Peugeot Traveller Business VIP: Sluha i priateľ
Peugeot Traveller Business VIP mi výborne poslúžil na cestu na dovolenku.
Traveller Business VIP je typický shuttle bus na prepravu biznismenov – jednotlivca alebo menších skupín – medzi letiskom a hotelom, hotelom a kongresovým centrom, výstaviskom a pod. Zároveň je aj vynikajúci sluha a spoločník pre viacčlenné rodiny, pre ľudí, ktorí vedú aktívny športový život, radi cestujú so svojimi priateľmi… Ja som si ho tentoraz vyskúšal práve v roli cestovateľa pri ceste s priateľmi na dovolenku do rakúskych Álp. Vybral som si ho, pretože svojim priateľom na dlhých cestách rád doprajem luxus v podobe väčšieho priestoru a pohodlného posedu.
Priestor, luxus a variabilita
Verzia Business VIP má v základe šesť miest, v opcii 7. Náš testovaný model ich mal šesť v konfigurácii 2+2+2. V druhom aj treťom rade boli dve samostatné sedadlá, ktoré môžete posúvať dopredu a dozadu, môžete si nastaviť sklon operadiel a samozrejme môžete ich pekne jedno po druhom povyberať. Sedadlá v druhom rade môžete navyše otočiť do protismeru. Neotáčate ich na otočnej základni tak, že ich vyberiete a vložíte do koľajničiek v opačnom smere. Jednotlivé sedadlá vyberie, otočí alebo unesie aj jeden človek, no nie je to ľahká robota. Majú totiž pevnú konštrukciu a tá je spojená s hmotnosťou. Na druhej strane, veľmi ľahko nájdete koľajničky a sedadlá do nich ľahko a rýchlo zapadnú. Manipulácia so sedadlami – ak odmyslím vyššiu hmotnosť – je preto ľahká a intuitívna. Ja som využíval konfiguráciu 2+1+2 – z druhého radu sme jedno sedadlo vybrali a na jeho miesto umiestnili chladiaci box. Štandardné domáce 220-voltové napájanie (pre detailistov 220 V konektor) je priamo pod sedadlom spolujazdca a je vyvedené dozadu priamo do nami uvoľneného priestoru. Sedadlo, ktoré nám ostalo v druhom rade, sme podľa potreby otáčali do smeru jazdy alebo do protismeru.
Náš Traveller bol v opcii dovybavený skladacím stolíkom posuvným v samostatných koľajniciach uprostred. Spolu so sedadlom otočeným do protismeru sme ho využívali pri oddychu, malom občerstvovaní, plánovaní aktivít, resp. destinácií, ktoré navštívime. Mimochodom, samotný stolík má dve krídla, uprostred sú dva držiaky pohárov a v dolnej časti odkladací priestor zakrytý roletkou. Okrem spomínaného 220-voltového konektora sú v priestore pre spolujazdcov ďalšie dva 12-voltové konektory. Na podlahe sú kotevné oká, takže keď vyberiete sedadlá, tak môžete v Travelleri prenášať aj skutočne veľké predmety. Užitočné zaťaženie 508 kg však nezodpovedá veľkosti auta. Testovaný model mal totiž dlhší rázvor osí náprav 3 275 mm a najdlhšiu karosériu 5 308 mm, preto je celkom pochopiteľné, že aj keď boli sedadlá v treťom rade posunuté celkom dozadu, aj tak ostal v kufri dostatok priestoru na batožinu. Jedným dychom dodávam, že keď potrebujete vyššie užitočné zaťaženie, môžete si priplatiť za plus 200 kg , avšak iba pre dve dlhšie verzie Standard a Long. Keď sme chceli dozadu naložiť iba nejaké maličkosti, tak sme s obľubou využívali možnosť otvorenia okna piatych dverí. Ani strop testovaného exempláru nebol hocijaký, ale presklený s výduchmi klimatizácie. Na záver dodám, že sedadlá sú veľké a pohodlné, vybavené aj lakťovými opierkami a majú kožené čalúnenie. Keď to celé zhrniem, Traveller je vzadu kráľovsky štedrý na priestor, na komfort aj variabilitu. Aby bol dojem, ale aj funkcionalita doladené do dokonalosti, tak sa posuvné dvere otvárajú elektromotoricky – buď priamo tlačidlom pri dverách, z miesta vodiča alebo z diaľkového ovládača.
Za volantom
Pozícia za volantom je výborná, šofér si môže nastaviť pekne hlboký posed aj volant. Sedadlá by podľa mňa mohli byť o chlp väčšie – širšie, s vyšším operadlom a dlhším sedákom. Miesta v kabíne je nadostač. Chápem však, že pri konfigurácii 1+2 by bol už problém a vyrábať predné sedadlá v dvoch veľkostiach by bola ekonomická samovražda. Samotné sedadlá sú elektricky ovládané, vyhrievané a čo je najdôležitejšie, napriek tomu, žeby mohli byť väčšie, sú nesmierne pohodlné. Až také pohodlné, že som masážnu funkciu vôbec nevyužil. Jednoducho som masáž nepotreboval. V kabíne je viacero odkladacích priestorov – vo dverách, nad otočným voličom prevodovky, nad dotykovým displejom, dva pred spolujazdcom, pričom tá horná je aj chladená. Z pohľadu vodiča by som vytýkal iba dve veci. Prvou je trochu nešťastné umiestnenie niektorých ovládačov klimatizácie. Myslím na tlačidlo voľby režimu rozvodu temperovaného vzduchu a vnútornej cirkulácie, na ktoré vodič cez volant nevidí a tlačidlá zmeny výkonu ventilátora, ktoré sú zasa ďaleko a musí sa za nimi načahovať. Druhou vecou, s ktorom sa neviem zmieriť, je dotykový displej, pretože cezeň ovládate často používané funkcie. Navyše, menu je nelogické a reakcie displeja sú pomalé.
S výkonovou rezervou
Pod kapotou testovaného modelu pracoval dvojliter so záprahom 177 koníkov podporených 400 newtonmetrami. Výkonový potenciál sa mi zišiel nielen pri predbiehaní pomalších áut a pri zaraďovaní sa medzi autá na diaľnici, ale aj v strmom stúpaní na alpskom priesmyku. Na jednej strane som vďaka výkonovému potenciálu nebol prekážkou pre ostatných, ba naopak, keď som mal chuť, tak som mohol udávať tempo. Na strane druhej, keď som šiel „piánko“, tak prevodovka nemusela tak často podraďovať. Aj vďaka tomu sa spotreba udržala na hodnote 8,5 l/100 km. A to som z takmer 1 800 km väčšinu absolvoval po diaľnici a horských cestách so strmým stúpaním. Za bežných podmienok by to bolo menej. Motor je tichý a kultivovaný. Aj pod záťažou má príjemný zvuk, najmä smerom do kabíny. Samozrejmosťou je štart-stop systém, ktorý funguje cez reverzibilný alternátor. Preto je reštart motora rýchly a tichý. Takýto štart-stop, na rozdiel od tých bežných pracujúcich so štartérom, ma vôbec neotravuje. Ako som už naznačil, motor spolupracoval s automatickou prevodovkou. Má osem stupňov, radí rozumne, hladko a zvlášť vyzdvihujem, že nepodtáča motor. Preto ho v reálnom živote nemusíte usmerňovať. Môžete však tak urobiť a to páčkami pod volantom. Pri podraďovaní vykoná vaše povely promptne, ale smerom nahor reaguje trochu vláčnejšie a niekedy ich nevykoná vôbec.
Podvozok si zaslúži ódu na radosť
Podvozok si zaslúži ódu na radosť. Je plavný, ale nie uplávaný. Komfortný, pritom stabilný a dáva pocit dôvery. Po každej stránke je dobre odtlmený – odvaľovanie kolies počuť iba v minimálnej miere, nebúcha do karosérie. Skrátka je parádny. Brzdy majú rýchly nástup, sú silné. Keď idete dole strminou Grossglockner Hochalperstrasse, tak všade naokolo cítite spálené brzdy. Pri rozumnom schádzaní a využívaní brzdného momentu motora však brzdy Travelleru ani nesmrdeli a ani nevädli. Riadenie je dlhé, dlhočizné, nie však nepresné.
Peugeot Traveller vo verzii Business VIP so silným 177-koňovým motorom a automatickou prevodovkou vôbec je jedným z tých áut, ktoré by som chcel mať v garáži. Je veľký, aby som doň vmestil svoj bajk a aby sa v ňom cítili dobre moji priatelia. Je ideálny na dlhšie cesty.
Čo treba uznať
- Veľmi príjemný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Predné sedadlá by mohli byť väčšie.
Čo nás prekvapilo
- Prevodovka nepodtáča motor.
Peugeot Traveller L3 2,0 BlueHDi 180k S&S EAT8 Business VIP
Cena (základ/test) 22 752/44 450 € vrátane DPH
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 166 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,8 s, vmax=185 km/h, spotreba výrobca/test 6,3/8,5 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – áno/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 7,0
- Batožinový priestor: 980 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov