Hyundai IONIQ 5 N – Spaľovacie hothatche si ani len neškrtnú!
IONIQ 5 N , prvý vysokovýkonný a plne elektrický model N, predstavili vo svetovej premiére na festivale rýchlosti Goodwood Festival of Speed, ktoré sa koná v západnom Sussexe v Anglicku.
Schopnosti modelu IONIQ 5 N ako Špecialistu na zákruty sa začínajú vylepšeniami štruktúry základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali uloženia motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu pracujú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA) inšpirované majstrovstvami sveta v rely, aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty. Zosilnený stĺpik riadenia modelu IONIQ 5 N prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia, ktorý dáva vodičom väčšiu dôveru.
N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie použitej v rekuperačnom brzdovom systéme i-Pedal, uprednostňuje rýchle a vzrušujúce prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím spomaľovacej sily sa vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu. Ide o výsledok sofistikovanej technológie riadiacej elektroniky.
N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
Elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min. a so zapnutým systémom na rozšírenie úsmevu N Grin Boost poskytujú výkon 478 kW (650 k). Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie.
Schopnosti na pretekárskom okruhu podporuje niekoľko exkluzívnych funkcií. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart, čo umožňuje vodičom vyraziť s ich vozidlom ako s profesionálnym pretekárskym automobilom. Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo.
Pred jazdou môže vodič využiť tepelnú prípravu batérie N Battery Pre-conditioning pre úpravu článkov batérie na energeticky najefektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu, alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie viac kôl.
Funkcia N Race upraví výdrž vozidla na okruhu a poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. N Race uplatňuje prístup odvodený od motoristického športu na maximalizáciu zdrojov pre čo najrýchlejšie časy. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne na pár stlačení tlačidla. S N Race majú vodiči strategickú možnosť zvoliť si nastavenie Endurance alebo Sprint. Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskej dráhe. To sa dosiahne obmedzením špičkového výkonu, čo má za následok pomalší nárast teploty. Sprint zase uprednostňuje výkon a poskytuje kratšie dávky plnej energie. To pomôže vodičom presne riadiť spotrebu energie a vytvoriť ideálne výkonnostné okno pre dosiahnutie ich cieľov jazdeckého výkonu.
IONIQ 5 N sa môže pochváliť N upravenými brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu. Rekuperačný brzdový systém, ktorý sa zvyčajne používa na zvýšenie účinnosti, prešiel v modeli IONIQ 5 N úpravami tak, aby zvýšil brzdný výkon. Slúži ako primárny zdroj brzdnej sily, zatiaľ čo mechanické brzdy v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu, čím zaisťujú zvýšenú odolnosť na trati.
Ako športové vozidlo na každý deň ponúka model IONIQ 5 N pohlcujúci pocit z radenia a emocionálnu jazdu prostredníctvom systémov N e-shift a N Active Sound +. Systém N e-shift poskytuje pocit kontroly nad nárastom výkonu a pocitom radenia, zatiaľ čo N Active Sound + poskytuje nielen futuristický zvuk elektromobilu, ale aj zvuky motora a výfuku podobné vozidlu
N e-shift simuluje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT) vozidiel N so spaľovacím motorom. Simuluje radenie pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a vytvára pocit trhnutia pri radení. Výsledok prináša presnejší a interaktívny zážitok z jazdy, ktorý pripomína skôr vozidlá so spaľovacím motorom ako predchádzajúce elektromobily.
N Active Sound+ spolupracuje so systémom N e-shift pre zlepšenie zážitku z jazdy s elektromobilom vytvorením pútavejšieho a vzrušujúcejšieho zmyslového zážitku vodiča. Systém obsahuje 10 reproduktorov (osem interných, dva externé) a ponúka tri odlišné zvukové režimy. Režim Ignition simuluje zvuk motorov N 2.0T a Evolution poskytuje charakteristický vysoko výkonný zvuk inšpirovaný modelom RN22e. Režim Supersonic predstavuje unikátny koncept s variabilnou hlasitosťou pri prejazde zákrutami inšpirovaný dvojmotorovými stíhačkami. N Active Sound+ chce poskytnúť vodičom akustickú odozvu, aby lepšie precítili mieru využívaného výkonu.
IONIQ 5 N využíva aj systém N Road Sense, ktorý automaticky odporúča aktiváciu režimu N, keď rozpozná dopravné značky s dvojitými zákrutami, čo umožní vodičom, aby si vychutnali každú sekundu jazdy naplno (dostupné iba v EÚ).
Model N sa od štandardného vozidla IONIQ 5 odlišuje aj zmenou proporcií. Celkovo je o 20 mm nižší, s blatníkmi rozšírenými o 50 mm, aby sa do neho zmestili širšie pneumatiky, a vďaka výraznejšiemu difúzoru aj o 80 mm dlhší. Dojem ešte umocňujú kované 21-palcové hliníkové disky kolies s pneumatikami Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R21 a vysokou priľnavosťou pre lepšiu jazdu, ovládateľnosť a lepšiu priľnavosť na trati.
Výrazný zadný N spojler spolu s oranžovým zadným difúzorom a výstupom vzduchu pomáhajú regulovať prúdenie vzduchu na podporu optimálneho aerodynamického výkonu, čím podčiarkujú vysokovýkonné schopnosti modelu IONIQ 5 N a prispievajú k jeho agresívnemu štýlu. V spojleri modelu N sa nachádza zabudované trojuholníkové brzdové svetlo HMSL. Pod zadným výklopným vekom batožinového priestoru dominuje exkluzívny čierny kryt nárazníka N s grafickým motívom šachovnice. Nechýba ani stierač zadného okna.
Novo navrhnutý volant N prvý raz zdobí výrazné logo N lemované tlačidlami N, ktoré nastavujú požadovaný jazdný režim a sú usporiadané tak, aby vyhovovali preferenciám vodiča. Jazdné režimy si možno prispôsobiť a priradiť ku každému tlačidlu v rôznych kombináciách, aby sa maximalizoval duch modelu IONIQ 5 N zameraný na zábavu z jazdy. Tlačidlo N Grin Boost umiestnené na 3. hodine umožňuje okamžitý a intuitívny prístup k maximalizácii zrýchlenia a zábavy z jazdy. Pádla sú optimálne umiestnené na končekoch prstov vodiča, aby sprístupnili funkcie N e-shift a N Pedal.
Úpravy stredovej konzoly modelu IONIQ 5 N podporujú jazdu na okruhu s chráničmi kolien a opierkou na nohy, ako aj posuvnou lakťovou opierkou. Predĺženie spodnej časti konzoly zvyšuje tuhosť pre podporu športovej jazdy. Pre každodenné použitie ponúka konektor USB-C, bezdrôtovú nabíjačku na mobilné telefóny a držiaky na nápoje.
Sedadlá N majú zosilnené bočné vedenie, takže aj keď dôjde pri ostrom prejazde zákrut k silnému priečnemu zrýchleniu, pevne podopierajú hornú aj spodnú časť tela, aby si vodič za každých okolností zachoval stabilný posed. Škrupinové sedadlá N sú v porovnaní so základnou verziou umiestnené asi o 20 mm nižšie a sú určené pre zákazníkov, ktorí požadujú vysokovýkonné jazdné vlastnosti. Znaky N našli miesto na prednej aj zadnej časti sedadla, pričom vpredu majú aj uvítacie osvetlenie. Dvojfarebný dizajn sedadiel sa preniesol aj dozadu.
Technické údaje | IONIQ 5 N | |
Výkon motora | Vpredu | 166 kW (226 k) |
Vzadu | 282 kW (383 k) | |
Celkový výkon | 448 kW (609 k) | |
Výkon s funkciou Boost | 478 kW (650 k)
Vpredu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k) |
|
Batéria | Kapacita | 84 kWh |
Nabíjanie | Rýchlosť nabíjania | 350 kW |
Čas nabíjania | z 10 % na 80 % za 18 minút | |
Rozmery | Dĺžka | 4 715 mm |
Šírka | 1 940 mm | |
Výška | 1 585 mm | |
Rázvor kolies | 3 000 mm | |
Pneumatiky | Pirelli P-Zero 275/35 R21 | |
Brzdový systém | Vpredu | 4-piestikové strmene, 400 mm kotúče |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov