Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Riadená zadná náprava, alebo ako funguje podpora zozadu?

Riadená zadná náprava. To čo je dnes považované za luxus, mala už Honda Prelude v roku 1987.

Myšlienka riadenia zadnej nápravy teda v zásade nie je žiadna novinka. V minulosti s týmto systémom experimentovali mnohé značky, za všetky spomeniem Renault a jeho modely Laguna či Talisman. Pravdou však je, že v poslednom období sa riadená zadná náprava začala používať omnoho masívnejšie, pričom výrobcovia sa vďaka nej snažia zlepšiť jazdné vlastnosti svojich automobilov a získať tak hoci aj malú konkurenčnú výhodu.

Princíp fungovania je pritom v podstate jednoduchý – pri nízkej rýchlosti jazdy sa zadné kolesá vytáčajú opačným smerom, ako predné kolesá, aby sa zlepšila ovládateľnosť a zmenšil polomer otáčania a naopak pri vysokej rýchlosti v smere natočenia predných kolies, aby sa zvýšila stabilita. V praxi systém najlepšie a najúčinnejšie funguje pri autách s dlhým rázvorom osí náprav.

V limuzínach aj v SUV

Ak si ako príklad vezmeme nemeckú automobilku Audi, potom systém riadenej zadnej nápravy môžeme nájsť v modeloch A6, A7, A8 alebo aj v Q7. Audi sa spolieha na aktívne riadenie s jedným elektromechanickým ovládačom. Umiestnený je na zadnej náprave za rozvodovkou a prepojený s oboma zadnými kolesami. Táto konštrukcia síce nedokáže individuálne natáčať pravé a ľavé zadné koleso, no jej výhodou je nižšia hmotnosť.

Za jej výhodu môžeme považovať aj väčší rozsah natočenia zadných kolies a tým pádom lepšie ovládanie modelov s dlhým rázvorom osí kolies, predovšetkým pri parkovaní alebo jazde v ostrých zákrutách. Pri nízkej rýchlosti natáča Audi kolesá zadnej nápravy opačne ako kolesá prednej nápravy. Zmenšuje tak polomer zatočenia vozidla a zlepšuje jeho ovládanie. Pri vyššej rýchlosti sa zas zadné kolesá natočia v rovnakom smere ako predné kolesá a zlepšuje sa tak stabilita jazdy vozidla. Nevyhnutná je pritom komunikácia aktívneho riadenia s riadiacou jednotkou auta.

Má zmysel aj v superšportoch

Vo svete športových áut je istým priekopníkom značka Porsche, ktorá systém riadenia zadnej nápravy nedávno použila napríklad v modeloch 911 či 918 Spyder. Nemci použili delené aktívne riadenie, teda presnejšie dve riadenia, jedno pre každú stranu.

Použité sú elektromechanické ovládače a riadenie je spojené s riadiacou jednotkou vozidla, odkiaľ čerpá informácie o rýchlosti jazdy, natočení volantu, trakcii jednotlivých kolies a hodnotách pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia. Okrem výhody individuálnej korekcie veľkosti a smeru natočenia kolesa pravej a ľavej strany zadnej nápravy toto riešenie prinieslo aj nevýhodu vo forme vyššej hmotnosti. Táto technológia zmiernila aj dopad nedostatočnej trakcie kolies prednej nápravy.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov