Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


VW Twin Dosing: Keď jeden je málo

Volkswagen Twin Dosing. Znižovanie emisií tlačí výrobcov do čoraz sofistikovanejších riešení nielen na strane tvorby emisií, ale aj na strane dodatočného spracovania výfukových plynov.

Nikomu netreba vysvetľovať, že dieselové motory (správne by sa mali nazývať vznetové) sú efektívnejšie než benzínové (zážihové). Majú nižšiu spotrebu, čomu zodpovedá aj nižšia tvorba emisií CO2. Donedávna sa za ich najväčší problém považovali pevné častice, resp. vysoká dymivosť, ktorú sme vyriešili filtrom pevných častíc DPF. V ostatných rokoch sa však do popredia dostal problém s oxidmi dusíka NOx. Tie sú prirodzeným výsledkom spaľovania, zhruba 70 % ovzdušia totiž tvorí dusík, ktorý je však v ovzduší samostatne. Počas spaľovania pri vysokej teplote reaguje s kyslíkom a tvorí rôzne oxidy. Preto majú moderné dieselové motory selektívny redukčný katalyzátor SCR, ktorý za pomoci aditíva AdBlue znižuje obsah NOx. Od roku 2018 majú všetky dieselové motory koncernu VW selektívny redukčný katalyzátor SCR.

Volkswagenu to však nestačí a predstavuje systém s dvoma SCR katalyzátormi a dvoma vstrekovačmi AdBlue. Prvý SCR katalyzátor s prvým vstrekovačom AdBlue je na bežnom mieste, teda tesne za motorom – prakticky hneď za výstupom z turbíny turbodúchadla, ešte pred dieslovým oxidačným katalyzátorom. Blízke umiestnenie za motorom znamená, že SCR začne byť efektívny rýchlo po studenom štarte motora. Ideálny rozsah teplôt je 220 – 350 °C, vtedy má SCR účinnosť viac ako 90 percent. Pri jazde s vyššou záťažou – napríklad pri jazde po diaľnici, dlhšom stúpaní, ťahaní prívesu a pod., keď teplota výfukových plynov presiahne 350 °C, účinnosť systému prudko klesá. Preto VW prichádza s druhým katalyzátorom a druhým vstrekovačom. Tie umiestňuje ďalej od motora, pod karosériu vozidla, kde výfukové plyny môžu mať až o 100 stupňov Celzia menej než na prvom SCR katalyzátore. To otvára oveľa väčšie okno na dodatočné spracovanie výfukových plynov, navyše sa eliminuje únik amoniaku.

Samotný systém sa prvýkrát objavuje vo faceliftovanom Passate s motorom 2,0 TDI EVO s výkonom 110 kW (150 k).

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov