manuálom a výrobca deklaruje priemernú spotrebu 5,6 l/100 km. Zaujímavou alternatívou je verzia na benzín a LPG s označením ECO-G 140. Ide o prvý plynový motor s podporou mild hybridnej technológie. S využitím 50 litrov benzínu a 49 litrov LPG má táto verzia dojazd až 1 450 km. Tretím v rade je full hybrid s označením Hybrid 155 s výkonom 170 k. Oproti Dusteru má Bigster o 0,2 litra väčší motor – jeho zdvihový objem valcov je až 1,8 litra. Dopĺňa ho elektromotor, štartér-generátor, 1,4-kilowatthodinový akumulátor a multimódová prevodovka so 4 stupňami pre benzínový motor a dvoma pre elektromotor.

Konštrukcia umožnila konštruktérom vynechať spojku a tiež synchronizačné spojky v prevodovke. Mimochodom, Dacia tvrdí, že 80 % času v meste bude hybridný Bigster jazdiť na elektrickú energiu. Zaujímavé je, že akumulátor je po novom chladený vzduchom, už nie kvapalinou. Je to, pochopiteľne, otázka ceny a v sekundárnom rade aj hmotnosti. Predstavitelia automobilky tvrdia, že aj vzduchové chladenie stačí, pritom Bigster s hybridným pohonom utiahne až 1,5-tonový príves. A v ponuke, samozrejme, nesmie chýbať ani verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Tú predstavuje preplňovaný 1,2-litrový trojvalec TCe 130 s mild-hybridnou podporou. Tento jeden motor je starší, všetky ostatné sú celkom nové. V podstate jediný rozdiel medzi TCe 130 a TCe 140 je, že silnejšia verzia má turbodúchadlo s VGT. Z toho vyplýva, že TCe 130 nespĺňa emisné limity pripravované po r. 2025. Môžem vás však upokojiť, pohon 4×4 ostane v ponuke aj po spomínanom roku. Pohon 4×4 má 5 režimov – Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road a Eco. Mimochodom, svetlá výška je 22 cm a ochranné plasty sú z ekologického plastu Starkle, ktorý poznáme už z Dusteru, takže sa s Bigsterom nebudete musieť báť nespevnených ciest.

Bez nich to nejde

Z prvkov výbavy, ktoré vyžaduje C segment, spomeniem elektrické ovládanie vodičovho sedadla či elektrické ovládanie veka kufra. Obe tieto prvky bude mať Dacia vôbec po prvýkrát. Veko kufra môžete ovládať tromi spôsobmi – tlačidlom priamo na veku kufra, tlačidlom u vodiča alebo diaľkovým ovládaním. Podkopnutím popod nárazník alebo iným „handsfree“ spôsobom však nie. Ďalšími prvkami, ktoré bude mať Dacia vôbec po prvýkrát v histórii, je dvojzónová klimatizácia, chladená schránka pod lakťovou opierkou, otvárateľné panoramatické strešné okno, adaptívny tempomat… Všetko sú to veci, ktoré ľudia vyžadujú v segmente C, keď aj nie v základe, tak vo vyšších stupňoch výbavy. A presne tak ich ponúka aj Dacia. Okrem toho však zákazníci segmentu C majú vyššie nároky aj na pocit kvality. Preto Dacia zapracovala na zvuku zatvárania dverí, ktorý je veľmi príjemný, a všeobecne na akustike vozidla. Vo vyšších stupňoch výbavy bude dokonca akustické čelné sklo. A mňa osobne pri prehliadke vystavených Bigsterov veľmi príjemne prekvapilo to, že kapota je na dve plynové vzpery. Po vzore škodovky aj Dacia prichádza s inteligentným príslušenstvom, v rôznych miestach kabíny nájdete 5 kotevných bodov YouClip, na ktoré môžete jednoducho a bez náradia zavesiť rôzne príslušenstvo – svetlo, háčik, držiak nápojov, držiak notebooku, držiak mobilu…

My Safety

Bigster má všetky bezpečnostné prvky, ktoré definuje nová legislatívna požiadavka GSR 2 – varovanie na prekročenie rýchlosti, autonómne brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov, udržiavanie v jazdnom pruhu… A ja chválim, že Dacia využíva technológiu od materského Renaultu a aj Bigster má systém My Safety Perso, v ktorom si môžete povypínať niektoré bezpečnostné prvky, uložiť si toto vaše nastavenie a potom ho kedykoľvek vyvolať jediným tlačidlom. To skutočne uľahčuje život. Prístrojový štít je plne digitálny, v nižších stupňoch výbavy 7,1-palcový, vo  vyšších stupňoch 10-palcový, všetky modely však majú štandardne 10,1-palcový dotykový displej. V duchu nič navyše sú diaľkové svetlá halogénové, LED technológiu majú stretávacie svetlá a svetlá denného svietenia.

Na záver to najzaujímavejšie – cena. Tá ešte nie je známa, ale hybridná verzia bude stáť pod 30 000 eur, najlacnejšia verzia so spaľovacím motorom dokonca pod 25 000 eur.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov