Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lada Niva a vec, o ktorej ste ani netušili

Popravde, nevedel som o tom ani ja. Ladu sme doma nikdy nemali a nie to ešte Nivu. Dnes vám predstavíme jedno technické riešenie, ktoré ani v minulosti nebolo dvakrát bežné.

ABS systém je tu s nami viac ako 30 rokov. Dlho však bol len za príplatok aj vo vozidlách strednej triedy a k jeho masívnemu rozšíreniu došlo až na prelome milénia. Medzičasom sa už stalo povinnou súčasťou moderného automobilu. A ako správne tušíte, krátkym úvodom som sa chcel prepracovať k brzdovému systému. Systém bez ABS, ktoré mali staršie Nivy, je pre mňa naozaj jedinečný. Ak to úplne zostručníme, tak predmetný brzdový systém sa dekády skladá z kotúčových bŕzd vpredu a z bubnových bŕzd vzadu. Riešenie, ktoré sa používa aj dnes v ľahších, slabších a technicky jednoduchších autách.

Z Nivy sa pomaly ale isto stáva skôr auto, ktoré je symbolom životného štýlu, aj keď väčšina z nich je ešte stále synonymum lacného pracanta, ktorý vyžaduje pravidelnú údržbu. 

Nedávno som navštívil dlhoročného kamaráta, ktorý sa v Ladach vŕtal tak povediac od mala. Akurát mal v garáži na stole položené predné brzdiče. Zapozeral som sa na nich, a hneď mi prišli netypické. Trojica brzdových valčekov na jednej strane sa naozaj často nevidí. Kvantum áut aj v súčasnosti využíva iba jednoduchý strmeň, ktorý má len jeden brzdový valček. Drahšie, výkonnejšie autá majú, samozrejme, brzdový systém výkonnejší a ničím výnimočný nie je ani systém so štyrmi a viac piestikmi na jednom kolese.

Poviete si, autor je asi blázon, rozjíma sa nad počtom brzdových valčekov na starej Nive. Ale to nie je všetko čo je na nich iné. Asi každý z vás vie, že do brzdového strmeňa ide zvyčajne len jedna brzdová hadička, a aj v prípade, že má valčeky aj na druhej strane strmeňa, tak kvapalina je distribuovaná vnútrom strmeňa. Niva je v tomto tiež iná. Do jej strmeňa smerujú hadičky rovno 2. Skúmam strmeň a čo nevidím, prítomné sú aj 2 odvzdušňováky.  Konštatujem v duchu, že je to pomerne netypické technické riešenie. V tom prichádza kamarát, a informuje ma, že brzdový strmeň Nivy pracuje naozaj atypicky. 2 valčeky pracujú z jedného okruhu a jeden valček pracuje na okruhu, ktorý je spoločný aj pre zadné brzdy.

Toto riešenie nemajú všetky Nivy, preto nebuďte prekvapení, ak to váš kúsok už nemá. Pre Nivy naprieč rokmi je na prvý laický pohľad typické, že ich v Togliatti skladali a montovali ako im pasovalo, najmä čo sa týka použitej techniky. Všetko však má skutočne svoju logiku, ktorú musíte pochopiť a až potom prídete na množstvo súvislosti. Rôzne systémy vstrekovania sú pritom len začiatok a nájsť človeka, kto by vedel nastaviť karburátor spolupracujúci s lambda sondou je na Slovensku minimum. Potom je veľa majiteľov nešťastných, keď si pri kúpe mysleli, že sa na “žigulíku” nemá čo pokaziť, je to technicky jednoduché auto, a dá sa opraviť kladivom a desiatkou vidličákom. Smutné je, že dnešné servisy s nimi už veľa spoločné mať nechcú, a tak majiteľom často neostáva nič iné, len hľadať špecialistov, ktorí majú bohaté skúsenosti.

Zdroj a foto: Ladacor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov