BEST OF BMW! – Keď tep zrýchľuje
BEST OF BMW! Na tento deň som sa nevedel dočkať. Po skvelom týždni s BMW M8 Competition som plynulo nadviazal na krátky horúci večer na Slovakia Ringu, kde už čakali kusy obdivuhodnej techniky.
13.7.2021 sa v Orechovej Potôni konalo podujatie, na ktoré bude veľa hostí veľmi rado spomínať. A prihlásiť ste sa mohli aj vy, prostredníctvom predajcov alebo online. Predstavte si pred sebou celý rad jedinečných modelov BMW M3 a M4, obe vo verziách Competition, pripravených na ostré vyčíňanie na okruhu. Každé z nich je postavené na extrémne a jedinečné zážitky z jazdy. Navyše, v okolí ste mohli stretnúť aj iné zaujímavé kusy z produkcie mníchovskej automobilky, či obďaleč aj staršie kusy kultového modelu M3 E46 a E92. Aktuálnym generáciách silných M3 a M4 sekundovali aj menšie nadupané motokáry v podobe Mini JCW a Clubman JCW.
Podujatie sa nieslo v dvoch etapách. Prvé, pre hostí, začalo pár hodín skôr, malo širší záber. Okrem okruhovej jazdy si účastníci mohli vyskúšať driftovanie na klzkom povrchu na modeloch M Performance. Podujatie pre novinársku verejnosť sa nieslo v inom duchu a v zrýchlenejšej forme, čiže len okruh a kto chcel, mohol si vyskúšať herný simulátor BMW SIM Racing. Najlepší v simulátore potom postupujú do ďalšieho medzinárodného kola, kde zabojujú o hodnotné ceny. Atmosféru podujatia príjemne dopĺňal hudobný podmaz z kultovej série filmov Fast & Furious.
Najprv s Mini
Organizátori si nás rozdelili na 2 skupiny a pár minút po príchode sme išli hneď v dvojiciach jazdiť na okruh za doprovodu kvalifikovaného inštruktora, ktorý vždy jazdil na čele striktne usporiadanej kolóny. Začínal som ako spolujazdec v malom ostrom Mini JCW s výkonom 170 kW (231 k) s pohonom predných kolies. Až doteraz som na Ringu nikdy nejazdil a dokonca ani na inom okruhu. Tak som chcel najprv vidieť, oťukať sa a až potom ostro jazdiť. Vyštartovali sme ako druhá posádka za inštruktorom. Prvá štvrtina sa jazdila v komornejšom tempe, nakoľko zmiešaná posádka pred nami nemala žiadne skúsenosti a zoznamovali sa tak s traťou ako aj s malým rýchlym autom. Ja som to vnímal pozitíve, lebo som stíhal registrovať a skúmať zákutia trate, aj keď mne po boku sediaci okruhovo skúsenejší vodič frflal.
Po príchode do depa sme sa v aute medzi sebou vymenili a dokonca sme sa posunuli aj o jedno auto dopredu, lebo posádka pred nami vytušila, že nás brzdí. Bolo to skutočne milé gesto, nečakali sme to ani vo sne. Konečne som si sadol za volant, prvotné napätie z príchodu a neznalosti trate už opadlo a pomaly sme opäť vyštartovali. Tempo sa po opustení depa výrazne zrýchlilo a ja som si užíval malú motokáru ako na rovinkách, tak v technickej pasáži okruhu. Manuálne radenie páčkami pod volantom, permanentné vytáčanie do obmedzovača, rýchle brzdy… prvá skúsenosť na vlastnej koži s povrchom trate v akurátnom tempe mala niečo do seba. Blížili sme sa do posledného kola, dlhá cieľová rovinka, rýchlosť na malom displeji za volantom signalizovala zhruba 200 km/h a do toho priletela odniekiaľ šupa ako z dela do čelného skla a to tesne pred pasážou trate, kde už musíte brzdiť. Bol to kus odtrhnutej pneumatiky, ktorý odhodilo sprievodné vozidlo inštruktora. V takýchto momentoch by spanikárenie znamenalo isté zaváhanie a to sa vo vysokej rýchlosti môže vypomstiť, takže ak sa náhodou niekedy vyberiete na okruh, pripravte sa aj na takýto nepríjemný moment, ktorý sa stáva pomerne bežne, najmä na rovinkách, kde sa nejazdí v ideálnej stope.
V skratke o MINI JCW
Pod kapotou mali verzie Clubman 4-valcový motor s objemom 2,0-litra s výkonom 225 kW (306 k) a krútiacim momentom 450 Nm. Mimochodom, medzigeneračný nárast výkonu predstavuje 55 kW (75 k). Výkonný motor sa štandardne spája s novou 8-stupňovou športovou prevodovkou Steptronic vybavenou zabudovaným mechanickým samosvorným diferenciálom na prednej náprave a pohonom všetkých kolies ALL4. Takto akceleruje za 4,9 s z 0-100 km/h. Tie boli logicky na konci kolóny. My vpredu sme jazdili klasické trojdverové Mini JCW, ktoré má predný pohon a dvojlitrový motor, ale má „len“ 170 kW (231 k). Z 0-100 km/h potrebuje 6,1- 6,3 sekundy. Poviete si že slabé? Omyl, krásne sme si ho užili.
Modla menom M3 Competition
Oplatí sa vracať k bobrím zubom? Asi áno. Ak im doteraz neviete prísť na chuť, voľte tmavú farbu. Tento kontrastný a ostro diskutovaný dizajnový prvok tak rýchlo splynie. Osobne si však myslím, že zahaliť M3 či M4 to tmavej farby je obrovská škoda.. Vo vzorkovníku farieb nájdete množstvo oku atraktívnych farieb, ktoré či už na sedan, alebo na coupé M4 sadnú ako uliate a určite nesplyniete s davom bežnej premávky. Mne sa viac páči sedan M3, ktorý je do šírky opticky viac nafúknutý a je hlavne praktickejší. Po skončení s Mini sme priamo prešli do prvého auta na čele druhej skupiny. Krásne, svetlozelené (odtieň Green Isle of Man) BMW M3 Competition s hnedým interiérom, ktoré som si vytipoval hneď po príchode na podujatie.
Ešte pri krátkej inštruktáži sme dostali pochopiteľný zákaz vypínať stabilizačné systémy s ohľadom na bezpečnosť ostatných zúčastnených. A napriek tomu som dúfal, že čistý výkon povolí pri ostrom prejazde zákrut mierne zavlnenie. Nestalo sa, a držalo pri danom tempe ako prikované. Tiež ma prekvapil úplne iné naladenie brzdového pedála v porovnaní s Mini. Bolo tvrdšie a lepšie dávkovateľné a to aj napriek tomu, že nám zverený kus nemal keramické brzdy. Prvé kolo som mal rešpekt zo sily motora, radenie prevodových stupňov som preto prenechal automatickému režimu, zvyšok okruhovej jazdy som si už pravidelne sebavedomo a s úsmevom na perách brnkal do pádiel pod volantom. Aj napriek výrazne vyššiemu výkonu sa na rovinkách, či v zákrutách maximálne rýchlosti rapídne nezvyšovali, keďže sa po celý čas bral ohľad na skupinku jazdcov ako na jeden celok. Na záver podujatia som si ešte letmo sadol do M4 Coupé, ktorá mala balík M Race Track, čiže podstúpila jemnú odtučňovaciu kúru, má výkonnejšie brzdy a v interiéri sa líšil karbónovými škrupinovými sedadlami, ktoré naozaj poskytujú výbornú oporu pri ostrých jazdách.
V skratke o BMW M3 a M4
BMW M3 aj M4 sú k dispozícii v troch verziách, ktoré sa líšia výkonom a charakterom: štandardná, zosilnená Competition a Competition xDrive s pohonom všetkých kolies. Bez ohľadu na variant je základom trojlitrový šesťvalec s dvojitým preplňovaním, ktorý má štandardne výkon 353 kW (480 k) pri 6 250 ot.min-1a maximálny krútiaci moment 550 Nm pri 2 650 – 6 130 ot.min-1.Z 0 – 100 km/h akceleruje za 4,2 s. Competition má 375 kW (510 k) pri 6 250 ot.min-1a 650 Nm pri 2 750 – 5 500 ot.min-1. Za zmienku stojí, že radová pohonná jednotka sa dá „točíť“ až na 7200 ot.min-1. Z 0 – 100 km/h akceleruje za 3,9 s a v prípade že to je xDrive tak potrebuje len 3,5 s. Inžinieri BMW vyvinuli všetko úsilie, aby inak skvelý trojlitrový technologický dizajn ešte vylepšili.
Čo dodať na záver
Po tejto skúsenosti som po príchode domov začal prudko uvažovať, kde zohnať približne 100 000 €. Presne toľko totiž potrebujem na optimálne nakonfigurovanú M3 Competition xDrive. Nemáte niekto nejaký beztrestný tip?
Foto: Autor + Milo Fabian
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov