Život na cestách so všetkými jeho následkami a dôsledkami funguje ako veľký trojuholník: vodič – cesta – automobil. Hlavnou príčinou dopravných nehôd je vodič, ktorý sa nevie vysporiadať s nárastom hustoty premávky a stále výkonnejšími automobilmi. Z nových zistení vyplýva, že treba opäť naštartovať úsilie o záchranu životov na cestách v EÚ.
Zo štatistiky bezpečnosti cestnej premávky za rok 2015, ktorú uverejnila Európska komisia, vyplýva, že európske cesty sú aj naďalej najbezpečnejšie na svete napriek nedávnemu poklesu v znižovaní počtu úmrtí na cestách. Minulý rok prišlo o život na cestách v EÚ 26 000 ľudí, čo je o 5 500 menej než v roku 2010. V porovnaní s rokom 2014 však v EÚ nedošlo k nijakému zlepšeniu. Komisia odhaduje, že vážne zranenia na cestách v EÚ utrpelo 135 000 osôb. Sociálne náklady (rehabilitácia, zdravotná starostlivosť, materiálne škody atď.) dopravných úmrtí a zranení sa odhadujú minimálne na 100 miliárd eur. Priemerná miera úmrtnosti v EÚ za rok 2015 bola 51,5 obete na 1 milión obyvateľov, podobne ako v posledných dvoch rokoch. Toto spomalenie, ktoré nasleduje po značnom znížení na úrovni 8 % v rokoch 2012 a 2013, má viacero príčin, akou je napríklad vyššia interakcia medzi nechránenými a motorizovanými účastníkmi cestnej premávky v našich mestách. Ľahko zraniteľní účastníci cestnej premávky (chodci, cyklisti atď.) tvoria aj veľkú časť zo 135 000 osôb, ktoré podľa odhadov Komisie utrpeli zranenia. Komisia uverejňuje takéto číslo prvý raz, keďže členské štáty EÚ až teraz začali vykazovať porovnateľné a spoľahlivé údaje o vážnych zraneniach v cestnej premávke. Je to prvý krok smerom k celoeurópskemu prístupu k vážnym zraneniam. Štatistiky za jednotlivé krajiny (pozri nižšie) ukazujú, že počet úmrtí na cestách medzi jednotlivými krajinami EÚ sa stále veľmi líši, hoci sa tento rozdiel každým rokom znižuje. Niektoré z tradične bezpečnejších krajín zaznamenali menší pokrok, zatiaľ čo v troch členských štátoch s najvyšším počtom úmrtí na cestách sa bezpečnosť cestnej premávky zvýšila. K najbezpečnejším krajinám, pokiaľ ide o dopravu, patrili v roku 2015 Malta, Švédsko, Holandsko a Británia, kde bol priemer pod 30 mŕtvych na milión obyvateľov. S výnimkou Poľska (77) si dobre viedli Nemecko (43) aj Slovensko (51), kde dosiahli lepší výsledok než je priemer EÚ, Rakúsko (56) ho prekročilo. Česká republika so 70 mŕtvymi výrazne zaostáva a oproti roku 2014 si pohoršilao, vtedy sa tam stalo na milión obyvateľov 61 smrteľných nehôd. Medzi najnebezpečnejšie štáty patrí Rumunsko (95) s Bulharskom (95), Lotyšsko (94), Litva (82) a Chorvátsko (82). Podľa štatistík sú najčastejšie obee nehôd muži, až 76 percent. Zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v EÚ Technologický pokrok za posledné desaťročie výrazne zvýšil bezpečnosť vozidiel. Výrazný pokrok v inováciách a technológiách má veľký budúci potenciál pri zvyšovaní bezpečnosti cestnej premávky, najmä pokiaľ ide o automatizáciu a elektronické prepojenie pri jazde. Aby Komisia pripravila pôdu pre automatizáciu a lepšie riadenie dopravy, v druhom polroku 2016 sa chystá vypracovať akčný plán zavádzania kooperatívnych inteligentných dopravných systémov (IDS) slúžiacich na dvojsmernú komunikáciu medzi vozidlami, ako aj na komunikáciu so zariadeniami cestnej infraštruktúry a medzi nimi. Takéto systémy umožňujú vozidlám navzájom sa varovať či už priamo (napr. v prípade núdzového brzdenia), alebo prostredníctvom infraštruktúry (napr. v prípade plánovaných prác na ceste). Počet úmrtí na cestách na milión obyvateľov – predbežné štatistiky za rok 2015
|
EK (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov