Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


DACIA Jogger TCe 110 Extreme – Čerešnička na torte

Dacia Jogger. Väčšina sedemmiestnych MPV a SUV sú sedemmiestne iba papierovo, Dacia Jogger skutočne.

Ak odhliadneme od osobných vozidiel odvodených od úžitkových modelov, potom je tretí rad sedadiel pre dospelého zvyčajne ako trestanecká lavica. Sedadlá sú malé, sedí sa nízko, kolená sú veľmi skrčené, chodidlá nemáte kam dať… Preto zvyčajne odporúčam sedemmiestne SUV a MPV iba rodinám s menšími deťmi. Keď sú už deti väčšie, či nebodaj chcete aj v treťom rade prevážať dospelých, potom odporúčam práve osobné verzie úžitkových modelov. Pravda, zvyčajne sa nestretávam s pochopením, pretože tieto autá do istej miery vyzerajú ako škatule a neposkytujú imidž, ale každému vravím: Musíš sa rozhodnúť sám, chceš vyzerať pred susedom ako pán alebo chceš byť spokojný.

Situácia naruby

Dacia Jogger však mení situáciu naruby. Sám by som nemal problém z času na čas odviezť  sa v treťom rade. Sedadlá sú prekvapivo veľké a čo je dôležité, nie sú ukotvené príliš nízko, čo vyplýva z toho, že sa neschovávajú do podlahy ako obvykle v sedemmiestnych SUV či MPV, ale sú vyberateľné. Do toho aj podlaha pred tretím radom, resp. pod druhým radom sedadiel spolu so spodnou časťou sedákov druhého radu sedadiel sú tvarované tak, aby vytvorili voľný priestor pre vaše chodidlá. Tie úplne luxusne dokážete zasunúť pod sedadlá v druhom rade. Výsledkom toho je, že ani v treťom rade nesedíte skrčený. Skutočne, s mojou výškou okolo 176 cm sa tam zmestím prekvapivo komfortne. Navyše aj v treťom rade sedadiel sú držiaky na nápoje, 12 V konektor a odkladacia plôška vľavo. Dokonca aj otvor na nastupovanie na sedadlá v treťom rade je veľkorysý. Operadlá sedadiel v druhom rade sa totiž sklopia dopredu a potom sa celé sedadlo vyklopí dohora.

Musím však objektívne priznať, že na sedadlách v druhom rade nie je tak veľa miesta, ako by som čakal. Sám za seba si sadnem a s kolenami som tam tak akurát. Problém je, že zo zadnej strany operadiel predných sedadiel sú výklopné stolíky a práve ich sa dotýkam kolenami. Isteže, môžete ich vyklopiť a je po probléme, ale ja nechcem mať pred sebou stolík. Pritom sedák je pekne vysoko, takže kolená sú príjemne skrčené, sklon operadla je akurátny, tvar celého sedadla a ešte aj tvrdosť čalúnenia sedadiel sú super.  Sedadlá v druhom rade sú delené v pomere 40:60, vo dverách sú veľké odkladacie priečinky, uprostred je 12 V konektor a čo najviac prekvapí – okná, napriek svojej veľkosti, idú až takmer úplne dole. Mimochodom, okná – okienka v treťom rade sú výklopné, čo v bežných SUV a MPV taktiež nemáte.

Chybičkou krásy je ukotvenie bezpečnostného pásu prostredného pasažiera v druhom rade až celkom vzadu – uprostred stropu za hlavami cestujúcich v treťom rade. Chyba je to preto, lebo keď sa zapne aj prostredný pás, tak vedie popri hlave cestujúcich vzadu. Vypuklejšie to vníma pasažier na strane vodiča, pretože na ten smer je pás vedený – k jeho hlave je bližšie. Dodávam, že ku kontaktu medzi hlavou a pásom nedochádza, len je tam a nie je to dobrý pocit.

Tak či onak, Dacia Jogger je asi jediné sedemmiestne auto, ktoré z priestorového hľadiska nemám problém odporučiť rodinám s deťmi. Pritom Jogger nielenže nevyzerá ako škatuľa, ale s prvkami SUV a crossoverov pláva na tepe doby a vyzerá cool. K tomu prispejú aj zaujímavé denné svetlá vpredu a vysoké zadné skupinové svetlá, ktoré tak trochu pripomínajú Volvo, polepy imitujúce karbón… Verzia Extreme má navyše anténu s tvarom žraločej plutvy. Mimochodom, svetlá výška je 200 mm, ale pohon 4×4 Jogger nemôže mať.

Variabilný

V sedemmiestnom usporiadaní má Jogger neveľký kufor – číselne vyjadrené podľa normy VDA, teda merané kvádrami 200 × 100 × 50 mm – je to 160 dm3. Reálne to stačí na dve menšie športové tašky a zopár drobností nad ne. Na dovolenku pri plnom obsadení budete potrebovať aj strešný box. V dvoch vyšších stupňoch výbavy Comfort a Extreme má Jogger tzv. modulárne strešné lyžiny, ktoré môžete za pomoci jednoduchého imbusového kľúča otočiť do priečnej polohy, takže si samotný nosič už nemusíte kupovať. Bude vám stačiť dokúpiť box. Už v päťmiestnom usporiadaní je situácia celkom iná – do 708 dm3 totiž vmestíte toho toľko, že ani nebudete riešiť, čo si ešte vziať a čo nechať doma. Na jednej strane chválim ľahkú manipuláciu so sedadlami aj to, že sedadlá v treťom rade sú také ľahké, že ich vyberiete aj sám bez pomoci suseda. Na druhej strane karhám, že si pri vracaní operadiel musíte dávať pozor na to, aby ste pásy nepricvikli do aretačného zámku operadiel. Na kraji je štrbinka na zasunutie jazýčka, aby ste nemuseli držať pás, ale párkrát na to zabudnete, pricvaknete pás a môžete ísť do servisu na  výmenu pásu. Oveľa elegantnejšie by bolo, keby tam bolo nejaké vedenie, ktoré automaticky bráni pricviknutiu pása do zámku aretačného mechanizmu. Ďalšou chybičkou krásy je, že v sedemmiestnom usporiadaní nemáte kam dať roletku.

Spoza volantu príjemný

Daciu Jogger musím pochváliť za dobrý pocit za volantom. Jednak sa mi prístrojová doska páči a jednak sa všetky dôležité funkcie ovládajú priamo. Navyše ovládače klimatizácie sú vyslovene vkusné, pôsobia až luxusne. Výrazne mi vadilo, že som si nevedel nastaviť smerovanie vzduchu na všetky tri zóny súčasne. Veľmi dobrý pocit vo mne zanechali sedadlá, ktoré sú veľké, dobre tvarované a príjemne čalúnené, ale aj volant a riadenie. Z výbavy auta by som spomenul cúvaciu kameru s aktívnymi navádzacími čiarami, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový systém, systém autonómneho núdzového brzdenia, e-call a sledovanie mŕtveho uhla. A tiež by som rád spomenul, že Jogger ani v najvyššej výbave nemá stráženie jazdných pruhov a dokonca ho nemôže mať ani v opcii. Mne osobne to nevadí, aspoň sa nemusím biť s volantom. V dnešnom čase je zaujímavé, že aj v najvyššom stupni výbavy sú svetlá mixom technológií. Denné a stretávacie sú LED, ale diaľkové iba halogénové a farebný rozdiel medzi nimi je obrovský. Stretávacie svetlá majú studené biele svetlo, diaľkové – v porovnaní s nimi – až žlté. Podvozok je pevnejší, čo pri užitočnom zaťažení 523 kg vôbec neprekvapuje, ale nebúcha do karosérie.

Prekvapivo silný

Na prvý test sme si vzali najdrahšiu verziu s preplňovaným litrovým trojvalcom, ktorý vyvinie 81 kW (110 k) a 200 Nm. Nízke otáčky sa mu nepozdávajú, no z okolia 2 500 – 3 000 otáčok zatiahne oveľa silnejšie, než by ste na takýto výkon a takúto veľkosť auta čakali. Treba však povedať, že som na ňom vnímal trojvalcový prejav výraznejšie než na konkurenčných trojvalcových motoroch – najmä hlukom príznačným pre trojvalce. Pôvodne som si myslel, že to ide cez kapotu, pretože tento istý motor v Renaultoch je tichší. Kapota je riadne odhlučnená, vinníkom je motorová stena. Tá nie je poriadne akusticky odizolovaná.

Na „slovenský štýl“

Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, pri ktorej si konštruktéri až veľmi dobre splnili zadanie. Zrejme ani netušili, ako dobre im to na slovenské pomery vypáli. Oni totiž sprevodovanie naladili presne na európske limity 50 a 90 km/h, keď motor v týchto rýchlostiach fičí na najnižšie možné otáčky, aby sa netrápil. V skutočnosti je to zlé, pretože keď čo i len trochu uberiete, tak už sa motor nebude cítiť najlepšie. Avšak  keď budete jazdiť na „slovenský štýl“, teda  tachometrovo plus 10 km/h, tak zrazu to sprevodovanie začne byť geniálne. Motor bude krochkať blaženosťou, napríklad v stovke bude na 6. prevodový stupeň točiť zhruba 2 000 otáčok. Z týchto otáčok môžete jemne spomaliť a motor sa nebude trápiť alebo naopak zrýchliť a motor sa „nezakucká“. V súvislosti so sprevodovaním musím povedať, že veľmi príjemne ma prekvapilo, že ani diaľnica sa nepodpísala na extra zvýšení spotreby. Dosiahol som priemer 5,7 l/100 km, a to som okrem obvyklých trás absolvoval aj cestu do Brna a späť. K dokonalosti mi chýbalo iba to, aby prevodová páka mala menej surový chod. Presnosť jej však nechýba.

Jogger vyvolal záujem všade, kde som sa zastavil. Ľudia si ho obzerali zvonka aj zvnútra. Nestačili sa čudovať nad tým, koľko miesta je vzadu. Druhá najčastejšia otázka po cene bola, či je k autu aj automat. Nuž, žiaľ automat bude, ale iba s hybridom, ktorý príde na budúci rok.

Bezkonkurenčná cena

Dacia Jogger je už samo osebe parádne auto, cena je už iba čerešničkou na torte. Náš testovaný exemplár stojí 19 720 eur, čo je bezkonkurenčná cena. Najlacnejšia sedemmiestna verzia stojí 15 450 eur.

Stručne

Čo treba uznať

  • Nadpriemerne veľa miesta v treťom rade sedadiel.

Čo nám chýbalo

  • Miesto na roletku, LED diaľkové svetlá.

Čo nás prekvapilo

  • Ani diaľnica príliš nezvýšila spotrebu.

Dacia Logan Comfort LPG – Keď rozpočet nepustí!

Dacia Jogger TCe 110 Extreme

Cena (základ/test)                                          14 550/19 720 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 900 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 127 – 129 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 11,2 s, vmax=183 km/h, spotreba WLTP/test 5,6 – 5,7/5,7 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 2×
  • USB-C – nie
  • Wi-fi – nie
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 708 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov