Nová registračná daň totálne zmení trh s jazdenými vozidlami!
Nová registračná daň prinesie výrazné zmeny v poplatkoch za prihlásenie a prepis auta. Predkladateľ zákona, poslanec Marián Viskupič (SAS), síce hovorí o pozitívnych zmenách registračnej dane, no nielen advokát Jakub Berthoty, ale aj my, upozorňuje negatívny sociálny dopad na obyvateľov, ktorí sa rozhodnú pre jazdené vozidlo.
Zmeny sa však nedotknutú len majiteľov áut ale aj autoservisov, autobazárov a živnostníkov, ktorí s jazdenými autami každodenne pracujú. O nevôli obyvateľov hovorí aj petícia proti novele zákona, ktorú len za prvých 10 dní podpísalo takmer 30 tisíc ľudí a v súčasnosti má už 66 tisíc podpisov. „Každý rozumný človek súhlasí so zmenou aktuálneho režimu a s podporou predaja nových áut. Vytvára to HDP a pracovné miesta. Prečo však kvôli tomu musíme likvidovať iný trh a diskriminovať inú časť populácie?“ pýta sa advokát Jakub Berthoty.
Jazdené autá sa stanú nepredajné
Dnes sú poplatky nastavené formou majetkovej dane alebo dane za luxus. Čím novšie a výkonnejšie auto, tým drahší poplatok. Túto logiku však návrh zákona obracia naruby. Nové a výkonné autá majú byť po novom zvýhodnené najviac. Napríklad, poplatok za nové BMW X5 s výkonom 210kW a nákupnou cenou 102 tisíc eur zlacnie z aktuálnych 2 300 eur na 690 eur (o 70 %). Nová X5 tak v konečnom dôsledku zlacnie o 1,5 %. Naopak, ak by ste si chceli kúpiť Ford Mondeo z roku 2008 s výkonom 162kW za 5 900 eur, poplatok sa zvýši zo 77 eur na 770 eur (o 900 %). Výkonné Mondeo tak v dôsledku vyššieho poplatku zdražie o takmer 12 %. V niektorých extrémnych prípadoch budú poplatky predstavovať 30 až 50 % z kúpnej ceny auta.
Zmeny sa však podľa advokáta dotknutú aj terajších vlastníkov: „ Nárast sa nedotkne len áut, ktoré sa každoročne prihlásia, ale aj približne 2,6 milióna už prihlásených vozidiel, pri ich prepise v budúcnosti. Neviem či si páni poslanci dostatočne uvedomujú, že robia státisíce ojazdených áut nižšej hodnoty nepredajnými aj pre ich existujúcich majiteľov. Nikto z existujúcich majiteľov s takým zvýšením pri kúpe auta nepočítal a ide pre nich fakticky o retroaktívnu zmenu. Na svoje rozhodnutie a kúpu doplatia v budúcnosti, čo určite v poriadku nie je.“
Environmentálny aspekt
Zámerom predkladateľa novely bolo zaviesť do výpočtu poplatkov environmentálny aspekt formou zvýhodnenia novších emisných noriem. Advokát však upozorňuje, že emisná norma, vek vozidla a výkon automaticky nie sú to isté, ako reálne vypustené emisie. Autá s emisnou normou EURO3 majú častokrát namerané lepšie výsledky emisií CO a HC, ako autá s emisnou normou EURO5 alebo 6. Ak majú navyše podobnú spotrebu, nebude ani veľký rozdiel v produkcii oxidov uhlíka.
„Ak štát povie, že tieto autá sú špinavé a škodlivé pre životné prostredie a ukáže sa, že to tak nie je, ľudia sa budú voči tomu brániť. Štát už raz odškodňoval občanov za diskriminačne nastavenú registračnú daň v rokoch 2013 až 2015 a môže sa to pokojne zopakovať. Počet dotknutých a nahnevaných ľudí je dnes ale oveľa vyšší,“ uzatvára Berthoty.
No čo dodať.. Zase ušetria bohatí.. A ľudia čo chcú lepšiu jazdení budú diskriminovaní.. Tak sa bude všetko zase prihlasovať v CZ a Česi zarobia.. Nikto nedá 2300e za prepís..my musíme byť zase papešskekši ako papeš.. Sulik ďakujeme ti.. Ty politická hyena