Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Subaru Outback 2,5 Boxer – Ak viete, čo chcete

Subaru Outback. Z pre mňa nepochopiteľných dôvodov ho nevidím častejšie na našich cestách. Násobne častejšie.

Verný hodnotám pôvodných crossoverov, teda karosérii kombi so zvýšeným podvozkom a ochranou exponovaných častí karosérie, nie príliš vyzývavo oslovuje ľudí, ktorí vedia, čo chcú od života. Príliš veľa vyzývavosti mu, našťastie, nedodal ani nedávny facelift, v rámci ktorého dizajnéri upravili svetlomety, masku chladiča, nárazník… Testovaný model vo výbave X Limited Edition mal čiernu masku chladiča (nielen rebrá, ale aj lem masky chladiča), čierne zrkadlá, čierne strešné lyžiny, čierne kolesá, čierne nápisy, resp. emblémy vzadu a decentnú zelenú linku v maske chladiča a zelený nápis Outback na plastovej ochrane spodnej časti predných dvier. V spojení s bielou metalízou je to krása.

Decentné zelené oživenie sa objavuje aj vo vnútri – prešitie volantu a manžety voliča prevodovky, štepy na sedadlách, výplniach dverí, lakťovej opierke a tiež na samotnej prístrojovej doske. K tomu imitácia lešteného tmavého eloxovaného povrchu na časti stredového tunela a na dvierkach odkladacej schránky pred voličom prevodovky. Pôsobivé, a pritom decentné, nanajvýš vkusné. Páči sa mi, že sa dizajnéri nenechali zlákať masívnym použitím klavírneho laku. Je ho minimum – len okolo voliča prevodovky a na paneli ovládania klimatizácie, resp. okolo dotykového displeja.

Super výhľad

Posed je aj v najnižšej pozícii sedadla relatívne vysoký, no nejako sa mi to k tomuto autu aj hodilo. Vôbec som nepociťoval, žeby som chcel sedieť nižšie. Samotné sedadlo je veľké, pohodlné a má príjemné čalúnenie. Vodičovo má pamäť na dve polohy. K posedu za volantom: nepáčila sa mi jediná vec – lakťová opierka medzi sedadlami je príliš vzadu a nedá sa posunúť dopredu. Jedným dychom však musím dodať, že sedávam dosť nalepený na volant. Vy, keď sedíte ďalej od volantu, tak to vôbec nemusí byť problém. V súvislosti s posedom za volantom musím vyzdvihnúť neuveriteľný výhľad na všetky smery. Akoby som sedel v aute z osemdesiatych rokov minulého storočia. A to myslím v pozitívnom zmysle slova. Na pomery dnešných áut kolmé a tenké stĺpiky zakrývajú výhľad iba v najmenšej možnej miere. Je zaujímavé, pretože zvonka tie stĺpiky vôbec nevyzerajú tak subtílne a ako ukazujú nárazové testy uznávaných autorít, tak tie stĺpiky ani nie sú subtílne. Naopak, sú mimoriadne pevné. A potvrdzujú to aj subjektívne pocity z tuhosti karosérie, pretože tá za celý ten týždeň ani len necekla. Nič nevŕzgalo, nepukalo… Volant je nastaviteľný v oboch smeroch, ale samotný veniec sa mi zdal trochu malý. Nezakrýval mi výhľad na prístrojový štít, dobre sa mi držal, má dobrý prevodový pomer… Všetko sedelo, ale z nejakého dôvodu som mal pocit, že je malý. Naopak, chválim, že má parádne veľké a jednoznačne nahmatateľné tlačidlá. Dokonca aj tlačidlá voľby jazdných režimov SI-Drive sú priamo na volante. Sedadlá sú vyhrievané (iba predné), ale volant nie. Osempalcový displej poskytuje okrem iného aj konektivitu s Android Auto a Apple CarPlay. Nechýba navigácia ani „chytanie“ digitálneho audiovysielania DAB… Zaujímavosťou je možnosť sledovať na displeji dva zo štyroch ďalších parametrov vozidla – teplota oleja, priemerná rýchlosť, priemerná a okamžitá spotreba paliva. Ja som mal nastavenú prvú a poslednú z hodnôt. Alebo v režime X-Mode aktuálny tok hnacej sily na jednotlivé kolesá a náklon karosérie. Škoda, že sa veľký 8-palcový displej nestmavuje spolu s prístrojovým štítom, ale musíte ho stmavovať priamo cez menu v displeji.

Kráľovsky

Outback so svojou dĺžkou 4 820 mm a rázvorom osí náprav 2 745 mm je už napohľad veľké auto a potvrdzuje to aj vnútorným priestorom pre pasažierov vzadu. Tí majú kopec miesta na kolená aj chodidlá. Chodidlá si dokonca môžu schovať pod predné sedadlá aj vtedy, keď sú v najnižšej polohe. K samotnému posedu vzadu – sedí sa vyššie, preto pasažieri nemajú príliš skrčené kolená; sedadlá majú príjemný tvar aj tuhosť; sklon operadiel možno nastaviť. Nie vo veľkom rozsahu, ale zato vo viacerých stupňoch. Kopec miesta máte aj na batožinu. Kufor je dostatočne dlhý aj dostatočne hlboký, resp. vysoký (ako chcete). Keď sklopíte operadlá a nepotrebujete krycie plató, môžete ho schovať do priehlbne pod dnom. Pod dnom sú aj dve ďalšie priehlbne – v jednej z nich je kompresor a pod ňou zdvihák s kľúčom na koleso, druhá je na vaše veci.

Ocenený EyeSight

Subaru pozbieralo niekoľko medzinárodných ocenení za svoje bezpečnostné systémy v balíku EyeSight. Kostrou systému sú dve stereoskopické kamery za čelným sklom, ktoré snímajú trojrozmerný farebný obraz priestoru pred autom s vysokým rozlíšením, ktoré sa blíži vnímaniu ľudského oka. Obraz slúži pre adaptívny tempomat, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, predkolízny systém s varovaním a následne autonómnym núdzovým brzdením, predkolízny systém pri rozbiehaní sa z miesta. Okrem toho má auto množstvo ďalších bezpečnostných systémov. Spomeniem varovanie na autá prichádzajúce spoza neprehľadnej prekážky pri cúvaní, prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, natáčacie svetlá, systém regulácie nedotáčavého a pretáčavého šmyku, aktívne smerovanie hnacej sily na kolesá v zákrute. Na chvíľu sa musím vrátiť k trom zo spomínaných systémov.

K adaptívnemu tempomatu, pretože funguje veľmi jemne, a to v mestských zápchach aj na diaľnici. V mestských kolónach, keď nepresiahne vaše státie určitý čas, tak sa Outback automaticky rozbehne za autom, ktoré stálo pred vami, a keď ste stáli dlhšie, tak vás upozorní, že môžete dať impulz na pokračovanie v jazde. Či už jemným brnknutím do plynu, alebo ťuknutím do príslušného tlačidla tempomatu. Druhým systémom, ku ktorému sa vrátim, je varovanie na opustenie jazdného pruhu. Keď ho raz vypnete, tak ostane vypnutý až do „konca sveta“. A to sa mi páči, na Slovensku sa totiž, žiaľ, nedá jazdiť vo svojom pruhu. Človek sa v jednom kuse vyhýba niečomu – raz výtlku, inokedy zdurenine asfaltu, potom zasa kanálu s ukradnutým poklopom, prepadnutej krajnici… A pritom chtiac-nechtiac prechádza do susedného pruhu, a ja nechcem, aby mi pri každej takejto situácii pípalo auto, či som sa nebodaj musel biť s volantom, pretože ma elektronika vracia do môjho pruhu. Tretím je varovanie na čelnú kolíziu. Pri varovaní začne blikať načerveno celá prístrojová doska s budíkmi, nielen malý piktogram, ktorý by ste ľahko prehliadli. Samozrejmosťou je tiež akustické varovanie, ktoré si môžete vypnúť, aby neotravovalo spolujazdcov. Vaša manželka tak nebude mať ani šajnu o žiadnom varovaní, resp. o nejakom potenciálnom nebezpečenstve, takže vám nebude klásť zbytočné otázky typu „Musíš sa tak lepiť na neho?“, „Musíme ísť tak rýchlo?“, „Ponáhľame sa niekam?“.

Lineartronic je asi najlepšia CVT prevodovka, s akou som doteraz jazdil.  

Oči som si šiel vyočiť

Outback stavil na jedinú alternatívu pod kapotou, na 2,5-litrový atmosférický benzínový boxer – štvorvalec s protibežnými piestmi. Takáto koncepcia zabezpečuje autu nízku polohu ťažiska aj pri vysokej svetlej výške, rovnomerné rozloženie hmotnosti a tiež menšie náklony v zákrutách. Motor je tichý a má príjemný zvuk. Je atmosférický, preto jeho výkon rastie s otáčkami a mne sa to páči. 129 kW v spojení 235 Nm dokáže slušne zatiahnuť, v režime Sport ešte presvedčivejšie. V ňom má totiž motor rýchlejší nábeh výkonu.

Ani čo sa týka prevodovky, si toho veľa nenavyberáte. Subaru vám ponúkne to, o čom si myslí, že je pre auto a v konečnom dôsledku aj pre vás to najlepšie – jedinú alternatívu, CVT prevodovku. A bez toho, aby som chodil okolo horúcej kaše, musím povedať, že má pravdu, a keď aj nie úplnú, tak sa k nej limitne blíži. Tá prevodovka a jej spojenie s motorom je totiž skutočne geniálne. V prvom rade začnem tým, že keď máte averziu k CVT prevodovkám pre vysávačový efekt, tak sa nemusíte báť. Táto CVT prevodovka sa totiž pri rozjazde z miesta, pri zrýchľovaní, dokonca ani pod plným kotlom nespráva ako CVT prevodovka. Namiesto kontinuálnej zmeny prevodového pomeru totiž využíva sedem prednastavených prevodových pomerov. Keď nimi prechádza, tak je dokonca cítiť jemný kopanec do chrbta. Motor má preto pri zrýchľovaní prirodzený prejav – nehučí ako vysávač, ale jeho otáčky stúpajú, potom klesnú a zasa stúpajú… Samotnú CVT charakteristiku, teda možnosť kontinuálnej zmeny prevodového pomeru využíva v podstate na to, aby zabezpečila motoru pri ustálenej rýchlosti správny prevodový pomer v každej rýchlosti a pod každým zaťažením – na piaď adekvátny prevod v každej situácii ustáleného režimu. Je to veľmi zjednodušene povedané, ale tak nejako funguje. Ďalším plusom je, že sa s ňou môžete pohýnať z miesta pozvoľna aj prudko. Medzi motorom a samotnou CVT prevodovkou je totiž hydrodynamický menič. A čo spotreba? Pri 90-ke ukazoval palubný počítač hodnotu okolo 5,4 – 5,6 l/100 km, v stovke okolo 6 – 6,2, v 130-ke jemne cez 10 l/100 km. Na konci testu som si však šiel oči vyočiť. Čakal som takú zdravú desinku a ani by som sa nehneval, veď je to veľké a vysoké auto s 2,5-litrovým benzínom, CVT prevodovkou a permanentným pohonom 4×4. Spotreba 7,7 l/100 km je absolútne prekvapivá. Musím však priznať, že som drvivú časť jazdil rozumne a mimo zápch. Rozumne však nerovná sa pomaly a už vonkoncom nie dôchodcovskému tempu.

Na cesty aj necesty

Podvozok je veľmi príjemne mäkký, dobre odhlučnený a dobre izoluje prenos rázov do karosérie. Takto nejako si predstavujem naladenie crossoverov a SUV. Netreba s nimi v každej zákrute naháňať desatiny sekundy. To však neznamená, že si s Outbackom nemôžete užiť zákruty. Relatívne nízke ťažisko a dobrý grip kolies vám toho dovolia naozaj dosť. Pravda, cítiť, že motor je pred prednou nápravou, no aktívne smerovanie hnacej sily na ľavé a pravé koleso prednej nápravy (Active Troque Vectoring) a systém regulácie nedotáčavého (a pretáčavého) šmyku efektne eliminuje tento neduh. A to nehovorím o permanentnom pohone všetkých štyroch kolies, ktorý tlačí do zákruty aj zadok. Pochvaľoval som si aj brzdy s dobrým nástupom a dobrou dávkovateľnosťou. Trochu rozčarovaný som ostal z riadenia. Je presné, dostatočne rýchle a aj tuhé, ale bez výraznejšej spätnej väzby a bez definovateľnej snahy vracať sa do neutrálnej polohy.

Keď raz vypnete varovanie na opustenie jazdného pruhu, tak ostane vypnuté do „konca sveta“.

Outback patrí k tým autám, ktoré toho dokážu v teréne viac, než by človek čakal. Symetrický pohon AWD využíva medzinápravový diferenciál typu Torsen, ktorý zabezpečuje stabilný záber všetkých kolies a neprehreje sa ani pri dlhšej jazde v teréne. Pre jazdu v teréne môžete využiť aj špeciálny jazdný režim X-Mode, ktorý upravuje výkon motora, činnosť prevodovky, pohonu AWD a pribrzďuje príslušné kolesá. V režime X-Mode sa aktivuje aj asistent zjazdu z kopca. K tomu si pripočítajte svetlú výšku až 200 mm, predný nájazdový uhol 19,8, zadný 23,1 a prejazdový 20,4 stupňa. Pamätám si jednu medzinárodnú prezentáciu spred rokov, keď organizátori neprezieravo vytýčili trasu cez horu, ale nepočítali s tým, že naprší. Ja byť na ich mieste, tak inkriminovaný úsek jednoducho vynechám a obídem ho nejako po asfaltkách. Toho blata bolo skutočne dosť. V Subaru však majú odvahu, a tak nás poslali pôvodnou trasou. Nešiel by som tam ani s „géčkom“. Nakoniec sme to však zvládli aj v Subaru. Autá boli zablatené až po strechu, ale všetky vyšli z lesa.

 

Subaru Outback možno neohúri najnovšími módnymi hitmi ani svetelnou šou v interiéri, no presvedčí tým, na čom najviac záleží – robustnosťou a jazdnými vlastnosťami.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Príjemný podvozok, vynikajúca CVT prevodovka.

Čo nám chýbalo

  • Vyhrievaný volant.

Čo nás prekvapilo

  • Famózny výhľad z auta na všetky strany.

 

Subaru Outback 2,5i-S CVT ES – X Limited Edition

Cena (základ/test)   33 990/37 140 €

Záruka   3 roky alebo 100 000 km

 

Motor

  • Atmosférický zážihový B4/16V, zdvihový objem valcov 2 498 cm3, max. výkon 129 kW (175 k) pri 5 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 235 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 193 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,2 s, vmax=198 km/h, spotreba WLTP/test 8,6/7,7 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – áno/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 559 dm3

Foto: Peter Varga

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov