Hyundai KONA Electric – V Európe ide na dračku!
Elektrické subkompaktné SUV Hyundai KONA Electric sa v Európe teší veľkej obľube. Každý štvrtý predaný model KONA je KONA Electric.
Okrem elektrickej verzie sa KONA predáva aj s tromi verziami spaľovacích motorov a tiež ako hybrid. Doteraz sa od uvedenia na trh v roku 2018 predalo na celom svete viac ako 142 000 vozidiel KONA Electric, z toho viac ako 100 000 kusov v Európe.
S predstavením modelu KONA Electric v roku 2018 sa Hyundai stal prvou automobilkou, ktorá spojila dva najhorúcejšie automobilové trendy na európskom trhu: plne elektrický pohon a subkompaktný druh karosérie SUV. KONA Electric sa vyznačuje výkonným elektromotorom, dlhým dojazdom ako aj štýlovým vzhľadom – a to všetko za dostupnú cenu. Dodáva sa s možnosťou výberu z dvoch elektrických pohonných jednotiek: verzia s dlhým dojazdom a batériou 64 kWh má dojazd 484 kilometrov na jedno nabitie a verzia so štandardným dojazdom s batériou s kapacitou 39,2 kWh ponúka dojazd 305 kilometrov. S KONA Electric sa pri jazde v mestskom cykle podarilo dosiahnuť na jedno nabitie dojazd až 790 kilometrov. Na nemeckom okruhu Lausitzring stanovila elektrická KONA rekord v dojazde s hodnotou 1 026 kilometrov.
V marci 2020 začal Hyundai vyrábať model KONA Electric aj vo svojom európskom výrobnom závode Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Spoločnosť tak posilnila výrobu tohto modelu a zvýšila jeho výrobné kapacity, keďže dovtedy sa KONA Electric vyrábala len v závode spoločnosti v juhokórejskom Ulsane. K viacerým výhodám európskej výroby patrí stabilná dodávka na niektoré z najdôležitejších trhov, kratšie dodacie lehoty a v budúcnosti aj ekologická výroba. V súlade so záväzkom spoločnosti Hyundai dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2045, čo je stratégia ohlásená na tohtoročnom podujatí IAA, sa HMMC stane prvým závodom spoločnosti, ktorý v roku 2022 prejde na 100 percent energie pochádzajúcej z obnoviteľných zdrojov.
Počet majiteľov elektrických vozidiel v Európe rastie
Popularita modelu KONA Electric je v súlade s aktuálnymi trendmi (pozn. radakcie: nie sú tie trendy nanútené?). Dopyt po batériových elektrických vozidlách (BEV) v Európe neustále rastie. Registrácie nových elektromobilov sa v roku 2020 podľa správy European Electric Car Flash Report (jún 2021) v porovnaní s rokom 2019 zdvojnásobili. V skutočnosti bolo 355 000 nových BEV zaregistrovaných v Európe iba za prvých päť mesiacov roku 2021 — viac ako bolo zaregistrovaných počas celý kalendárny rok 2019. Keďže výrobcovia rozširujú svoje ponuky tak, aby splnili ciele CO2, očakáva sa, že trh s BEV v Európe dosiahne do konca roku 2021 milión predaných modelov.
Vlastnenie elektrických áut je navyše v niektorých európskych krajinách jednoduchšie a pohodlnejšie než kedykoľvek predtým, pretože vlády podporujú nákup vozidiel bez miestnych emisií prostredníctvom rôznych dotácií a počet nabíjacích staníc pre EV v Európe každoročne rastie (pozn. ako by to vyzeralo, keby neboli dotácie, veď kto chce, nech si elektromobil kúpi za vlastné…). Uznávajúc dôležitosť nabíjacej infraštruktúry pri podpore prijatia technológie BEV, sa spoločnosť Hyundai Motor Group v roku 2020 stala akcionárom IONITY, poprednej siete vysokovýkonných nabíjacích staníc v Európe. Obavy z dojazdu a z času nabíjania patria medzi najvýraznejšie faktory, ktoré zákazníkov brzdia pri kúpe elektromobilu, a popravde, ani sa nečudujem, lebo sám mám z toho všelijaké pocity.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov