Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Bez ruského plynu sa nedajú lakovať autá, padne aj Duslo Šaľa?

Európske krajiny od ruskej agresie proti Ukrajine pracujú na nezávislosti od ruských energetických zdrojov. Ako sa ukazuje, nemecký automobilový priemysel sa s tým neponáhľa. Pre výrobcov to bude znamenať vyššie náklady, pre zákazníkov drahšie autá.

Výroba auta je veľmi zložitý proces, ktorý si vyžaduje synchronizáciu mnohých prvkov zložito usporiadaného reťazca. Ruský útok na Ukrajinu spôsobil problémy s dostupnosťou elektrických zväzkov, ktoré sa na Ukrajine vyrábali. Problém je už vyriešený presunom časti výroby do iných krajín a podporou dodávateľského systému z tých ukrajinských tovární, ktoré ešte vyrábajú. Problém je však s plynom.

Vzdať sa ruského plynu alebo ho odrezať Ruskom by spôsobilo veľký problém pre automobilky. Tie využívajú zemný plyn ako zdroj tepla potrebného na lakovanie áut. Tento proces vyžaduje udržiavanie konštantnej zvýšenej teploty. Chýbajúci plyn z Ruska by samozrejme neznamenal, že autá odídu z fabriky bez farby. Podľa “Automotive News Europe” budú v tomto prípade výrobcovia nútení zmeniť zdroj tepla. Na výber bude propán alebo bután. Problém je, že ide o oveľa drahšie plyny. V konečnom dôsledku sa tieto náklady prenesú na zákazníkov.

Autoservis roka 2021 – AutoBors – Za úspechom hľadaj rodinu

Problémov je viac

Podľa „Automotive News Europe“ Rusko minulý týždeň znížilo vývoz plynu do Nemecka o 3 %. Mnoho ľudí to číta ako varovanie. Čo ak nebude plyn z Ruska? Nemecká vláda upokojuje, že je na takúto eventualitu pripravená. Problémy však budú väčšie ako zabezpečenie správnej teploty v autolakovniach. Práve zo zemného plynu sa v priemyselnom meradle získava amoniak. Tá je zase nevyhnutnou súčasťou kvapaliny AdBlue, ktorú vyžadujú všetky autá vybavené systémom SCR. Výroba AdBlue je pomerne diverzifikovaná. Nórska Yara by nemala mať problém s nedostatkom plynu. Iné to však môže byť so našimi závodmi Duslo, ako aj s fabrikami vo Francúzsku a Taliansku.

Nemci sa tiež obávali, že nedostatok prístupu k plynu prinúti nemeckú energetiku zvýšiť podiel hnedého uhlia na výrobe elektriny. Znamenalo by to zvýšenie znečistenia ovzdušia, s ktorým Európa roky bojuje aj prostredníctvom obmedzení na autá.

Foto: Auto Bors

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov