Ženeva 2020: Cupra Formentor – Prvý z radu
Žiaru reflektorov si na ženevskom autosalóne mala užiť aj sériová podoba Cupry Formentor, prvého modelu vyvinutého novou značkou Cupra od základu.
Ako veľmi je automobilový trh dnes deformovaný ukazuje skutočnosť, že hoci Cupra je športová značka, ako prvý vlastný model uvádza SUV, a nie nejakú tradične športovú karosériu. S tým sa však budeme musieť zmieriť. Nakoniec nie je všetkým dňom koniec a v budúcnosti sa dočkáme aj tradičného športového auta od značky Cupra.
Cupra Formentor je pomenovaný podľa najkrajšieho mysu na španielskom ostrove Mallorca v súostroví Baleáry. Automobil zhmotňuje všetky atribúty tejto lokality, ktoré formovali vonkajší dizajn vysoko výkonného crossovera. Skaly ostrovného mysu, modelované vetrom poslúžili tímu dizajnérov ako inšpirácia pre bočné blistre, vyjadrujúce dynamiku a vytvárajúce dojem pohybu. Dvojfarebne lakovaná karoséria na jedenej strane pripomína robustný terénny automobil, no dizajn estetickými prvkami vizuálne odľahčuje siluetu vozidla. Na rozdiel od tradičných SUV dizajn modelu Formentor kombinuje atribúty off-road s kompaktným veľkostným formátom a športovou esenciou hatchbacku v siluete kupé. Cupra Formentor má dĺžku 4 450 mm, šírku 1 839 mm a výšku 1 511 mm. Rázvor osí náprav 2 680 mm prináša veľkorysý vnútorný priestor v zadnej časti kabíny, variabilný batožinový priestor má základný objem 450 dm3. Športový charakter reprezentuje vizuálne ťažisko karosérie posunuté dozadu, ktoré akcentuje dĺžku kapoty motora a zvýrazňuje dynamické proporcie.
V kabíne sú použité materiály high-end, detaily medenej farby a obklady z česaného tmavého hliníka. Športové škrupinové sedadlá vpredu sú na výber s koženými poťahmi v čiernej farbe alebo vo farbe Petrol Blue. Športový charakter vozidla zvýrazňuje nižšia poloha predných sedadiel. Prístrojový panel sa zdanlivo vznáša v priestore a akcentuje ho úzky pás ambientného osvetlenia z LED, prebiehajúceho v plynulom oblúku pod predným oknom a zasahujúceho do predných dverí. Ambientné osvetlenie slúži aj na zobrazovanie svetelných výstražných signálov asistenčných systémov ako Side Assist a Exit Assist. Prístrojový panel korunuje odsadený panoramatický displej infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov). Okrem online navigácie umožňuje ovládanie rozličných funkcií digitálnej konektivity, ako aj funkcií vozidla. Prevádzkové informácie sa vodičovi zobrazujú na konfigurovateľnom displeji digitálneho združeného prístroja Digital Cockpit. Zvlášť atraktívnym prvkom je nový multifunkčný športový volant Cupra s tlačidlom na štartovanie motora a tlačidlom voľby jazdného režimu Cupra Mode.
Formentor sa začne predávať s dvoma pohonnými agregátmi. Prvým je turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2,0 TSI s výkonom 228 kW (310 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Kombinuje sa s dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom stáleho pohonu všetkých kolies 4Drive. Druhým je plug-in hybrid, ktorý je tvorený turbodúchadlom prepĺňaným benzínovým štvorvalcom 1,4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) podporovaný elektromotorom s výkonom 85 kW (115 k), integrovaným priamo v skrini 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. Pri súčasnom fungovaní obidvoch motorov hybridný pohon poskytuje maximálny systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový maximálny krútiaci moment 400 Nm. Zdrojom elektrickej energie pre elektromotor je lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 13 kWh, ktorá sa dá nabíjať z vonkajšieho zdroja, ako aj automaticky počas jazdy rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení. S úplne nabitou batériou má Formentor s rýdzo elektrickým pohonom dojazd približne 50 km. K športovým jazdným vlastnostiam prispieva aj podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC. Vodič môže dotykovým posúvačom (DCC slider control) nastaviť tuhosť kontinuálne.
Zdroj: CUPRA
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov