Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Vlani sa u nás vyrobilo viac ako 1,1 milióna áut

Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu dnes informovali o výsledkoch za minulý rok. Výroba automobilov na Slovensku sa vlani mierne zvýšila a dosiahla rekordnú úroveň. Celkovo sa vyrobilo vyše 1,1 milióna áut oproti 1,09 milióna v predchádzajúcom roku.

Slovensko si tak v prepočte na obyvateľa udržalo postavenie svetovej jednotky v produkcii áut. S týmto výsledkom aj naďalej zostávame svetovým lídrom vo výrobe automobilov per capita, čo znamená, že sme u nás vyrobili 202 osobných motorových vozidiel na 1 000 obyvateľov. Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 % a podiel na exporte 46,6 %. Automobilový priemysel priamo zamestnáva viac ako 177 000 ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275 000 pracovných miest.

Výrobné výsledky za minulý rok doteraz zverejnili dva závody automobiliek. Továreň PSA zmontovala rekordných 371 152 vozidiel, čo je medziročne nárast o 5,4 %. S bližšie nespresneným zvýšením produkcie počíta aj tento rok. Rekordnú produkciu 344-tisíc automobilov vlani dosiahla aj továreň kórejskej automobilky Kia, na tento rok ale odhaduje pokles výroby na 332-tisíc áut.

Na tento rok ZAP odhaduje ďalší mierny nárast výroby, a to na 1,15 milióna vozidiel. Napriek optimistickým číslám však zároveň upozorňuje, že to nebude ľahký rok a očakávajú sa aj problémy.

Ide hlavne o  akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rýchly a nepredvídateľný nárast mzdových nákladov, neexistenciu systému transferu vedeckých poznatkov do aplikačnej praxe a nízku úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové formy mobility. „Okrem toho nás znepokojujú ďalšie kroky zo strany vlády, ktoré naďalej znižujú našu konkurencieschopnosť,“ hovorí Alexander Matušek, prezident ZAP SR. „Absencia kvalitného sociálneho dialógu pri stanovení minimálnej mzdy, priame aj nepriame zvyšovanie nákladov zamestnávateľov či prijímanie ďalších opatrení bez ochoty kompenzácií – to všetko ohrozuje budúcnosť automotive sektoru.“

Štát napríklad zvýšil príplatky za prácu v noci, cez víkendy a sviatky a väčším zamestnávateľom prikázal prispievať zamestnancom na ich dovolenku.

Vysoké hodnoty dosiahli v roku 2019 aj  registrácie nových automobilov, dokonca padol aj doterajší rekord. Dohromady bolo zaregistrovaných 113 863 nových oficiálne dovezených vozidiel všetkých kategórií. V porovnaní s rokom 2018 je to nárast o 1 998 vozidiel. V minulom roku padol rekord aj v predaji osobných motorových vozidiel (kategória M1). Celkový počet dosiahol 101 568 vozidiel, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 3 488 vozidiel. V ostatných kategóriách – ľahké úžitkové vozidlá, ťažké úžitkové vozidlá, autobusy – bol zaznamenaný v roku 2019 pokles.  Najviac nových automobilov bolo registrovaných v Bratislavskom kraji, najmenej v Trenčianskom kraji. Na Slovensku sa v minulom roku zaregistrovalo aj 68 155 individuálne dovezených vozidiel. Podiel nových vozidiel na celkových registráciách tak dosiahol 59,8 percenta. V roku 2019 stále pretrvával trend dovozu veľmi starých vozidiel (viac ako 15-ročných), čo má vplyv na bezpečnosť na cestách, úroveň emisií z dopravy a životné prostredie.

Slovenské automobilky sú teda už niekoľko rokov po sebe stále na výslní. Začína sa však zmrákať, varujú odborníci. K téme sa vrátime v aktuálnom čísle Auto magazínu.

Zdroj :ZAP

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov