Toyota na Frankfurtskom autosalóne 2015
Uvedenie úplne nového modelu Toyota Prius štvrtej generácie na trh znamená ďalší pokrok v histórii a úspechoch technológie hybridného pohonu spoločnosti Toyota.
Nový Prius je prvým modelom, v ktorom je použitá platforma novej architektúry s názvom Toyota New Global Architecture (TNGA). Tá zohráva rozhodujúcu úlohu v základnej kvalite vozidla, ktorou je potešenie z jazdy; nový Prius má nižšie ťažisko v porovnaní s aktuálnym modelom, ktoré zasa zaisťuje lepšiu polohu pri jazde.
Toto riešenie významne prispieva k lepšej jazdnej dynamike – nad rámec toho, čo by sa dalo očakávať od ekologického vozidla. Túto vlastnosť podporuje aj karoséria, ktorá je o 60 percent pevnejšia než predtým vďaka rozsiahlemu využitiu vysokopevnostnej ocele a dodatočnej výstuži konštrukcie spodnej časti stredných stĺpikov a spojenia panelov. Výsledkom je vynikajúce, priame a citlivé ovládanie bez toho, aby bolo treba použiť tuhšie nastavenie pruženia.
Dvojité lichobežníkové zavesenie zadných kolies
V tom zohráva významnú úlohu aj nové dvojité lichobežníkové zavesenie zadných kolies, s ktorým nový Prius oproti aktuálnemu modelu produkuje len tretinu otrasov pri jazde na nerovnej vozovke. V záujme dosiahnutia lepšieho ovládania s priamejšou odozvou bolo prepracované aj zavesenie predných kolies so vzperami MacPherson, ktoré má v novom spracovaní vyšší uhol sklonu tlmičov a sú v ňom použité šikmé ložiská.
Podvozok je plne schopný využiť citlivejšie zrýchlenie, ktoré poskytuje nový plnohybridný systém pohonu. Udržiava vyššiu stabilitu, pri zmene jazdného pruhu vo vysokej rýchlosti zaisťuje výrazne nižšie klopenie karosérie a na drsnom povrchu poskytuje hladší výkon. Na kľukatých cestách nový Prius bez problémov udržiava vodičom zamýšľaný smer jazdy a pri vyššej rýchlosti zabezpečuje vynikajúcu stabilitu vozidla v priamom smere.
Väčšia bezpečnosť s architektúrou TNGA
Pri vývoji nových platforiem TNGA je najdôležitejším hľadiskom bezpečnosť, a to nielen v zmysle bezpečného a stabilného ovládania vozidla, ale aj v oblasti lepšieho výhľadu pre vodiča. Vodič od volantu nového modelu Prius dovidí ďalej a má podstatne širší rozhľad než v súčasnom modeli, pričom výhľad dozadu zlepšuje širšie zakrivenie zadného skla.
Platforma je optimalizovaná tak, aby vozidlo podalo vynikajúci výkon v nezávislých medzinárodných nárazových skúškach, vrátane skúšok organizácie Euro NCAP.
Štýl a dizajn
Nový Prius nie je len „ďalšie ekologické auto“, ale jeho dizajn a vysoká kvalita v celom rozsahu mu dodávajú aj vyššiu emotívnu príťažlivosť a mohutný, atraktívny charakter na ceste, ktorý podporujú hlavné silné stránky novej platformy TNGA. Ako najvyspelejšie vozidlo značky Toyota je pochopiteľne „imidžovým lídrom“, pričom zámerom bolo vyrobiť taký dizajn, ktorý bude mať okamžitý účinok.
Nový nízko posadený postoj vozidla – ktorý umožňuje platforma TNGA – naznačuje jeho vynikajúce jazdné vlastnosti. Tie podporuje výrazná silueta novej karosérie, ktorá je športová a zároveň aerodynamicky efektívna. Výsledkom je „humánno-technologický“ dizajn s výraznou emotívnou kvalitou, ktorý plne využíva možnosti nízkeho ťažiska vozidla.
Exteriér
Motívom vonkajšieho dizajnu nového modelu Prius bolo zachytiť kontrast, ktorý vzniká medzi bohatými krivkami a tvrdými plochami karosérie. Výsledkom je nová forma, ktorá vyniká hladkými, no pritom ostrými líniami.
Dizajn prednej časti vozidla je verný tradícii modelu Prius a dominuje mu znak Toyota, ktorý predstavuje výrazný ústredný bod. Značne nižšia kapota však zároveň s väčším vizuálnym dôrazom upozorňuje na vyspelejší dizajn a výkon vozidla. Nové svetlomety sú štíhlejšie a nápadnejšie a v spojení so spletitou, no pritom jednoduchou úpravou hmlových svetiel a prívodov vzduchu dodávajú vozidlu osobitý a inteligentný vzhľad.
Pri pohľade zboku má Prius nižšiu a športovejšiu siluetu. Platforma TNGA umožnila výrazné zmenšenie výšky v kľúčových oblastiach, čím vznikol nižší, dynamickejší vzhľad. V porovnaní s aktuálnym modelom Prius sa celková výška znížila o 20 mm na súčasných 1 470 mm. Vrchol strechy sa posunul dopredu a bočná línia karosérie klesla, čo zdôrazňuje silnejšie dynamické vlastnosti vozidla. Nový model si zachováva rázvor 2 700 mm, aký má aj súčasný Prius, no je celkovo o 60 mm dlhší (4 540 mm) a o 15 mm širší (1 760 mm).
Nový Prius má unikátnu aerodynamickú úpravu zadnej časti strechy, ktorá podporuje čisté prúdenie vzduchu ponad vozidlo a smerom od neho. Nová platforma TNGA je určená aj na to, aby zabezpečovala čo najhladšie prúdenie vzduchu pod vozidlom. Tieto parametre spolu s nízkym odporom vzduchu zaisťujú vozidlu koeficient aerodynamického odporu na svetovej úrovni.
Konštrukcia zadnej časti vozidla výrazne prechádza od zadného spojlera smerom nadol cez nárazník, pričom umiestnenie kolies ešte viac zdôrazňuje pevne posadený postoj vozidla. Štíhle, nápadné združené svetlá sa presunuli k vonkajšiemu okraju vozidla a zvierajú ostrý uhol, ktorý zvýrazňuje charakteristická, neprerušovaná línia červených zadných svetiel s diódami LED.
Interiér
„Pokoj mysle“ je hlavným motívom kabíny, ktorá má vytvárať prívetivý, tichý a pohodlný priestor. Palubná doska sa jemne vinie okolo vodiča a takmer plynule prechádza do panelov dverí. Zmenšil sa počet rôznych dielov prístrojového panela, napríklad lesklá čierna časť teraz tvorí jeden celok. To vytvára silný vizuálny kontrast s tými oblasťami palubnej dosky a dverových panelov, ktoré sú obložené kvalitným bielym materiálom mäkkým na dotyk a odolným voči poškriabaniu.
Pozornosť venovaná jemným detailom je vidieť na prvkoch, ako sú prívody vzduchu, kým vysoká ergonomická kvalita sa odráža v intuitívnom umiestnení a rozsahu nastavení sedadiel. Vysokú úroveň vnímanej kvality interiéru zvýrazňuje aj volant s koženým čalúnením príjemným na dotyk. Pre nový Prius boli vytvorené dve farby interiéru – chladná sivá a čierna. Celkové prostredie kabíny je svetlé a priestranné.
Charakteristickým rysom hybridných vozidiel značky Toyota bola vždy tichosť a nový Prius vytvára v kabíne prostredie, ktoré vyžaruje skutočný pocit luxusu s mimoriadne nízkou hladinou hluku, vibrácií a tvrdosti. K vyššej kvalite jazdy v novom Priuse prispievajú aj nové predné sedadlá, ktorých konštrukcia zaisťuje viac pohodlia a celkovú oporu.
Nová hybridná sústava
Spoločnosť Toyota zamerala svoje úsilie na to, aby sa na nastupujúcej novej generácii hybridných vozidiel jazdilo ešte ľahšie a intuitívnejšie. Sú nastavené tak, aby poskytovali prirodzenú a okamžitú, no pritom plynulú odozvu na každé zošliapnutie plynového pedála. Majú kultivovaný a sebaistý chod a dodávajú tú správnu úroveň výkonu.
Zlepšila sa, samozrejme, aj spotreba paliva. Nový hybridné sústavy sa budú dodávať v kompaktnejšom balení, ktoré má nižšiu hmotnosť aj nižšiu cenu. Táto nová generácia bude odrážať významný pokrok v oblasti technológií akumulátora, elektromotora a zážihového motora.
Akumulátory ponúknu vyššiu hustotu energie, čo znamená vyšší výstupný výkon jednotiek rovnakých rozmerov a hmotnosti.
Elektromotory budú menšie, no pritom budú taktiež poskytovať lepší pomer výkonu a hmotnosti.
Tepelná účinnosť zážihového motora – ktorá v súčasnom Priuse dosahuje 38,5 percenta, čo je už i tak veľmi vysoká hodnota – sa zvýši na viac ako 40 percent, čo bude najlepšia hodnota na svete, pokiaľ ide o zážihový motor.
Toyota Safety Sense s ďalšími funkciami
Nový Prius bude predstavovať významný pokrok v oblasti aktívnej a preventívnej bezpečnosti vďaka integrovanému balíku technológií Toyota Safety Sense. Tento súbor bezpečnostných funkcií bude v novom Priuse rozšírený o adaptívny tempomat riadený radarom a prednárazový bezpečnostný systém s funkciou detekcie chodcov.
V aktuálnom modelovom rade Prius sa predávajú len asi dve percentná vozidiel s prednárazovým bezpečnostným systémom. V novom Priuse je to však už štandardná funkcia bezpečnostného balíka Toyota Safety Sense, spolu s varovným systémom nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu, automatickými diaľkovými svetlami a asistentom rozpoznávania dopravných značiek.
Dodatočné senzory pre bezpečnosť a pohodlie
Technológie, ktoré spoločnosť Toyota vyvíjala pre ďalšie a ďalšie generácie modelu Prius, slúžili vždy jasnému cieľu. Nie je to inak ani v novom modeli, kde sa zvýšil počet senzorov, ktorých cieľom je poskytovať vodičovi komplexnejšie informácie, a tým zároveň prispievať k vyššej miere bezpečnosti a pohodlia. V skutočnosti sa nový Prius stáva šiestym zmyslom vodiča, pretože dokáže rozpoznávať a predvídať veci, ktoré by si sám vodič nemusel všimnúť.
* Podľa nového európskeho jazdného cyklu (NEDC).
KONCEPČNÉ VOZIDLO TOYOTA C-HR
Na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom má svetovú premiéru nové koncepčné vozidlo C-HR. Tento budúci kompaktný crossover automobilky Toyota prináša výrazný dizajnový jazyk, ktorému dominuje motív diamantového tvaru, plnohybridný pohon, ktorý ponúka podmanivý zážitok z jazdy, a novú architektúru platformy, čím sa približuje o ďalší krok ku konečnej verzii sériovo vyrábaného modelu, ktorý automobilka predstaví na budúci rok v Ženeve.
NOVÁ TOYOTA RAV4 HYBRID
Uvedenie nového modelového radu RAV4 na trh predstavuje uvedenie prvého hybridného kompaktného SUV automobilky Toyota do vysoko konkurenčného európskeho segmentu vozidiel SUV nižšej strednej triedy.
Nový model RAV4 Hybrid s plnohybridným systémom pohonu, ktorý pozostáva z 2,5-litrového zážihového motora s Atkinsonovým cyklom a výkonného elektromotora, je v ponuke v dvoch variantoch – s pohonom predných alebo všetkých kolies. Model s pohonom všetkých kolies RAV4 Hybrid AWD má druhý, vzadu namontovaný elektromotor, ktorý ponúka zvýšenú trakciu a ťažnú kapacitu 1 650 kg bez pridanej hmotnosti a zložitosti centrálneho hnacieho hriadeľa.
Nové vozidlo RAV4 Hybrid vyvinie celkový systémový výkon 145 kW/197 k, plynulo zrýchli z nula na 100 km/h už za 8,7 sekundy a spotrebuje len 4,9 l pohonných hmôt na 100 km*, čo je prvotriedna úroveň spotreby. Značné daňové zvýhodnenie prinášajú pozoruhodne nízke emisie CO2, ktorých hladina dosahuje len 115 g/km*.
Plnohybridná pohonná sústava nového vozidla RAV4 kraľuje ponuke prepracovaných motorov, ktoré sú vyhradené pre tento modelový rad v roku 2015 a všetky spĺňajú európsku emisnú normu Euro 6.
Nový 2,0-litrový vznetový motor s turbodúchadlom vyvinie výkon 105 kW/143 k a dodá solídnych 320 Nm krútiaceho momentu, pričom v oblasti emisií CO2 mieri na hodnotu 123 g/km*. Vylepšený 2,0-litrový zážihový agregát, v ponuke s možnosťou výberu manuálnej prevodovky alebo prevodovky CVT (s plynulo meniteľným prevodom), teraz dosahuje výkon 111 kW/151 k, krútiaci moment 195 Nm a emisie CO2 od hodnoty 149 g/km*.
Integrovaný bezpečnostný balík Toyota Safety Sense obsahuje súbor technológií aktívnej bezpečnosti, ktoré sú vývojovou novinkou. Nová obrazovka s panoramatickým zobrazením prináša 360-stupňové zobrazenie bezprostredného okolia vozidla z vtáčej perspektívy, čo pomáha vodičovi pri parkovaní a pomalom manévrovaní. Interiér vozidla prešiel zmenou dizajnu a ponúka lepšie funkcie 4,2-palcovej multifunkčnej informačnej obrazovky, ktorá je umiestnená medzi združenými meracími prístrojmi, ako aj sedempalcovej plnofarebnej obrazovky v stredovej konzole, ktorá slúži multimediálnemu systému Toyota Touch 2.
Toyota Mirai
Tohtoročný autosalón vo Frankfurte nad Mohanom znamená európsku komerčnú premiéru modelu Toyota Mirai. Toto vozidlo predstavuje začiatok novej éry a v nadchádzajúcich týždňoch si ho v rámci Európy prevezmú už prví zákazníci v Nemecku, Dánsku a vo Veľkej Británii.
Ak chceme zabezpečiť budúcnosť automobilov ako flexibilnej, osobnej dopravy na najbližších sto rokov, musíme zvážiť, aký druh energie bude zajtra poháňať naše vozidlá. V spoločnosti Toyota sa domnievame, že vedľa seba budú existovať rôzne technológie, od elektromobilov cez hybridné vozidlá až po – snáď najrevolučnejšie zo všetkých – vozidlá na palivové články (FCV).
Vozidlá FCV namiesto benzínu poháňa vodík, ekologicky čistý zdroj energie, ktorý možno získavať z rôznych surovín, vrátane slnečnej a veternej energie, biopalív a zemného plynu.
Navyše tieto vozidlá jazdia s využitím energie, ktorú generuje zásobník palivových článkov na ich palube. FCV majú vyššiu energetickú účinnosť než zážihové motory a okrem toho šetria energiu.
Sú to vozidlá s nulovou produkciou emisií, pretože počas jazdy vypúšťajú do ovzdušia iba vodnú paru. Používajú sa rovnako jednoducho ako konvenčné vozidlá a dokážu zvládnuť dlhé cesty vďaka svojmu dojazdu a času dopĺňania paliva, ktoré sú porovnateľné s vozidlami so zážihovým motorom.
S uvedením modelu Toyota Mirai na trh sme o krok bližšie k „spoločnosti s trvalo udržateľnou mobilitou“.
Toyota, dk
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov