Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Honda CB500X

Honda CB500X je teraz ešte univerzálnejšia, ešte väčšmi orientovaná do terénu.

Už pri uvedení na trh pred šiestimi rokmi si ma CB500X-ka získala. Dizajnom, ľahkým ovládaním aj nízkymi prevádzkovými nákladmi. Pre aktuálnu sezónu prešla obrovskou revíziou. Takou, že ani neviem, kde začať. Tvarom sa ešte viac priblížila k „adventúrnym“ strojom.  V prednej časti, v oblasti chladiča má širšiu, mohutnejšie pôsobiacu kapotáž, ale tam, kde je to potrebné, ostala štíhla. Má dokonca štíhlejšie sedlo v prednej časti, aby ste vedeli motorku pevnejšie obopnúť stehnami a zároveň, aby ste pri výške sedla 830 mm ľahšie dočiahli na zem. Samotné sedadlo má pomerne pevnú výplň. Široké, vysoko posadené riadidlá poskytujú pevný úchop a dobrú kontrolu stroja v teréne, ale spolu s umiestnením stúpačiek aj skvelý uvoľnený posed. Plexištít so strmým uhlom poskytuje dobrú ochranu hrudníka, ale ramená aj hlava sú pod náporom vetra aj v najvyššej polohe štítu. To, že nová CB500X je orientovaná viac na adventúry, dokumentuje aj skutočnosť, že priečna rampa plexištítu je určená na montáž navigácie. Navigáciu tak máte nad displejom, pekne vysoko a priamo pod očami. Celkom nový digitálny prístrojový štít obsahuje aj indikátor preradenia na vyšší stupeň. Ten si môžete v krokoch po 250 otáčok nastaviť v rozmedzí 5 – 8 750 ot.min-1. Samozrejmosťou je palubný počítač s množstvom údajov. Zaujímavosťou je tiež, že okrem digitálnej stupnice môžete sledovať otáčky motora na palubnom počítači aj priamo v číselnej podobe. Samotný štít je však za určitých svetelných podmienok zle čitateľný. Navyše vzhľadom na jeho sklon sa mi v ňom často odrážala moja helma.

S vodičákom A2

Zmenám neunikol ani pollitrový dvojvalec. Premiestnenie akumulátora viac dozadu umožnilo zväčšiť sanie, zmenilo sa aj časovanie ventilov, ich zdvih sa zväčšil o 0,3 mm na 7,8, optimalizované je vstrekovanie… Výsledkom je lepšia akcelerácia v oblasti nízkych a stredných otáčok. Motor reaguje na plyn ochotnejšie a nepoľavuje až k obmedzovaču. Papierový výkon 35 kW možno neznie nijako oslňujúco, no dynamika (do rýchlosti cca 130 km/h) určite prekoná vaše očakávania. Na druhej strane, práve vzhľadom na ten výkon 35 kW vám na šoférovanie CB500X-ky stačí vodičák skupiny A2. Mladí majú často hlboko do vrecka a s Hondou CB500X doň veruže nemusia siahať hlboko. Pri pokojnej jazde si vystačí s 2,9 l/100 km, pri svižnej a rýchlej som jazdil za 3,5 l/100 km. Vyššie spomínanú dynamiku podporuje aj pomerne krátke odstupňovanie prevodovky. V stovke točí motor na šestku už približne 4 900 otáčok. Zvláštnu pozornosť si zaslúži výfuk, ktorý dostal tlmič s dvoma asymetrickými ústiami. Má pekný hlboký zvuk a pri uvoľnení plynu si vie pekne bafnúť do okolia. Ten zvuk dodáva motorke vážnosť.

Viac off-road

Veľké zmeny sa udiali aj na podvozku. Azda najviditeľnejšou zmenou je 19-palcové koleso vpredu namiesto 17-palcového kolesa, ktoré je vhodnejšie na jazdu mimo spevnených ciest. Vzadu je klasická sedemnástka s pneumatikou so šírkou 160 mm. Pneumatiky majú vzor vhodný pre jazdu „on-road“ aj jemný off-road. Pre úplnú dokonalosť by kolesá mohli byť vypletané. Na druhej strane je pravda, že táto motorka bude drvivú väčšinu času jazdiť po cestách. Zdvih predného kolesa sa zväčšil o 10 mm na výsledných 150 mm, zadného zo 118 na 135 mm. Vzadu je namiesto dvojplášťového tlmiča jednoplášťový s väčším priemerom piesta, ktorý zabezpečuje lepšiu odozvu a vyššiu tepelnú odolnosť. Vpredu aj vzadu si môžete nastaviť predpätie pružín. Vďaka týmto zmenám motorka ešte lepšie funguje na ceste aj mimo nej. V zákrutách vám dáva istotu a mimo spevnených ciest sa zasa vzhľadom na pevné naladenie podvozka nemusíte obávať, že hocikde tresknete nechránený výfuk a olejový kartel motora o zem. Mimochodom, svetlá výška je 180 mm. Pri hmotnosti 197 kg je stroj ľahký nielen na ovládanie za jazdy, ale aj pri tlačení v garáži.

Stručne: Honda CB500X

Čo treba uznať: Krásny dizajn, sebavedomý podvozok.

Čo nám chýbalo: Iba krajšie počasie počas testu.

Čo nás prekvapilo: Parádny zvuk výfuku so zreteľným bafkaním pri uvoľnení plynu.

Cena: základ/test: 6 390/6 390 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Motor: kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 471 cm3, max. výkon 35 kW (13,3 k) pri 8 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 43 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 80 g/km. Jazdné výkony, spotreba: pohotovostná hmotnosť 197 kg, vmax = ~165 km/h, spotreba výrobca/test 3,6/3,5 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov