Losí test odhalil nedostatky plug-in hybridov od VW Group
Skorý nástup pretáčavého šmyku by mohol byť pre menej skúsených vodičov veľmi rizikový.
Na úvod vysvetlím, čo je takzvaný losí test. Princíp tejto skúšky ovládateľnosti automobilu je v podstate veľmi jednoduchý. Prudkým vyhýbajúcim manévrom testovací jazdec preverí jazdné vlastnosti automobilu v krízovej situácií. Simuluje náhlu zmenu jazdného pruhu a následný okamžitý návrat, akoby mu do cesty vbehol los. Takéto situácie sa obvykle dejú na okresných cestách, takže jazdec udržuje konštantnú rýchlosť. Najskôr sa schopnosti auta preveria spravidla pri rýchlosti okolo 65 km/h a pokiaľ ju dané vozidlo zvládne, testovací jazdec pri každom ďalšom pokuse mierne zrýchli. Na pohľad jednoduchá skúška je však z hľadiska ovládateľnosti pre mnohé vozidlá mimoriadne náročná.
V minulosti s ňou mali problém predovšetkým automobily s vyššou stavbou karosérie. Svoje o tom vie Mercedes Triedy A prvej generácie, ktorému chýbali iba milimetre k tomu, aby sa prevrátil nabok. Nemecký výrobca preto koncom 90-tych rokov vylepšil vlastnosti podvozku a malému áčku sériovo doprial aj stabilizačný systém ESP.
O niečo neskôr, v roku 2012, v losom teste pohorel aj Jeep Grand Cherokee. Výrobca sa v tom čase voči výsledkom testu hlasno ohradil a o dva roky nato, už luxusné SUV neľahký test zvládlo. Teraz sa niečo podobné (i keď v omnoho miernejšej podobe) prihodilo aj plug-in hybridným kombíkom z koncernu Volkswagen.
Konkrétne hovorím o Škode Superb iV a Volkswagene Passat GTE. Losí test v ich prípade odhalil nebezpečný sklon k pretáčavosti. Čo sa to teda vlastne stalo? V princípe ide o to, že súčasné autá by mali rýchly prejazd bez zásahu do kužeľa zvládnuť aj v rýchlosti 72 km/h. Zadná časť Superbu sa však výrazne “roztancovala“ už pri rýchlosti 70 km/h a to dokonca tak, že ani profesionálny jazdec za jej volantom nedokázal obísť kužele bez toho, aby nijaké nezhodil.
Volkswagen Passat GTE obstál o niečo lepšie, no rýchlosť 72 km/h tiež nezvládol. Videozáznam zo skúšobnej jazdy ukazuje, že pri vyhýbaní sa prekážke je o niečo stabilnejší ako Superb, avšak stále nie dostatočne. Teraz si asi hovoríte, že ide predsa o plug-in hybridy čo znamená, že majú vďaka prídavnému akumulátoru ťažký “zadok“ . S tým súhlasím, no zároveň argumentujem: Rovnakým testom prešli aj iné plug-in hybridné kombíky. Taký Peugeot 508 SW alebo Mercedes Triedy C zvládli test bez výraznejších problémov.
Kde je teda rozdiel? Vo váhe? To asi nie, veď Peugeot je oproti Superbu ľahší len o 20 kilogramov a Mercedes je so svojimi 2 040 kg dokonca najťažší zo všetkých. Problém tak zrejme nastal niekde inde a je teraz na konštruktéroch z dielne VW Group aby zistili, kde. Pre úplnosť ešte dodám, že test vykonával Teknikens Värld, švédsky vydavateľ známeho motoristického časopisu.
Text: Daniel Balucha
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov