Do týchto áut v pohode natankuješ za viac ako 120 eur!
Doba nových áut s veľkými nádržami vymrela. Priemer strednej triedy bol pred 20 rokmi bežne 70 litrov a viac. Dnes šetria každé kilo, a nádrže zmenšujú.
Nemám rád autá s malými nádržami. Rozumej pod 45 litrov. Napríklad Škoda Octavia prvej generácie mala oficiálnu veľkosť nádrže mala 55 litrov, aktuálna generácia má 50 litrov. Ak je však skombinovaná s plug-in hybridom (phev), tak nádrž je už len 41 litrov. Naprieč generáciami sa toho veľa neudialo. Lepším príkladom je však Peugeot a model 508. Prvá generácia mala nádrž 72 litrov, tá aktuálna má už len 55 litrov a v phev verzii je to len 43 litrov… A tak by sme mohli pokračovať.
Dodnes si pamätám, keď sa jazdené autá na východe SR kupovali podľa veľkosti nádrže. Čím väčšia, tým lepšia. Malo to rôzne dôvody známe pod oficiálnym pojmom ako palivová turistika. A tým, že teraz cena paliva magicky rastie z dňa na deň, a v prípade bežnej nafty už dávno prekročila hranicu 1,40 € a v prípade benzínu E10 1,50 €, pripravili sme si pre vás rebríček áut s veľkými nádržami od výroby už v štandarde. Vynecháme preto príplatkové opcie veľkosti nádrži, ako to robil napríklad Mercedes už desiatky rokov, budeme sa baviť o originálnom štandarde, a rovnako tiež rôzne off-roady, ktoré mohli mať za príplatok 2 nádrže a objem presahoval ďaleko cez 150 litrov. Ak zvolíte príplatkové palivá, tak výsledná suma môže byť ešte vyššia.
Infiniti QX70, VW Phaeton, Audi A8, Bentley Continental, Toyota Land Cruiser a i. — 90 litrov
Áut s veľkou nádržou do 90 litrov je pomerne dosť. Hraničným bodom som si zvolil práve túto hodnotu. A aj tu je áut stále pomerne viac než dosť. Všetko sú to však veľké, priestranné a komfortné auta.
Napríklad Infiniti QX70 je veľké SUV dostupné len s výkonnými motormi s objemom od 3 do 5 litrov. Každý z nich si rád „potiahne“ z nádrže. Nečudo, že sa výrobca rozhodol použiť veľkú palivovú nádrž. Podľa katalógových údajov sa do nádrže QX70 zmestí 90 litrov.
Podobne je na tom aj športové grand coupé Bentley Continental, ktoré ponúka nádrž tiež s objemom 90 litrov. Pod kapotou môže byť V8 alebo ikonická W12 s obrovským apetítom. 90 litrov sa teda javí ako úplné minimum, no zrejme nebyť vysokej hmotnosti konštrukcie, výrobca by sa rozhodol ešte pre väčšiu nádrž. Audi A8 a VW Phaeton boli luxusné limuzíny, ktoré majú s Bentley veľa spoločného. Napr. na platforme D1 (oceľová) stáli aj Phaeton aj Continental. A8(celohliniková platforma) a Phaeton zdieľali niektoré systémy či pohonné jednotky. Luxusné limuzíny stáli ako nové nekresťanské peniaze. Pod kapotou mohli mať od V6 po W12.
Toyota Land Cruiser, veľká krabica a pohonom 4×4 sa predáva v 170 krajinách a regiónoch, no najväčším odberateľom je Austrália. A pritom má už tento model viac ako 70 rokov a je to najdlhšie sériovo vyrábané vozidlo Toyota! Do Land Cruiserov posledných generácii zmestíte podľa motorizácie od 87 do 93 litrov, čiže keď to spriemerujeme, je to rovných 90.
Jeep Grand Cherokee IV – 93 litrov
Grand Cherokee v tomto rebríčku asi neprekvapí. Veď americké autá sú povestné veľkými motormi, vysokou spotrebou paliva, a teda aj obrovskými palivovými nádržami. Model, ktorý je veľmi obľúbený aj v Európe, do nádrže pohltí 93 litrov.
Nissan Patrol GR (1998-2007) – 95 Litrov
V decembri 1997 sa objavila generácia Y61, ktorá bola dostupná s benzínovými motormi s objemom 4,5- a 4,8-litra a naftovými s objemom 2,8, 3,0 a 4,2 litra a 4,2 litra s intercoolerom. Pre modelový rok 2005 bol na modeli Patrol vykonaný facelift, ktorý pozostával s nových predných svetlometov či väčších zadných svetiel. Do nádrže sa zmestí 95 litrov.
Mercedes GLS X166, Mercedes S-Klasse (w140) – 100 litrov
Mercedesy mali od nepamäti veľké nádrže. Na rýchlo som zo všetkých modelov vybral jeden minulý a jeden aktuálny. Najväčšie SUV Mercedesu, model GLS, je obrovské auto. Nádrž ide rozhodne ruka v ruke s veľkosťou karosérie. Výrobca deklaruje pôsobivú kapacitu 100 litrov, čo je aktuálne jeden z najlepších výsledkov medzi sériovo vyrábanými automobilmi z Európy.
Rovnaký objem však zmestíte do veľmi populárneho modelu Triedy S W140. W140 vznikala totiž v časoch blahobytu, čo dávala okázalo na známosť aj širokou paletou motorov (až po V12) a s tým spojenou aj veľkou nádržou. Mimochodom, W140 tohto roku oslavuje 30 rokov!
Range Rover IV – 105 litrov
105 litrov – toľko sa podľa výrobcu zmestí do nádrže Range Roveru. To je výsledok, ktorý si rozhodne zaslúži uznanie, aj keď pri takejto ponuke motorov by to nemalo prekvapiť. Samotné V6 a V8 s objemom 3 až 5 litrov vyžadujú na jazdu veľa paliva. Vodič, ktorý ich chce nakŕmiť, musí siahnuť hlboko do peňaženky.
VW Passat B3 / B4 Variant – 110 litrov
A teraz sa vrátim späť v čase. Toto je široko ďaleko najlacnejšie auto, ktoré si môžete kúpiť, ktoré má nádrž väčšiu ako 100 litrov. Ale pozor, len vo verzii Variant, čiže kombi. Toto auto postavilo nejeden dom na prihraničných oblastiach susediacich s Ukrajinou. Či už u nás, v Maďarsku, alebo v Poľsku. Do nádrže sa zmestilo neuveriteľné množstvo paliva a stal sa symbolom tzv. palivovej turistiky. Vo všetkých týchto prihraničných oblastiach dodnes nájdete pár kusov ešte behať, niektoré sú maximálne zachovalé. Zvyčajne sú to už vydojené vraky, v ktorých cena paliva predstavuje polovicu nadobúdacej ceny… Neskutočným benefitom týchto áut bol veľký vnútorný priestor, solídna konštrukcia, a tiež hlavne spotreba, kedy verzie s motormi 1,9 TDI (66 kW a 81 kW) jazdili permanentne pod 5 litrov nafty na 100 km, čiže 2000 km na jednu nádrž nebol vôbec žiaden problém. O týchto hodnotách môžu všetci zvyšní adepti len snívať.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov