Zákaz spaľovákov do 2035? Prírode to nepomôže a ľudia prídu o prácu
Európsky parlament schválil zákaz predaja nových spaľovacích áut od roku 2035. Čo to v praxi znamená?
Od roku 2035 už v Európskej únii nebude možné kúpiť nový osobný automobil a ľahké úžitkové vozidlo s pohonom produkujúcim emisie CO2 . Európania budú musieť prejsť na bezemisné modely. Momentálne všetko smeruje k elektromobilom. Konkurenčná technológia palivových článkov sa vyvíja, no je v plienkach a je zaťažená značnými problémami, z ktorých najväčším je cena samotného auta a ekologicky vyrobené palivo.
Zavedenie zákazu však nebude znamenať koniec skleníkového efektu . Obyvatelia Európskej únie tvoria len 6,8 percenta svetovej populácie. To je zhruba počet ľudí žijúcich v Nigérii a Brazílii spolu. Ako počas diskusie pred hlasovaním v Európskom parlamente poznamenal poslanec Roman Haider z Freiheitliche Partei Österreichs, zákaz zníži globálne emisie CO2 o 1,2 percenta .
Zákaz predaja emisných áut v EÚ nebude pre klímu Zeme prelomový. Určite sa to však premietne do zlepšenia kvality ovzdušia v samotnej Európe . Najmä v mestách. Podľa správy Európskej environmentálnej agentúry v roku 2020 až 96 percent. obyvatelia európskych miest boli vystavení príliš vysokým koncentráciám znečisťujúcich látok – vrátane prachu PM2,5 a oxidov dusíka (NOx) . Tí prví – podľa EEA – v roku 2020 prispeli k predčasnej smrti 238-tisíc. ľudí a druhý – 49 tisíc. ľudí.
Tieto čísla sú pôsobivé a automobilový priemysel tu nie je žiadne neviniatko. Výpočty EEA ukazujú, že cestná doprava je zodpovedná za 37 percent. emisie oxidov dusíka v Európe. Toto je ich najväčší zdroj. Zavedením zákazu predaja emisných áut sa tu určite veľa zmení. Nedal by sa však úspech dosiahnuť jednoduchšími prostriedkami? Štúdie ukazujú, že nie každý spaľovací motor vypúšťa rovnaké množstvo oxidov dusíka. Podľa pozorovaní TRUE Initiative sú v tomto smere najväčším problémom dieselové motory . V reálnom používaní dokonca aj moderné dieselové autá Euro 6 (od roku 2015) vypúšťajú viac oxidov dusíka ako oveľa staršie benzínové autá Euro 3 (od roku 2001).
Pokiaľ ide o prach PM2,5, podľa EEA je automobilový priemysel zodpovedný za 23 percent. emisii . Tu bude samozrejme odstránenie spaľovacích áut spojené so zlepšením, ale neodstráni to problém úplne. Časť emisií PM2,5 z automobilového priemyslu nepochádza z výfukového potrubia, ale z pneumatík a brzdových doštičiek opotrebovaných počas brzdenia. Popularizácia elektromobilov teda zníži emisie PM2,5, no neodstráni ich úplne. Po roku 2035 by sa mala hladina hluku z dopravy znížiť . Zlepšenia budú možné aj v oblasti odpadu a znečistenia. Spaľovacie motory vyžadujú výmenu oleja, filtrov alebo dokonca zapaľovacích sviečok. Koľko z nich je správne zlikvidovaných? Na túto otázku asi neexistuje odpoveď.
Cena transformácie
Zákaz predaja áut s emisiami CO2 bude znamenať obrovské zmeny pre bežných vodičov aj priemysel. Hlasovanie v Európskom parlamente sa zhodovalo so začiatkom reorganizácie nemeckej centrály Fordu. Podľa Automotive News Europe americká spoločnosť spustila proces uvoľnenia časti tímu. Podľa ANE bude prepustená takmer polovica zo 6,2 tisíc zamestnancov. inžinierov , ktorí už nie sú potrební. „Tieto zmeny sa dejú s prechodom na elektrické autá, “ vysvetlil šéf Ford Europe Martin Sander.
Škrty sa nedotknú len inžinierov. Výskum uskutočnený vo Francúzsku v roku 2021 ukazuje, že na výrobu tisícky spaľovacích motorov je potrebných 22 pracovníkov. Na výrobu 1000 elektromotorov stačí 13 zamestnancov . Bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess raz spomenul, že v budúcnosti môže v tejto nemeckej firme prísť o prácu až 30-tisíc ľudí. Veľké zmeny čakajú aj dodávateľov dielov. Podľa správy Združenia poľského automobilového priemyslu predstavovala v roku 2021 hodnota exportu automobilových komponentov vyrobených v Poľsku 23 miliárd eur a bola najvyššia v strednej Európe. V Poľsku v hodnote predstihuje automobilový priemysel len potravinársky priemysel.
Z dnešného pohľadu budú v budúcnosti dominovať elektromobily. Tie treba niekde nabiť. Bohužiaľ, dnes zaostávame za Európou v počte verejne dostupných nabíjačiek . Podľa údajov organizácie ACEA , združenia výrobcov automobilov pôsobiacich v Európe, v Holandsku, ktoré je v tomto smere najlepšie, je k dispozícii 64,3 nabíjacích miest na 100 km ciest, v Luxembursku – 57,9, v Nemecku – 25,8 , v Portugalsku – 24. 9. a vo Švédsku – 12.2. To znamená masívne investície do infraštruktúry do roku 2035.
Elektromobil je stále drahší ako spaľovák
Najbolestivejšou otázkou pre bežného vodiča je však cena elektromobilov . V roku 2019 BloombergNEF predpokladal , že náklady na kúpu elektromobilu sa budú rovnať cene ekvivalentného spaľovacieho vozidla v roku 2022. Nič také sa však nestalo . Ak by to bolo inak, neboli by potrebné dotačné programy na nákup bezemisných vozidiel. Cenový rozdiel stále existuje aj napriek sprísňovaniu emisných noriem, ktoré už niekoľko rokov dvíhajú ceny spaľovacích áut, vrátane tých najmenších a (aspoň v princípe) najlacnejších áut. – Ak chce dnes výrobca ponúkať auto segmentu A, vzhľadom na obmedzenia emisií CO2, aby spĺňalo environmentálne požiadavky, musí byť vozidlo vybavené modernými riešeniami, ktoré znižujú emisie CO2. Dokonca aj mikrohybridný systém. A technológia stojí peniaze a výsledkom je, že cena auta segmentu A sa blíži cene auta segmentu B.
Z dnešného pohľadu to po prechode na elektromobily nemusí byť lepšie. Batériová technológia zostáva prekážkou Dnes sú lítium-iónové batérie široko používané v automobilovom priemysle a lítium nie je bežným prvkom. V roku 2021 až 90 percent. jeho ťažby pripadla na tri krajiny: Austráliu, Čile a Čínu. Tempo rastu výroby elektromobilov zatiaľ výrazne prevyšuje tempo rastu ťažby lítia. V budúcnosti sa môže ukázať, že prvok bude chýbať. A nedostatkový tovar sa stáva drahším. Východiskom zo situácie by bolo vytvorenie batérií, ktoré nepotrebujú lítium.
Elektromobily sú dynamické, pôsobivé, pohodlné a efektívne tam. Prechod na elektrické vozidlá zlepší kvalitu vzduchu, ktorý dýchame, ako aj zníži hluk v mestách a na frekventovaných trasách. Nútená transformácia prostredníctvom nariadení EÚ však bude mať svoju cenu a postaví európske hospodárstvo do ťažkej situácie. Obzvlášť ťažké to budú mať chudobnejšie krajiny , ktoré budú musieť šprintovať, aby dobehli krajiny pred nimi. Do tejto skupiny bude zaradené aj Slovensko.
Zdroj: Autokult.pl
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov