Na cestách platí pravidlo vidieť a byť videný. My však dodávame, vidieť a neoslňovať. A práve to posledné býva často problémom.
Tma je nepriateľ
Jazda v noci nemusí byť a často ani nie je priateľom pre mnohých vodičov. Mnohí z nich v snahe zvýšenia svetelného výkonu svojho auta vymieňajú svoje klasické halogénové žiarovky za xenónovú výbojku alebo LED náhrady. Je to povolené? Obyčajné nahradenie zdroja svetla nie je povolené. Toleruje sa to? Pri kontrole na STK sa to striktne nekontroluje, pri cestnej kontrole si to policajt nemusí vôbec všimnúť, ale ak si to všimne, v hre sú okrem iného tabuľky s evidenčným číslom a osvedčenie o evidencii.
Musí byť svetelný zdroj v „techničáku“?
Zdroj svetla vôbec nemusí byť uvedený v osvedčení o evidencii vozidla, hoci v minulosti to pri xenónoch v klasickej parabole policajti často vyžadovali. Neskôr boli na podnet importéra Peugeot preškolení, keďže niekdajšia vlajková loď 607 nikdy nevyužívala šošovku, ale len klasickú odrazovú plochu podobnú tej halogénovej. Takýto spôsob používali aj staršie modely Volvo, Renault, Lexus a i. Xenóny však v minulosti vyžadovali ďalšie prvky, ktoré teraz pri LED svetlách vypadli. Išlo hlavne o samoniveláciu sklonu svetla a prípadne ostrekovače (nie pre staršie vozidlá individuálne dovezené napr. z USA). Základné LED svetlá, ale aj slabšie xenóny v novších autách nižšej triedy sú za určitých predpokladov od týchto systémov skutočne oslobodené, dokonca si môžete ich sklon sami nastavovať z miesta vodiča. Ako upraviť svetlomety?
Ako z toho von?
Pomôžu znaky alebo legenda na telese, príp. krycom plaste svetlometu. Na nich jednoducho nájdete, aký konkrétny typ zdroja svetla do nich môžete použiť. Tiež sa na nich môžu nachádzať aj ďalšie znaky, ktoré majú svoj význam. Ide napríklad o znaky HC a HR, ktoré znamenajú halogénovú žiarovku v stretávacej časti a diaľkovej časti svetlometu. Podobná je aj skratka HCR, alebo HC/R, ktorá je určená pre dvojvláknovú žiarovku, známa pod označením H4. Rovnako je to aj v prípade xenónov, ktorých svetlomety majú na sebe logá DC alebo DCR, teda plynová výbojka len pre stretávací alebo pre stretávací aj diaľkový režim (bixenón), poprípade označenie konkrétnej výbojky napr. D2S, D2R.
Kľúčová je odrazová plocha
Zatiaľ čo v minulosti bolo dôležité krycie sklo so špeciálnym vrúbkovaním, dnes v dobe čírych svetlometov, na ktoré sa kladú tvrdé dizajnérske nároky, je kľúčová odrazová plocha. Tá je skutočne komplikovaná, hoci sa to na prvý pohľad nezdá. Každý jej bod plní určitú funkciu, či už zhromažďuje, koncentruje, usmerňuje alebo rozptyľuje svetlo. Ani jedna náhrada za halogénovú žiarovku nemá úplne presne umiestnený segment LED diódy, nesvieti do priestoru, ale skôr bodovo, a tak je sa aj odrazené svetlo láme iným spôsobom a dopadá na cestu pod iným uhlom, hoci sa to bežným okom nezdá.
A čo keď majú LED-ky „éčko“?
Toto označenie naozaj nestačí. Samotná LED-ka síce môže byť homologizovaná, ale nie v kombinácii s obyčajným svetlometom.
Dá sa to dodatočne legalizovať?
Aj na našom trhu nájdete tzv. retrofit súpravy so šošovkami na xenónové výbojky alebo kompletné LED moduly a tie už s týmito zmenami počítajú a navyše, ak ste šikovní, tak si ich viete namontovať aj sami, hoci je to piplavá robota. Avšak ani tieto doplnky nie sú v našich podmienkach legálne, hoci majú k originálu veľmi blízko, zatiaľ sa to naďalej vníma ako nepovolená prestavba.
Na vybrané modely vozidiel existujú kompletné náhrady z druhovýroby, ktoré tieto podmienky spĺňajú a prešli schvaľovacím procesom. Avšak pri novších autách to môže vyžadovať aj softvérový zásah, takže dá sa predpokladať, že to nebude úplne lacné.
článok povinný pre každého svietiča na cestách.