Prvá jazda: TOYOTA Yaris – V novom roku viac výkonu, viac radosti
Toyota Yaris prichádza so silnejším motorom, upraveným podvozkom, novými technológiami a intenzívnejším digitálnym zážitkom.
Viac ako desať miliónov predaných vozidiel je neohromným dôkazom toho, že Yaris je megaúspešné autíčko. Aktuálna generácia je na trhu 4 roky, takže prišiel čas na jeho revíziu. Nie však dizajnovú ako by ste čakali. Tú Yaris vôbec nepotreboval, pretože je sexi a cool. Namiesto toho sa v Toyote sústredili na vylepšenie podstaty auta – jazdných vlastností, bezpečnostných technológií, multimediálneho systému… Presne v zmysle japonskej filozofie trvalého vylepšovania vecí „kaizen“. Pritom nezabudli ani na to, že auto je vysoko emotívna záležitosť.
Nový hybrid v ponuke
Yaris bol doteraz dostupný s trojicou alternatív hnacieho ústrojenstva – 1,5 litrovým benzíniakom s výkonom 125 koní a so 6-stupňovu manuálnou alebo CVT prevodovkou Multidrive S a 116 koňovým samonabíjacím full hybridom. K nemu teraz pribudla výkonnejšia – 130 koňová verzia. Tá je založená na rovnakom 1,5-litrovom benzínovom motore ako pôvodná, má však posilnenú a optimalizovanú elektrickú časť systému. Výkon motorgenerátora stúpol z 59 na 62 kW, krútiaci moment elektromotora MG2 vzrástol zo 141 na 185 Nm a to v celom rozsahu otáčok, konštruktéri optimalizovali softvér a hardvér jednotky riadenia výkonu PCU. Celkový výkon hybridnej sústavy tak stúpol z 85 kW (116 k) na 96 kW (130 k). Zároveň sa však zlepšili reakcie na plyn a pružnosť. Pritom reálna spotreba ostala na takmer nezmenenej úrovni. Aby sme však ostali verní literám noriem, tak slabšia verzia má kombinovanú spotrebu vo WLTP 3,8 – 4,4 l/100 km, silnejšia 4,2 – 5,1. Mimochodom, silnejší hybrid môžete mať iba v dvoch najvyšších stupňoch výbavy Premiere Edition a GR Sport.
Novinkou hybridných verzií je prediktívna rekuperácia, ktorá mení úroveň rekuperácie na základe sklonu vozovky, premávky a navigácie. Keď napríklad idete za niekým, on začne spomaľovať a vy uvoľníte plyn, riadiaca jednotka prispôsobí intenzitu rekuperácie tomu ako veľmi sa k autu pred vami približujete a vy máte pocit akoby zasahoval adaptívny tempomat. Pozor však, prediktívna rekuperácia nenahradzuje adaptívny tempomat, intenzita spomalenia je menšia a takýmto spomalením Yaris ani nezastaví.
Digitálny zážitok
V interiéri je novinkou 12,3 palcový plne digitálny prístrojový štít, ktorý dostávate v troch najvyšších stupňoch výbavy – Executive, Premiere Edition a GR Sport. Ten poznáme už vyšších modelov značky a ponúka niekoľko režimov zobrazenia a navyše si môžete prispôsobiť aj aké údaje vám má zobrazovať. Verzie GR Sport majú špecifickú športovú grafiku. Lepší digitálny zážitok ponúka aj centrálny dotykový displej. Po novom má na uhlopriečku až 10,5 palca, rýchlejšie rozhranie, ponúka cloudovú navigáciu, bezdrôtovú konektivitu Android Auto aj Apple CarPlay… Nechýba ani hlasové ovládanie v slovenčine. Navyše, nemusíte sa učiť presné príkazy, systém rozumie prirodzenej reči. Tvorcovia výrazne vylepšili aplikáciu MyT, ktorá by mala fungovať stabilnejšie a ktorá ponúka mnoho užitočných funkcií – okrem prehľadu o stave, resp. polohe vášho vozidla, možnosti zamknutia alebo odomknutia na diaľku vám pri hybridných verziách ponúka možnosť predhriať alebo predklimatizovať kabínu pred odchodom. Keď pre nič iné, tak pre túto funkciu by som si kúpil hybrid. Novinkou aplikácie MyT je tiež digitálny kľúč, ktorý bude na Slovensku dostupný od leta tohto roku. Mimochodom, na rozdiel od niektorých značiek digitálny kľúč Toyoty funguje so zariadeniami Apple aj Android. Dodávam, že v troch nižších stupňoch výbavy má Yaris klasické budíky s 4,2 alebo 7 palcovým informačným displejom uprostred a dotykový displej s 9 palcovou uhlopriečkou.
Skôr, presnejšie a prirodzenejšie
Zmeny sa dotkli aj bezpečnostného systém T-Mate. Yaris dostal novú kameru a radar s dlhším dosahom smerom dopredu a širším zorným poľom do strán, čím sa zlepšila detekcia hrozieb. Prednárazový bezpečnostný systém PCS tak nielenže skôr a s vyššou presnosťou rozpoznáva hrozbu čelenej zrážky, ale po prvýkrát reaguje okrem áut, chodcov a cyklistov aj na motorkárov.
Vďaka lepšiemu radaru aj adaptívny tempomat funguje prirodzenejšie a plynulejšie. K adaptívnemu tempomatu pribudli dve nové funkcie – asistent prevencie predbiehania a systém predbežného spomalenia. Prvý zabráni tomu, aby vozidlo začalo predbiehať auto po nesprávnej strane, druhý vám pomôže zaradiť sa späť do jazdného pruhu po dokončení predbiehania. Lepšie je naladený aj systém udržiavania v jazdnom pruhu, takže autonómna jazda je príjemnejšia.
Systém potlačenia zrýchlenia zabráni zrýchleniu, keď máte pred sebou prekážku. Často sa stáva, že keď sa pripájate na cestu a pokračujete doprava, tak zastavíte, počkáte si kým vozidlo spred vás odíde, pozeráte doľava a vidíte, že sa stíhate pripojiť pred prichádzajúcim autom tak pridáte plyn, ale medzičasom vodič pred vami zmenil rozhodnutie a zastavil. Výsledok je jasný – bum do auta, ktoré tam už nemalo čo hľadať. S Toyotou Yaris sa vám toto nestane.
Špecialisti na asistenčné systémy preladili systém varovania na opustenie jazdného pruhu. Ten po novom rozpoznáva, či obchádzate chodca alebo cyklistu a v týchto prípadoch vás zbytočne neotravuje. Super vec.
Novinkou je tiež núdzové zastavenie EDSS v prípade náhlej zdravotnej indispozícii vodiča. Auto najprv varuje vodiča, potom pozvoľne zastaví a odomkne dvere. Zároveň už počas zastavovania aktivuje výstražné smerovky, aby na situáciu upozornil ostatných na ceste.
Najmä pre mestské auto je užitočnou funkcia varovania na prichádzajúce auto zozadu pri otváraní dverí. Zábudlivci ocenia upozornenie, aby si skontrolovali či nenechali niečo na zadnom sedadle – dieťa, notebook…
Mimochodom, nový Yaris má funkciu aktualizácie over-the-air, takže si mnohé funkcie môžete neskôr aktivovať alebo aktualizovať.
GR Sport na 18-kach
Ja som si revidovaný Yaris vyskúšal v Barcelone a jej okolí, ktoré sa už prebúdzalo do jari. Cez deň to bolo už na krátke rukávy, zeleň sa prebúdzala k životu, stromy kvitli… Konštruktéri upravili naladenie podvozka, základné verzie majú o trochu mäkší podvozok ako doteraz, takže jazda bola veľmi príjemná. Dodávam, že Yaris v závislosti od výbavy jazdí na 15 – 17 palcových kolesách. Verzia GR Sport je však iná káva. Tá má naopak pritvrdený podvozok a 18 palcové disky kolies s pneumatikami „215 na 40“, čo zabezpečuje parádne jazdné vlastnosti. V skutočnosti sa mi však táto kombinácia zdala už zbytočne tvrdá. Uvidím, či zmením názor po riadnom teste v našich podmienkach. Čoskoro by sme nového Yarisa mali mať aj v riadnom redakčnom teste.
Ušetrite 2 000 eur!
Nová Toyota Yaris je k dispozícii so štyrmi alternatívami pohonu, so šiestimi stupňami výbavy – Active, Comfort, Style, Executive, Premiere Edition a GR Sport, v 15 farebných kombináciách, pričom napríklad modrá Neptun je novinkou, ktorá sa však dodáva výhradne vo výbave Premiere Edition a výhradne s čiernou strechou. Všetky verzie majú príjemnejšie materiály v kabíne. Základná verzia nového Yarisu 1,5 Dynamic Force 125 k 6 M/T Active stojí 15 990 eur, dve najdrahšie 1,5 Hybrid Dynamic Force 130 e-CVT GR Sport a tá istá verzia vo výbave Premiere Edition stoja 26 990 eur. Okrem základných verzií Active však teraz môžete mať nový Yaris so zľavou 800 až 2 000 eur. Platí pravidlo, čím drahšie auto, tým vyššia zľava. Najdrahší Yaris vás teda vyjde na 24 990 eur, čo je vzhľadom na špičkovú výbavu a spoľahlivý a úsporný hybridný systém v dnešných časoch super cena.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov