BMW pripravuje novú jednotku
BMW na skúšobnom okruhu Miramas na juhu Francúzska testuje novú generáciu modelu 1. Finálnemu testovaniu predchádzalo päť rokov intenzívneho vývoja.
Nové BMW radu 1 má stanoviť nové štandardy v oblasti jazdnej dynamiky v prémiovej kompaktnej triede a zároveň priniesť väčší vnútorný priestor. Novinka bude k dispozícii s pohonom predných kolies, respektíve s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive.
Peter Langen, vedúci Oddelenia jazdnej dynamiky v spoločnosti BMW Group, o novinke prezradil: „Naši zákazníci chcú priamo cítiť rýchle a precízne reakcie, ktoré sa im spájajú s citlivo naladeným zážitkom z jazdy. BMW radu 1 bude BMW s individuálnym charakterom.“ BMW pri konštrukcii novinky využilo Group bohaté skúsenosti, ktoré počas ostatných rokov získalo s modelmi s pohonom predných kolies. Kľúčový prvok vysokej ovládateľnosti vozidla predstavuje špeciálna technológia ovládania preklzu kolies ARB známa z modelu BMW i3s, ktorá sa prvý raz predstaví vo vozidle so spaľovacím motorom.
Technológia ARB, ktorá bude súčasťou štandardnej výbavy BMW radu 1, využíva ovládaciu jednotku preklzu kolies umiestnenú priamo v riadiacej jednotke motora namiesto toho, aby bola súčasťou stabilizačného systému DSC (Dynamic Stability Control). Odstraňujú sa dlhé prenosové časy, informácie prúdia trikrát rýchlejšie a ovládacie pokyny od vodiča sa prenášajú desaťkrát rýchlejšie. V úzkej spolupráci s funkciou DSC sa tak aktuátor stará o výrazné potlačenie nedotáčavosti, čo je bežný prejav vozidiel s pohonom predných kolies, no bez toho, aby utrpela priečna dynamika. Súčasťou štandardnej výbavy bude aj BMW Performance Control (rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá), čo zvýši dynamiku a ovládateľnosť nového BMW radu 1 pomocou aktívneho pribrzďovania kolies. Okrem toho sa pridaním presne umiestnených výstuží a vzpier zvýšila aj torzná tuhosť vozidla. Príkladom je štandardne dodávaná zadná vzpera v tvare bumerangu. „Výrazným zapracovaním všetkých prvkov ovplyvňujúcich dynamiku ako aj inovatívnym ovládaním trakcie sme vytvorili úplne nový zážitok z jazdy,“ vraví Holger Stauch, manažér projektu BMW radu 1.
306 koní
Na vrchol ponuky pohonných jednotiek nového BMW radu 1 sa dostane nový 4-valcový motor M135i xDrive s maximálnym výkonom 225 kW (306 k). Extrémne dynamické jazdné vlastnosti zaručujú aj technické riešenia ako napríklad zosilnený kľukový mechanizmus, nové piesty a ojnice, väčšie turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi ako aj upravené vstrekovače paliva.
Viac miesta v kabíne
BMW radu 1 by prinesie aj zlepšenie v oblasti vnútorného priestoru. Vďaka novej konštrukcii pohonu predných kolies s priečne uloženým motorom a s nízkym stredovým tunelom má posádka k dispozícii oproti predchádzajúcej generácii výrazne väčší vnútorný priestor, čo sa prejaví najmä na zadných sedadlách. Zadní pasažieri získali v priestore na nohy 33 milimetrov, priestor na hlavu vzadu vzrástol o 19 milimetrov. Výrazne sa uľahčil prístup do zadnej časti vozidla a objem batožinového priestoru vzrástol o 20 dm3 na 380 dm3.
Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov