BMW C 400 X a C 400 GT – Máte BMW? Kúpte si k nemu skúter BMW
Model C 400 X s dynamickými jazdnými vlastnosťami je orientovaný na mestskú mobilitu, model C 400 GT vďaka svojej rozšírenej ponuke komfortných prvkov a funkcií je zasa akýmsi Gran Turismom medzi skútrami.
Model C 400 X mal premiéru v roku 2017, C 400 GT o rok neskôr. Hoci neboli lacné, predávali sa dobre. BMW je skrátka aj v motorkách a skútroch prémiová značka a za ňu sa platí. Nadišiel však čas na výraznú zmenu. Rovnako ako doteraz, na pohon slúži jednovalec so zdvihovým objemom 350 cm3 vyladený na 25 kW (34 k) pri 7 500 ot.min-1 a 35 Nm pri 5 750 ot.min-1. To že ide o rovnaký motor je však iba napohľad. V skutočnosti je výrazne prepracovaný, má napríklad upravenú hlavu valca, no najzásadnejšou zmenou je, že motor dostal ovládanie Drive-by-Wire. Škrtiacu klapku už neovláda lanko, ale elektronika. Manažment motora so všetkými ostatnými parametrami je teda oveľa presnejší. To znamená nižšie emisie. K tomu prispieva aj modifikácia telesa a povrchovej úpravy kanálikov katalyzátora a tiež použitie širokopásmovej lambda sondy. Modifikovaný je aj manažment voľnobehu. Výsledkom je tichší chod motora, menšie vibrácie a hladšie reakcie na plyn, čo spolu výrazne zvýši komfort jazdy, a zároveň aj nižšie emisie. Motor teraz spĺňa emisné limity Euro 5. Optimalizáciou prešli aj pružiny pre odstredivú spojku. Tolerancie síl pružín boli zmenšené, sila pružín bola mierne zvýšená a otáčky motora pre moment, keď spojka opäť zopne boli tiež mierne zvýšené. Výsledkom je, že zmenšila oblasť, v ktorej je spojka rozpojená a zároveň sa zmenšilo oneskorené otváranie spojky.
Pri rozsiahlej technickej revízii dostali oba skútre optimalizovaný systém kontroly stability ASC (Automatic Stability Control). V pôvodnej generácii sa ASC musel napríklad pri výmene pneumatík prekalibrovať nanovo manuálne. Nový systém to urobí automaticky sám. Navyše, nový systém ACS rozpozná oveľa menšie trenie ako predošlá generácia, takže jeho zásahy sú citlivejšie – jazda je tak príjemnejšia. Platí to najmä pri za mokra alebo napríklad pri prejazde cez „zebru“, ktoré majú celkom inú priľnavosť ako okolitý asfalt a zvyknú kĺzať. Jazdci preto nebudú musieť vypínať ASC. Zmenám sa nevyhli ani brzdy. Vďaka novým brzdovým čeľustiam a dvojitým kotúčom na prednom kolese ponúkajú oba skútre citeľne stabilnejšiu a jasnejšie dávkovateľnú brzdnú silu. Veľkú pozornosť venovali tvorcovia tomu, aby spätná väzba na pravej páke, ktorou ovládate prednú brzdu bola identická so spätnou väzbou na ľavej páke, ktorou ovládate zadnú brzdu.
Odkladací priestor pod sedadlom má objem 31 dm3, s funkciou Flexcase (vysúvanie dna odkladacieho priestoru počas státia, keď je motor vypnutý) až 45 dm3. Osvetlenie po novom nie je umiestnené na boku kufra, ale zhora čo zabezpečuje lepšie osvetlenie priestoru. V pravom odkladacom priestore prednej kapotáži je okrem 120 V konektora aj USB konektor. Už len sa vybrať k predajcom BMW – ó pardon, veď showroomy musia byť zatvorené, takže otvoriť online konfigurátor BMW – a objednať si k svojmu BMW X5 (alebo k inému BMW) niektorý z týchto dvoch skútrov.
Mimochodom, v tlačovej správe k týmto skútrom sa objavila celkom zaujímavá informácia: Čína doteraz limitovala maximálnu rýchlosť skútrov na 129 km/h, no zmenila pravidlá a C 400 X a C 400 GT sú prvé skútre, ktoré sú aj na čínskom trhu homologované na takú rýchlosť ako na ostatných trhoch, teda na 139 km/h.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov