Toyota: Fluór-iontové batérie a dojazd cez 1000 km
Automobilka Toyota a vedci z japonskej Univerzity v Kjóto pracujú na novom type fluór-iontových batérií. Tie by mali disponovať až sedemkrát vyššou energetickou hustotu než súčasné li-ion.
Prototyp fluór-iontové batérie (FIB) je postavený na pevnom elektrolyte a anóde z fluóru, mede a kobaltu. Katóda je vyrobená prevažne z lantánu. Hlavnou výhodou fluór-iontových batérií je schopnosť prenášať skrz elektrolyt viac elektrónov, čo zvyšuje energetickú hustotu.
Nevýhodou je nutnosť zahriať pevný elektrolyt na vysokú teplotu. Následne sa však rozťahujú tiež elektródy. Tieto problémy majú v pláne vedci spoločnosti Toyota a Kjótskej univerzity vyriešiť využitím práve novej zliatiny. Na FIB pracujú celé skupiny tímov po celom svete.
V roku 2018 napríklad vedci z Honda Research Institute, California Institute of Technology a NASA Jet Propulsion Laboratory predstavilo fluór-iontovú batériu, ktorá pracuje pri izbovej teplote. Problém bol v tom, že prežila len sedem nabíjacích cyklov.
Podľa odborníkov však skôr ak vôbec sa fluór-iontové batérie dostanú do priemyslovej výroby a následne do praxe, pretečie ešte veľa vody v Dunaji. Očakáva sa, že najskôr by sme ich mohli dočkať v budúcom desaťročí.
-jj-, zdroj a foto: Electrive.com, Toyota
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov