Škoda Trekka: Priekopník z Nového Zélandu
Uplynulo už viac ako polstoročie odvtedy, čo sa tisíce kilometrov od socialistického Československa začalo vyrábať vozidlo pre farmárov. Univerzálny automobil Škoda Trekka je dodnes jediným vozidlom, ktoré sa vyrábalo na Novom Zélande.
Dnes je v podstate športovo-úžitkový automobil súčasťou produktového portfólia každej veľkej automobilky vrátane Škoda Auto. Trekka však bola priekopníkom vo svojom segmente a celkovo sa ich v rokoch 1966 – 1973 vyrobilo okolo 3000 kusov. Volant napravo, radenie ľavou rukou v otočenej kulise s jedničkou pri pravom kolene, ovládanie ako v Octavii starého otca, navyše otočené podľa novozélandských pravidiel. Trekka má vpredu dve sedadlá, ktoré sa dajú len posunúť, takže sa šofér musí stroju prispôsobiť.
Sedí sa tu ako na stoličke s nízkym operadlom, vysoko a blízko ku dverám. Vďaka takmer rovným oknám a bohatému preskleniu má vodič dokonalý prehľad. Vzadu sú dve pozdĺžne lavice, kam sa posadí minimálne poltucet dospelých osôb alebo rodina idúca na výlet. Na vzniku predchodcu dnešných SUV mala značnú zásluhu aj mladoboleslavská škodovka. Karoséria bola zvarená z plechových dielov. Vozidlo bolo veľmi ľahké, vážilo len pol tony, čo mu umožnilo jednoduchší pohyb v teréne.
Vozidlá Škoda Trekka sa vyrábali v meste Otahuhu. Do Európy sa dostala až v nedávnej dobe a aj to len niekoľko exemplárov. Jeden z nich sa našťastie stal aj súčasťou zbierky Škoda Múzea, ďalší kus vo vynikajúcej kondícii vlastní údajne neznámy majiteľ z južnej Moravy. Mimochodom na Nový Zéland smerovali svojho času z Mladej Boleslavi v rozloženom stave dodávky kompletnej technickej skupiny – motor, prevodovka a náprava z modelu Škoda Octavia.
Podvozok sa líšil predovšetkým skrátením rázvoru z 2389 mm na 2165 mm. Na ten sa potom montovala karoséria, ktorá bola spoločným dielom britského dizajnéra Georga Taylora a niekdajšieho vedúceho vývoja karosérií automobilov Škoda Josefa Velebného. Prvé vyrobené vozidlá Škoda Trekka privítali s veľkou pompou 2. decembra 1966, pričom v úvodnom mesiaci sa ich predalo 17. Potom predaj začal rásť. Najviac ich vyrobili v roku 1969, celkovo 724 exemplárov.
O rok neskôr novozélandská vláda uvolnila podmienky pre import ľahkých užitkových automobilov. V roku 1971 navyše skonal Noel Turner, jeden z otcov modelu Trekka a zároveň v Československu skončila výroba vozidla Škoda Octavia kombi. Posledné kusy modelu Trekka zo skadu sa predali v roku 1973. Koľko ich presne vzniklo, sa nevie, ale uvádza sa, že od 2200 až do 3000 kusov. Trekka sa údajne začala exportovať do Austrálie krátko potom, ako sa na Novom Zélande dozvedeli, že spoločnosť Motokov z Československa chce u protinožcov vyrábať ľahké úžitkové vozidlo.
Okrem toho sa Škoda Trekka vyvážala aj do Indonézie, Fidži, Tonga, Samoi, na Cookove ostrovy, ale stopu zanechala aj počas vojny v južnom Vietname. V archíve múzea Škoda je tiež zmienka o jednej, ktorá mala doraziť do Detroitu k firme General Motors. Za akými účelmi však dodnes nie je známe. Pod kapotou modelu Škoda Trekka sa ukrýva atmosferický plnený benzínový štvorvalec s objemom 1,2 litra posielal na zadné kolesá výkon 47 koní. Pritom mal spotrebu okolo 8,6 litra paliva na 100 km.
-jj-, zdroj a foto: Škoda Auto
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov