SsangYong Rexton – Sánka dole!
SsangYong Rexton je niekde na pomedzí medzi SUV a off-roadom. So všetkými plusmi aj mínusmi, ktoré k tomu patria. Ja mu to však kvitujem.
Napriek tomu, že sa SsangYong snaží etablovať na našom trhu už dlhé roky – s prestávkami prakticky od pádu železnej opony – stretnúť autá tejto kórejskej automobilky na cestách je skôr výnimkou než pravidlom. Po skúsenostiach so štvrtou generáciou Rextonu som však presvedčený o tom, že nadišiel čas na zmenu a autá tejto značky budeme na našich cestách vidieť častejšie. O to viac, že od vlaňajšieho roku máme na Slovensku nového importéra SsangYong.
Pečať off-roadu
Samotná značka SsangYong, hoci pod pôvodným názvom Ha Dong-Hwan Motor Co., je najstaršou juhokórejskou automobilkou, je teda staršou ako Hyundai i Kia a je špecialistom na štvorkolky. Nový Rexton je niekde na pomedzí pôvodných off-roadov a dnes trendových SUV. Začnem tým najdôležitejším – karoséria je postavená na rebrinovom ráme, presne tak ako to mávajú pravoverné off-roady. Z toho vyplýva extrémna tuhosť karosérie. Tá ani v najťažších podmienkach nevydala ani hlások, v kabíne nič nepuklo, nevrzlo… Rexton na mňa pôsobil, že nebude degradovať a na rozdiel od dnešných SUV, ktoré využívajú samonosnú karosériu, ostane pevný aj po častejšom navštevovaní terénu. To potvrdzovala aj skutočnosť, že testovaný exemplár už mal na tachometri viac ako 13 000 novinárskych kilometrov.
Do ríše off-roadov patrí aj pohon. Motor je uložený vpredu pozdĺžne, z prevodovky ide hnací hriadeľ dozadu. Bežne, v režime 2H, sú teda poháňané kolesá zadnej nápravy. Na konci prevodovky je ešte rozvodová skriňa, cez ktorú sa zaradením režimu 4H elektroniky pripoja (do rýchlosti 80 km/h) do pohonu aj predné kolesá, avšak napevno – bez medzinápravového diferenciálu, ktorý by umožnil, aby sa v zákrute zmenili otáčky predných a zadných kolies. To znamená, že by ste štvorkolku mali využívať iba na nespevnenom povrchu, v teréne či na snehu alebo inak klzkom povrchu. V opačnom prípade by totiž dochádzalo k vysokému pnutiu v hnacom systéme, k zvýšenému namáhaniu hnacích polosí a tiež k nadmernému opotrebovaniu pneumatík. Na ceste teda štvorkolku nevyužijete, v teréne však poslúži o to viac. Kolesá majú stabilný záber, nehrozí prepálenie oleja v „haldexe“… Off-roadovú pečať Rextonu dáva redukcia, ktorú má len máloktoré SUV, aj to len ako súčasť príplatkovej výbavy, resp. off-roadového balíka. Rexton ju s pohonom 4×4 (existuje aj verzia 4×2) má sériovo.
Prvky SUV
Tvrdým off-roaďákom však Rexton rozhodne nie je. Na to, aby konštruktéri dosiahli požadované jazdné vlastnosti na ceste, má namiesto tuhých náprav viacprvkové zavesenie. Výpadmi kolies, resp. prekríženiami náprav sa teda Rexton nechytá na off-roady. Je však vysoko nad bežnými SUV, a to mu zabezpečuje celkom dobrý kontakt kolies so zemou aj v náročnejšom teréne. V extrémoch však narazí na ďalšiu vec, ktorá ho oddeľuje od pravoverných off-roadov – absenciu medzinápravového diferenciálu. Navyše, ani elektronické pribrzďovanie kolies neexceluje. Trochu ma prekvapilo, že motor je chránený zospodu iba plastovým krytom, nie poriadnym kovovým šusplechom. Ďalšími limitujúcimi faktormi v teréne sú nárazníky a prahové nástupné lišty, ktoré mu uberajú z prejazdových uhlov. To všetko radí Rexton k športovo-úžitkovým vozidlám, teda k SUV. Mimochodom, svetlá výška je 203 mm, a pri tej výške už nástupné schodíky potrebujete. To všetko je však nič voči interiéru. Až ten ho skutočne radí k SUV, aj to k tým luxusnejším, aspoň vo výbave Premium. Kontrastné kožené čalúnenie (v našom prípade hnedé voči čiernej) s prešívaním na časti prístrojovej dosky, výplniach dverí a na sedadlách pôsobí doslova luxusne. K tomu pekné dekoračné obklady imitujúce drevo, vrúbkované pochrómované otočné ovládače, veľký 9,2-palcový dotykový displej uprostred, skvelá audiosústava… Skrátka ako v parádnom SUV. Je veľmi dôležité, že neostáva iba pri optike, ale aj skutočných objektívne hodnotiteľných parametroch. Ako napríklad pri kvalite sedadiel. Tie predné sú veľké a dobre tvarované, samozrejme, s pamäťou, vyhrievaním a ventiláciou. Celý posed za volantom je vlastne výborný, vždy som si rád sadal do auta a nerád vystupoval. Ak by som niečo vytýkal, tak horšie grafické spracovanie a logiku menu multimediálneho systému. Zaujímavé je, že si intenzitu podsvietenia budíkov a displeja palubného počítača môžete nastaviť samostatne, teda nezávisle jeden od druhého, alebo spolu.
Rodina a šport
SUV je aj o využívaní auta v rodine alebo na prevoz športových potrieb. V Rextone je vzadu miesta až-až. Sklon operadiel sedadiel môžete upravovať podľa potrieb, pri dlhších cestách môžu deti vzadu využívať USB alebo štandardný 230-voltový konektor na nabíjanie svojich elektronických zabávačov. Vzadu sa sedí trochu hlbšie, no vzhľadom na kráľovský priestor na kolená a na skutočnosť, že si chodidlá môžete čiastočne zasunúť pod predné sedadlá, to nevadí. Nastupovanie dozadu uľahčujú mohutné držadlá pri B-stĺpikoch. Zvláštnosťou je možnosť posúvať spolujazdcovo sedadlo dopredu a meniť sklon jeho operadla zozadu – tlačidlami na boku jeho operadla. Rexton je dostupný aj v sedemmiestnej konfigurácii, my sme však mali na test päťmiestnu verziu. Kufor má úctyhodných 1 051 dm3 a túto hodnotu ešte môžete zväčšovať sklopením operadiel zadných sedadiel (vtedy však vznikne na dne schod) a preklopením celých sedadiel dopredu. V preklopenej polohe ich držia plynové vzpery, nemusíte háčkovať žiadne lanko. Mimochodom, po bokoch kufra sú poličky na drobnosti a gumené lanká na upevnenie ľahších plochých predmetov. Dno kufra nie je dvojité a ani rezerva sa pod ním nenachádza. Musíte si vystačiť s opravnou súpravou, čo vzhľadom na to ako ďaleko a hlboko do neprebádaného územia dokáže auto zájsť, nepovažujem za šťastné riešenie. Veko kufra sa otvára elektromotoricky, no už aj pri mojej neveľkej výške 178 cm som sa hlavou vedel udrieť o otvorené veko. Chcelo by to väčší rozsah otvorenia.
Iba jedna alternatíva
Pod kapotou je jediná alternatíva – 2,2-litrový turbodiesel vlastnej konštrukcie. Výkon 133,1 kW (180 k) a krútiaci moment 420 Nm v spojení so sedemstupňovou automatickou prevodovkou mu prepožičiavajú slušnú dynamiku. Prekvapil ma neuveriteľnou tichosťou a kultúrou chodu. Aj pod plynom má pekný zvuk. Sýty, vôbec nie tvrdý. Dokonca aj na voľnobehu pradie prekvapivo kultivovane. Ďalším prekvapivým momentom bolo zúčtovanie na konci testu. Hodnotu 9,2 l/100 km som totiž dosiahol tak, že som najprv veľkú časť jazdil v zápchach a mimo mesta, nedbajúc na to, koľko paliva mi ubudne z nádrže. Do toho niečo v teréne… Tým chcem povedať, že Rexton zvládne jazdiť aj pod 9 l/100 km. A to je na taký typ auta lepšie než dobré. Prevodovka v automatickom režime radí príjemne, kvitujem, že nepodtáča motor. Na prudké pridanie plynu občas reaguje s časovým odstupom. Skutočný problém však nastane, keď to chcete odpichnúť z križovatky. Čím rýchlejšie chcete ísť, tým pomalšie sa auto pohne. Vtedy sa nazbiera turbodiera aj oneskorenie meniča prevodovky. Usmerniť prevodovku môžete „kolíkom“ priamo na voliči prevodovky, na vaše povely však reaguje po svojom, najmä pri radení smerom nahor. Mimochodom, v spojení s automatickou prevodovkou má Rexton ťažnú silu 3 000 kg. Taký ťažký príves utiahne.
Naladenie podvozka je veľmi príjemné, mäkké. Miestami sa však javil ako off-road – cítil som jemné vibrácie karosérie, akoby vzadu bola tuhá náprava, akoby karoséria kmitala na mohutných silentblokoch. Na druhej strane, presne tak sebavedome Reaxton prechádzal cez výtlky – akoby vzadu bola nezničiteľná tuhá náprava. V riadení je cítiť, že auto má svoju hmotnosť aj rozmery, ale to neznamená, že musíte pred zákrutou vystúpiť a auto tlačiť, aby sa nedajbože niečo nestalo. Inak volant má medzi krajnými polohami zhruba 3,5 otáčky. V súvislosti s podvozkom musím vyzdvihnúť brzdy, ktoré majú rýchly nástup, výbornú účinnosť a sú dobre dávkovateľné. A ani svižnou jazdou na okreskách som ich neunavil.
Svetlomety kombinujú xenónové stretávacie svetlá a halogénové diaľkové. A to je, žiaľbohu, drasticky cítiť. Diaľkové sú veľmi slabé. Pridanou hodnotou je prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a statické prisvecovanie do križovatiek. No vzhľadom na prémiový pocit zo zvyšku auta by som si želal plne adaptívne LED svetlá s natáčaním do zákrut a vykrývaním premávky.
Story s kľúčom
Rexton má niekoľko vychytávok, medzi nimi aj bezkľúčový systém, s ktorým mám vtipnú príhodu. Keď prší, tak zvyknem pri autách s bezkľúčovým systémom odomknúť auto tým, že čiahnem za kľučku dverí vodiča, ale samotné dvere neotvorím, aby tam zbytočne nenapršalo. Otvorím zadné dvere, hodím si veci na zadné sedadlá, zavriem dvere a predné dvere otvorím až potom. Ibaže Rexton ma nemilo prekvapil, pretože v momente, keď som zabuchol zadné dvere, urobili zámky dverí cvak a auto sa zamklo… aj s kľúčmi v mojej taške na zadných sedadlách. Je to hlúposť, otázka úpravy softvéru, ale dajte si na to pozor. Nikde inde, v žiadnom inom aute sa mi toto nestalo.
Komfort a robustnosť
SsangYong Rexton štvrtej generácie je svojím spôsobom off-road aj SUV a mne sa to páči. Ja nemusím s takýmto typom auta jazdiť ako Fittipaldi, uprednostním komfort a robustnosť. A presne to mi Rexton ponúkne.
Výkrik: Rebrinový rám a redukcia sa pri dnešných SUV už nevidí.
Stručne
- Čo treba uznať – Interiér s prešívanou hnedou kožou pôsobí skutočne luxusne.
- Čo nám chýbalo – Páčky prevodovky pod volantom.
- Čo nás prekvapilo – Tichý a kultivovaný motor, kvality podvozka, vysoká tuhosť karosérie.
SsangYong Rexton G4 2,2 e-XDI 4WD 5-miestna verzia Premium
Cena (základ/test) – 27 790/45 410 €
Záruka – 5 rokov alebo 150 000 km
Motor
Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 157 cm3, max. výkon 133,1 kW (181 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 420 Nm pri 1 600 – 2 600 ot.min-1. Emisie CO2 198 – 221 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 11,9 s, vmax=181 km/h, spotreba podľa WLTP/test 7,6 – 8,4/9,2 l/100 km.
Foto: Autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov