Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


SUZUKI GSX-8R, V-Strom 800 a GSX-S1000GX – Počasie na draka, ale motorky skvelé (prvá jazda)

Suzuki GSX-8R, V-Strom 800 a GSX-S1000GX sú tri novinky, z ktorých každá má svoju vlastnú osobnosť.

Uplynulý mesiac som bol v Slovinsku, dokonca na tom istom mieste – pri jazere Bled – dvakrát. Prvýkrát s BMW, druhýkrát na pozvanie Suzuki, ktoré nám tam predstavilo svoje tri novinky. S BMW bolo počasie úplne na draka, bola zima a silno pršalo, ani fotiť sa nedalo, ale v aute to človek nejako „predýcha“. Tentoraz som si ale mal vyskúšať motorky a tam už nie je jedno, či je vonku slnečno a teplo, alebo je zima ako v ruskom filme a prší. V deň, keď sme tam cestovali, bola zima a nielenže pršalo, ale cestou a aj na mieste padal sneh. Vyhliadky na jazdy v nasledujúci deň teda neboli nijako vábivé. Neskoro večer našťastie prestalo snežiť a našťastie v údolí, kde bol náš hotel, do rána cesty vyschli a ostal len chlad, no vyššie ostali cesty mokré a ešte vyššie, kde v priebehu noci nasypalo vyše 10 cm čerstvého snehu, boli pokryté čľapkanicou. Horské priechody, kadiaľ mala ísť pôvodná trasa bola absolútne nezjazdná. Organizátori teda menili plány a upravovali ich ešte aj v priebehu dňa, aby sme si aspoň trochu mohli vyskúšať tie motorky. Zároveň sa nás niekoľkokrát pýtali, či sme v pohode s jazdou na motorkách v takýchto podmienkach, keďže chlad neustúpil. My sme ale, samozrejme, bojovníci a tak sme ráno vyrazili na náhradné trasy. Počasie ako-tak vydržalo do poobedia, urobili sme si nejaké tie fotky, povymieňali medzi sebou motorky a trochu povozili, no potom nás ťažké mraky a silnejúce kvapky dažďa zahnali späť do hotela. Ešteže mal wellness a bazénový svet… Každopádne aj tá krátka jazda stačila na to, by som získal prvé dojmy a navnadil sa na test všetkých troch motoriek, pretože sú fajnové.

Do koča aj do voza

GSX-8R je kapotovaná verzia naháča GSX-8S. Nie je to úplne superšport ako napríklad Honda CB600RR, je to skôr taký univerzál, s ktorým sa viete pohybovať každodenným životom, ale užijete si zábavu aj na okruhu – ako sa hovorí „do koča aj do voza“. Je mimoriadne priateľský, ľahko ovládateľný. Delené riadidlá zabezpečujú v porovnaní s verziou 8S športovejší posed, smerovky sú LED-kové a „erko“ má obrátené tlmiče Showa SFF-BP a vzadu tiež tlmiče Showa, zatiaľ čo „esko“ má tlmiče KYB. Samozrejmosťou je bohatá výbava – trakčná kontrola, volič jazdných režimov SDMS, obojsmerný quickshifter, systémy Easy Start a Low RPM Assist. Mimochodom, maska s usporiadaním svetiel predznamenáva dizajn budúcich modelov Suzuki.

Viac na cestu

Výrazne viac som najazdil na novom V-Strom-e 800, cestnejšej verzii vlani uvedeného modelu V-Strom 800DE. Oproti nemu má zliatinové disky kolies, väčší plexištít, o 30 mm nižšie sedadlo (825 vs 855 mm), takže z neho ľahšie dočiahnu na zem aj jazdci nižšieho vzrastu či ženy  a je o 7 kíl ľahší, takže sa s ním ľahšie manévruje. Pritom si zachováva vzpriamený posed, vďaka čomu vydržíte na ceste hodiny a hodiny. Na kľukatých cestách som oceňoval silný záťah motora už z nízkych otáčok, intuitívne nahadzovanie motorky do zákrut, ale aj obojsmerný quickshifter. Vďaka nemu je motorka pri dobrzďovaní a podraďovaní v nájazdoch do zákrut stabilná. Aj v tomto prípade sa bavíme o veľmi dobre vybavenej motorke – má dvojrežimové ABS, systém Easy Start, ktorý naštartuje motor na jedno ťuknutie do štartovacieho tlačidla, volič režimov SDMS… Cenovo je o 1 200 eur lacnejšia ako verzia DE, stojí 9 790 eur.

Môj favorit

Najväčšou novinkou a na počudovanie najviac kilometrov sa mi podarilo najazdiť na modeli GSX-S1000GX. Je to veľmi dobre trafený mix športovo-turistickej motorky a cestného endura. A tento môj jednoduchý opis dokonale vystihuje označenie GX – G patrí ku grandtourerovi, v prípade motorky k spomínanému športovo-turistickému stroju a X ku crossoveru, resp. cestnému enduru. Aby bolo jasné, GX je verzia zo športovo-turistického GSX-S1000GT. Oproti nej má celkom inú pozíciu sedenia – vďaka posunutému hip-pointu o 15 mm nižšie, o 38 mm vyššej pozícii riadidiel a tomu, že riadidlá sú ku vám bližšie o 43 mm, na tejto motorke skutočne sedíte ako na veľkom cestnom endure. A ja osobne nesmierne oceňujem, že aj kolená som mal skrčené len mierne.

Litrový štvorvalec s výkonom 112 kW (152 k) a krútiakom 106 Nm má krásny zvuk a záťah už od nízkych otáčok, pričom jeho výkon rastie pekne lineárne až ku hranici cez 12 000 ot.min-1. Samozrejmosťou sú režimy SDMS-α, pod ktoré okrem máp motora patrí aj trakčná kontrola, obmedzovač dvíhania predného kolesa, Roll Torque Control (niečo ako trakčná kontrola, len so skorším zásahom) a riadenie tuhosti tlmičov Active Damping Control, ale aj elektronicky nastaviteľný podvozok a rôzne asistenčné systémy. Mimochodom, verzia GX má šesťosú inerciálnu riadiacu jednotku, zatiaľ čo GT ju nemá. Zaujímavosťou elektronického podvozka je automatické vyrovnávanie výšky zadnej časti podľa zaťaženia. Toto je môj favorit spomedzi všetkých troch noviniek, je presne podľa môjho gusta – je to silná, zábavná a komfortná motorka. Jediné, čo ma prekvapilo, bolo, že pri pomalej rýchlosti má tendenciu „padať do zákruty“. Ide o to, že keď som jemne naklonil riadidlá a naklopil motorku, tak mala tendenciu ťahať za riadidlá ďalej a naklopiť motorku viac k zemi. Bol to však jav len pri veľmi nízkych rýchlostiach, naopak vo vyšších táto charakteristika zrejme pomáha, ale priznám sa, potreboval by som viac času, aby som to zhodnotil. Mimochodom, Suzuki GSX-S1000GX sa predáva za 14 990 eur. A zrejme to nebude len môj favorit, pretože zákazníci sa oň bijú už teraz.

Test: Suzuki GSX-8S – Priama čiara

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov