Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Na veľkosti záleží, a ešte ako!

Pozreli sme sa na to, ako veľkosť kolies vplýva na jazdné vlastnosti auta či spotrebu paliva.

Ak by som dostal jedno euro zakaždým, keď som v živote počul, že kolesá robia auto, tak by som dnes mohol doma smelo kúriť aj na 23 stupňov. Ale teraz vážne. Tak ako sa rokmi rozširovala ponuka áut, typov či farieb karosérie, rozširovala sa aj ponuka rôznych typov diskov kolies a pneumatík. Zatiaľ čo ešte pred 15 až 20 rokmi dostávali auta nižšej strednej triedy sériovo bežne kolesá vo veľkosti 13 či 14 palcov, dnes už aj základné verzie majú aspoň 16-tky. Pri väčších modeloch už v súčasnosti dokonca nie je problém nájsť aj 22-palcové disky, o rôznych rozmeroch pneumatík nehovoriac. A to som zatiaľ len pri príslušenstve a možnostiach, ktoré vám pri kúpe auta ponúka priamo výrobca. Mnohí si ešte kolesá na svojom aute časom vymieňajú za väčšie a upravujú aj sami. Hranicu teoreticky tvorí zápis v technickom preukaze a priestor pod blatníkmi, ale aj s tým si vedia mnohí poradiť a pomyselné hranice niekoľkonásobne prekročiť. Pozrime sa na základné fakty.

Komfort a pohodlie

Začnime tým, čo posádka pri zmene veľkosti kolies cíti asi najviac, a to je komfort jazdy. Tu treba povedať, že pneumatiky s vyšším profilovým číslom (teda vyššou hranou) sú spravidla komfortnejšie ako tie s nízkym profilom. Princíp je jednoduchý, viac gumy dokáže pohltiť väčšie množstvo nerovností. Ak by sme z debaty vynechali pneumatiky a sústredili sa čisto na disky, aj v takom prípade platí, že väčšie sú obvykle menej komfortné. Keďže samotné väčšie koleso zaberie v podbehu viac miesta, obvykle potrebuje tvrdšie nastavenie tlmičov, pretože nemá toľko priestoru na pohyb a odpruženie. Šírka pneumatiky na pocitový komfort jazdy nemá až taký zásadný vplyv ako jej profilové číslo a veľkosť disku. Aj keď je pravda, že širšie pneumatiky bývajú hlučnejšie ako tie užšie.

Bezpečnosť

Keď už máme vyriešenú otázku komfortu, príde na rad bezpečnosť. S bezpečnosťou súvisí viacero vlastností kolesa, tak to skúsime vziať pekne po poriadku. Veľkosť diskov, pokiaľ neprekročíte výrobcom stanovené maximálne rozmery, nemá v zásade vplyv na bezpečnosť. Pri téme bezpečnosť sa teda musíme sústrediť omnoho viac na pneumatiky. Všeobecne platí, že širšia guma s nižším profilovým číslom má lepšiu priľnavosť k asfaltu, ale pozor, len pokiaľ je cesta suchá alebo vlhká. Zlepšuje sa tak ovládateľnosť pri prudkej zmene smeru jazdy, nakoľko sa guma menej deformuje. Zároveň tým posuniete hranicu šmyku pri rýchlom prejazde zákruty. Ak je však na ceste veľa vody alebo sneh, situácia je opačná. Široké gumy sa začínajú omnoho skôr šmýkať a skôr hrozí aj akvaplaning. V tomto smere sú preto lepšie užšie gumy, ktoré pod dezénom zachytávajú menšie množstvo vody či snehu.

 

Brzdná dráha

Ešte chvíľu zostaňme pri bezpečnosti, kde určite patrí aj brzdná dráha. Tu opäť nebudeme primárne riešiť veľkosť diskov, ale skôr typ pneumatík. Znovu platí, že na suchej alebo len mierne vlhkej ceste so širšou pneumatikou zabrzdíte skôr. Ak je na ceste voda či sneh, širšia guma má nižší merný tlak na vozovku a musí odvádzať väčšie množstvo vody, čím sa brzdná dráha predlžuje.

Spotreba paliva

Pri otázke spotreby je situácia pomerne jasná. Veľkosť diskov a šírka pneumatík majú negatívny vplyv na spotrebu paliva, čo platí najmä v prípade áut so slabším motorom. Odborníci vyrátali, že rozdiel troch palcov vo veľkosti disku kolesa (aj pneumatiky) spôsobí približne 10-percentný nárast spotreby paliva. Pri šírke pneumatiky sme sa k podobnému vzorcu nedopátrali, no základná fyzika hovorí, že čím širšia je styčná plocha pneumatiky s vozovkou, tým väčší odpor kladie, a teda logicky rastie spotreba.

Váha kolesa

Fakt, ktorý nie každému pri úvahách o veľkosti kolies napadne, je úplne obyčajná hmotnosť. Hmotnosť neodpružených síl však dokáže výrazne ovplyvniť jazdné vlastnosti auta. Pri ťažkých kolesách je náročnejšie prudko zmeniť smer jazdy a horšie sa tiež tlmí ich pohyb pri prejazde nerovností. Logika takisto hovorí, že motor musí vyvinúť viac sily na ich roztočenie a brzdy zas viac sily na ich spomalenie či zastavenie. Dnes je, samozrejme, na výber množstvo rôznych materiálov a veľké kolesá nemusia byť vôbec také ťažké, pokiaľ sú vyrobené z ľahkého materiálu. Pre pochopenie vplyvu hmotnosti na jazdné vlastnosti však zostaňme pri tom, že čím sú disky väčšie, tým sú ťažšie.

Tak teda ako?

O kolesách a pneumatikách by sme ešte mohli hovoriť a písať mnoho. My sme sa v tomto článku snažili zhrnúť základné fakty, špeciálne úpravy či tuning sme zámerne vynechali, lebo pre porozumenie zamýšľanej pointy ani nie sú podstatné. V princípe stačí, ak dodržíte rozmery diskov stanovené výrobcom a svoje auto obujete do kvalitných pneumatík.

Vraj polovica vodičov nevie, aké náradie je potrebné na výmenu kolesa

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov