Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


O level vyššie (technika)

Mercedes-Benz opäť vylepšil svoj systém podmienečne automatizovanej jazdy.

V polovici septembra som vycestoval do nemeckého Berlína, aby som si na vlastnej koži vyskúšal, ako funguje vylepšený systém podmienečne automatizovanej jazdy v modeloch značky Mercedes-Benz. Schopnosť vozidla jazdiť autonómne je aktuálne definovaná piatimi úrovňami, pričom prvé dva stupne sú považované za asistenčné systémy, pri ktorých je stále plne zodpovedný vodič. Od tretej úrovne už hovoríme o automatizovanej jazde, keď vodič môže odvrátiť svoju pozornosť od premávky, resp. riadenia vozidla a zodpovednosť za jazdu preberá vozidlo. Funkcia Drive Pilot od značky Mercedes-Benz dosahuje tretiu úroveň (SAE úroveň 3) a po novom dokáže plynulo jazdiť aj na diaľnici rýchlosťou až do 95 km/h.

Mimochodom, majitelia mercedesov, ktorí si za Drive Pilot priplatili už v minulosti a doteraz využívali jeho schopnosti predovšetkým v kolónach na vhodných diaľniciach v Nemecku do rýchlosti 60 km/h, majú možnosť si systém aktualizovať na vylepšenú verziu prostredníctvom aktualizácií vzduchom (OTA) bez akýchkoľvek poplatkov. Na vozidle netreba meniť žiadne konštrukčné diely. Systém Drive Pilot bude takto celosvetovo
najrýchlejším systémom úrovne 3, ktorý je nainštalovaný v sériovo vyrábanom vozidle.

Za určitých podmienok

Na to, aby mohol mercedes prebrať plnú zodpovednosť za jazdu, potrebuje mať detailný prehľad o aktuálnej situácii na ceste. Okrem mapových podkladov s vysokým rozlíšením a presnej lokalizácie všetkými dostupnými satelitnými systémami na to využíva aj laserové 3D snímače obrazu (LiDAR), ultrazvukové snímače, radarové snímače, kamery snímajúce dianie pred a za vozidlom, snímače vlhkosti cesty či mikrofóny v interiéri. Údaje o okolí sa v reálnom čase prepočítavajú vo vozidle. Mercedes-Benz používa pre systém Drive Pilot
redundantnú systémovú architektúru. To znamená, že funkcie dôležitých systémov, napríklad riadenia, bŕzd a elektrického systému, sú viacnásobne zabezpečené. Vďaka tomu je aj v nepravdepodobnom prípade poruchy zaručené bezpečné odovzdanie riadenia vozidla vodičovi. Vozidlo neustále kontroluje bdelosť vodiča.

Ja som si vyskúšal Drive Pilot v reálnej premávke, v pravom pruhu na nemeckej diaľnici. To je jedna z podmienok, ktorej splnenie systém vyžaduje. Okrem toho potrebuje, aby ste pred sebou mali iné auto jazdiace
rýchlosťou do 95 km/h. Ak sú všetky podmienky splnené, na volante sa rozsvieti indikátor a informuje vodiča o možnosti aktivácie funkcie Drive Pilot. Vodič môže po jej aktivácii zložiť ruky z volantu a venovať sa inej činnosti, napríklad smie pozerať film na stredovom displeji, surfovať na internete alebo iba tak obdivovať okolitú prírodu.

Ak systém zaznamená, že už ďalej nedokáže jazdiť podmienečne automatizovane, vodiča včas upozorní, že musí opäť prebrať riadenie. Nová certifikácia systému Drive Pilot Federálnym úradom pre motorovú
dopravu sa očakáva do konca roka 2024. Vylepšený systém tak bude od roku 2025 dostupný pre Nemecko. V amerických štátoch Nevada a Kalifornia Drive Pilot doterajšej generácie (rýchlosť do 40 miľ/h) oslávil v decembri 2023 svoj debut na cestách.

Pohľad do budúcnosti

Spoločnosť Mercedes-Benz ustavične pokračuje v ďalšom vývoji s cieľom umožniť v budúcnosti ešte vyššiu rýchlosť jazdenia a dlhší čas prevzatia riadenia systémom. Cieľom je do konca tejto dekády ponúknuť podmienečne automatizované jazdenie až do rýchlosti 130 km/h.

Okrem toho spoločnosť Mercedes-Benz už vyvinula špeciálne tyrkysové označovacie svetlá určené na podmienečne automatizované jazdenie (na základe normy SAE J3134), ktoré signalizujú aktívny prevádzkový stav systému Drive Pilot. Takto vozidlo vhodne informuje ostatných účastníkov premávky, že jazdí sám a neovláda ho vodič.

Parkuje rýchlejšie

V Berlíne som si mal možnosť vyskúšať aj prepracovaného parkovacieho asistenta, ktorý po novom parkuje rýchlejšie. Okrem toho, že dokáže parkovať pozdĺžne i priečne, je schopný sa naučiť aj celý parkovací manéver potrebný na automatické zaparkovanie na vybrané miesto, napríklad do vašej garáže. Neustále tiež sleduje okolie auta a v prípade, že mu dráhu počas parkovania pretne cyklista či chodec, auto okamžite zareaguje adekvátnym brzdením.

Mercedes-Benz G 580: V čom elektrická verzia prekonáva spaľovacie? (VIDEO)

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov