Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


(Ne)funkčné záchytné parkoviská?!

Zatiaľ čo Viedenčan zaparkuje auto na záchytnom parkovisku a do práce pokračuje metrom, v Bratislave sú veľké záchytné parkoviská na okraji mesta skôr výnimkou ako pravidlom.

Vo veľkých mestách v zahraničí sú záchytné parkoviská samozrejmosťou. Majú umožniť ľuďom, ktorí dochádzajú za prácou, aby si jednoducho zaparkovali auto a odviezli sa do práce verejnou dopravou. Takto to funguje vo Viedni, Budapešti, ale aj v Prahe a ďalších veľkomestách. O projektoch takzvaných spádových parkovísk sa hovorí už roky aj u nás, ale až v posledných mesiacoch začínajú dostávať reálne kontúry. Táto aktuálna téma sa dostala znova do centra pozornosti so zavedením novej parkovacej politiky v hlavnom meste, ktorej spustenie sa očakáva v druhej polovici budúceho roka.  Počet áut v Bratislave neustále rastie, od začiatku milénia sa prakticky zdvojnásobil a dnes ich je v Bratislave registrovaných viac ako 300 000. Viac ako 33 000 áut denne dochádza do Bratislavy. Zhruba 89 % áut parkujúcich cez deň napr. v lokalite Mlynské Nivy, kde ľudia dochádzajú za prácou, patrí Bratislavčanom. Autá dnes parkujú doslova všade a bežne máme problém zaparkovať tam, kde bývame. Nie je v silách mesta a ani mesto nemá toľko verejného priestoru, aby pre neustále rastúci počet áut na území Bratislavy zabezpečilo verejné parkovacie miesto. Na to, aby sa zabránilo úplnému kolapsu dopravy v meste, začalo sa za pomoci samospráv, ale aj napríklad Železníc Slovenskej republiky, zväčša za peniaze Európskej únie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra s budovaním záchytných parkovísk.

Záchytné parkovisko na Zlatých pieskoch je v prevádzke od februára tohto roku a je k dispozícii pre motoristov z najviac vyťaženého smeru. Tu sa končí diaľnica D1 aj cesta  E75 v smere z Trnavy či Senca. Len niekoľko desiatok metrov nás po zaparkovaní delí s možnosťou pohodlného nástupu na MHD, napríklad električku číslo 4 smerom do centra mesta. Je to tretie parkovisko v poradí, ktoré sa stalo realitou. Jeho kapacita je 130 miest a spolu s doterajšími je kapacita takmer 700 miest. Magistrát chce zväčšiť o ďalších 100 miest kapacitu existujúceho záchytného parkoviska pri cintoríne vo Vrakuni a zriadiť záchytné parkovisko na Baltskej ulici. A čoskoro by mali pribudnúť ďalšie. Samosprávy spolu s odborníkmi aktuálne pracujú na príprave záchytných parkovísk pre lokality Rača, Petržalka, Podunajské Biskupice. Tieto sú vo fáze prípravy na obstarávanie štúdií alebo projektovej dokumentácie. Dali si odvážny cieľ – chcú, aby  záchytné parkoviská boli vybudované do spustenia parkovacej politiky.

Kľúčom k riešeniu sú záchytné parkoviská

Odstavné plochy pri vjazdoch do veľkých miest však neslúžia len motoristom.  Podľa toho, na aký účel sú určené, ich odborníci zaraďujú do troch skupín:

  • Park + Ride (P+R) je záchytné parkovisko typu „zaparkuj a cestuj (hromadnou dopravou)“. Parkoviská P+R sú umiestnené vždy v dosahu liniek IDS BK, predovšetkým nosných vlakových a električkových liniek.
    V súčasnosti preto za parkovisko P+R môžeme považovať, aj keď tak nie sú označené, len parkoviská pri železničných staniciach v Malackách, Pezinku a Senci a tiež parkovisko pred cintorínom Vrakuňa v Bratislave. V štádiu príprav sú oficiálne parkoviská P+R v Ivanke pri Dunaji, Pezinku, Nových Košariskách a v Zohore.Parkoviská P+R nie sú strážené, ich použitie je bezplatné.
  • Bike + Ride (B+R) je záchytné parkovisko typu „príď na bicykli a cestuj“. Parkoviská B+R sú umiestnené pri každom parkovisku P+R. Za parkoviská B+R možno považovať aj všetky parkoviská pre bicykle, ktoré sú pri takmer každej železničnej stanici v regióne.
  • A napokon parkovisko typu K+R (Kiss + Ride) je parkovisko typu „pobozkaj na rozlúčku a cestuj“. Parkoviská K+R sú súčasťou každého parkoviska P+R a slúžia na naloženie/vyloženie spolucestujúceho, ktorý pokračuje verejnou dopravou. Parkoviská K+R teda neslúžia na odstavenie motorového vozidla, iba na krátkodobé zastavenie.

Magistrát hlavného mesta začiatkom leta oznámil zámer vybudovať 12 záchytných parkovísk mimo územia Bratislavy a minimálne 3 ďalšie v okrajových mestských častiach. V najbližších dňoch odovzdajú pri železničnej stanici v Pezinku  záchytné parkovisko pre cestujúcich vlakom. Parkovisko takmer pre 300 vozidiel a 30 bicyklov má byť hotové na jeseň tohto roka. Výstavba by mala stáť takmer dva milióny eur.

Podľa informácií v mestskej časti Rača by záchytné parkovisko mohlo vyrásť na Komisárkach, v Podunajských Biskupiciach pri železničnej stanici. Čo sa týka Petržalky, tak prichádzajú do úvahy dve miesta. Buď na Janíkovom dvore, alebo pod Prístavným mostom. Zámer je chvályhodný – vybudovať odstavné parkoviská vo všetkých kľúčových regiónoch, všade kde pravidelne premáva verejná doprava a je tam dobré autobusové alebo vlakové spojenie do mesta. Takýmto spôsobom chcú zlepšiť nielen dopravnú situáciu v Bratislave, ale aj podnietiť ľudí, aby presadli z individuálnej do hromadnej dopravy.

12 záchytných parkovísk mimo hlavného mesta

Ako už bolo zverejnené, momentálne sa ráta s 12 záchytnými parkoviskami v okolitých mestách. Ide o lokality ako Ivanka pri Dunaji, Senec, Pezinok, Šenkvice, Svätý Jur, Devínska Nová Ves, Lehnice, Reca, Vrakuňa, Nové Košariská, Bernolákovo, Malacky.

V Trnave parkovisko nepotrebujú

Napriek tomu, že dokument Koncepcia rozvoja statickej dopravy mesta Trnava, ako aj územný plán obsahujú návrh lokalít na budovanie záchytných parkovísk, mesto neuvažuje nad ich realizáciou. „Mesto má dostatok parkovísk na okrajových lokalitách mesta, ktoré môžu slúžiť ako záchytné parkoviská a tieto sú aj obsluhované verejnou osobnou dopravou,“ uviedol Pavol Tomašovič, hovorca Trnavy. Takýmito lokalitami sú veľkokapacitné parkoviská pri OD Tesco, lokalita pri PSA od Zavarského ulice a podobne.

Parkoviská vybudujú aj v Nitre

Potrebu záchytného parkoviska vníma aj mesto Nitra, kde žije viac ako 76-tisíc obyvateľov. Mestské zastupiteľstvo koncepčne plánuje vybudovať hneď viacero takýchto parkovísk na území mesta.

„Plán udržateľnej mobility definoval dve lokality, kde by mali byť záchytné parkoviská. Kedy sa začne s výstavbou, ešte nie je známe,“ reagoval Tomáš Holúbek, hovorca mesta na otázku, kde by mali vzniknúť záchytné parkoviská. Sumu, ktorú bude treba na ich výstavbu, ešte nevedel špecifikovať.

Malacky otvorili nové záchytné parkovisko pre 91 áut

Najnovší prírastok do generelu parkovania môžu využívať cestujúci z Malaciek a okolia, ktorí dochádzajú do hlavného mesta. V blízkosti železničnej a autobusovej stanice otvorili nové záchytné parkovisko s kapacitou 91 miest. V tesnej blízkosti záchytného parkoviska by malo v budúcnosti vzniknúť aj zastrešené parkovisko na bicykle. Záhoráci tak majú od tejto jesene väčšiu motiváciu využívať verejnú dopravu. V prípade využitia vlaku niet pochýb o tom, že cestujúci ušetria nielen čas strávený v kolónach, či už v rannej alebo popoludňajšej špičke, ale čas strávený cestovaním môžu oveľa lepšie využiť. Cestovanie hromadnou dopravou nepochybne ponúka viacero benefitov a navyše šetrí aj životné prostredie.

Boli sme zvedaví, ako sa nové parkovanie ujalo, ako sú využité už jestvujúce záchytné plochy. Musíme konštatovať, že parkoviská, ktoré majú slušnú kapacitu, sa využívajú poskromne. Záchytné parkovisko Cintorín Vrakuňa bolo z dvoch tretín prázdne, parkovali tam asi len ľudia, ktorí  išli na cintorín s blížiacim sa sviatkom zosnulých navštíviť hroby svojich blízkych.

Rovnaká situácia bola aj na parkovisku pri Shopping Palace na Zlatých Pieskoch. Hoci bol začiatok týždňa, popoludnie, na parkovisku s kapacitou 130 miest, ktoré má slúžiť na denné státie, bol dostatok voľných miest. Parkoviská teda na svoje plné využitie ešte čakajú. Zatiaľ prevažne zívali prázdnotou. Situáciu budeme monitorovať aj v nasledujúcich dňoch.​

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov