Dotykové ovládanie je nebezpečné, chýbajúce tlačidlá budeme trestať, hovoria odborníci z Euro NCAP
Niektoré moderné autá už v interiéri nemajú jediné fyzické tlačidlo, všetko sa ovláda cez dotykové displeje. Odborníci konečne uznali, že je to nebezpečné a výrobcov tlačia k iným riešeniam.
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislé konzorcium, ktoré vykonáva nárazové skúšky automobilov – tzv. crashtesty. Testovaným autám vydáva Euro NCAP hodnotenie bezpečnosti v podobe udelenia hviezdičiek, pričom maximálny počet je 5 hviezdičiek. Založené bolo v decembri roku 1996 a v roku 1998sa stalo oficiálne nezávislou medzinárodnou organizáciou.
Najnovšie odborníci z tohto nezávislého konzorcia uznali riziko straty pozornosti, ak vodič musí aj základné funkcie vozidla ovládať prostredníctvom dotykových displejov. Hovoria, že budú strhávať body za bezpečnosť, ak sa v interiéri nebudú nachádzať žiadne fyzické tlačidlá a ovládače. Zatiaľ však ide len o malú zmenu.
Znie to celkom radikálne, tak prečo malá zmena? Dôvodom je fakt, že manuálne ovládače (tlačidlá či páčky) musia mať od roku 2026 v autách predávaných na európskom trhu iba tieto základné funkcie: smerové a výstražné svetlá, klaksón, stierače čelného skla a systém eCall, ktorý v prípade nehody privoláva na pomoc záchranné zložky prostredníctvom telefónneho a dátového spojenia. Teda nemusia, ale v opačnom prípade nedostanú plný počet hviezdičiek.
Nateraz musíme konštatovať, že ide len o kozmetickú úpravu, ale vždy je dôležitý prvý krok. Do budúcna by sa tento predpis mohol týkať aj ovládania klimatizácie, hlasitosť reproduktorov, aktivácie/deaktivácie niektorých jazdných asistentov a pod. Súhlasíte?
Atlas APC: Obrnený obor s povolením jazdiť v bežnej premávke!
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov