Všeobecne sa za prvé auto považuje trojkolesový Motorwagen Karla Benza z roku 1885. Je prvé z dvoch dôvodov. Po prvé pretože to bolo prvé auto, ktoré bolo hneď od počiatku konštruované ako auto s oceľovým šasi a nie ako „motorový“ konský koč. Po druhé pretože to bolo prvé auto, ktoré sa verejne predávalo zákazníkom. To ste asi vedeli. Ale vedeli ste, že aj počiatky úžitkových automobilov sú spojené s dnešnou značkou Mercedes-Benz? Karl Benz totiž v roku 1896 navrhol hneď dve motorizované úžitkové vozidlá: dodávkové vozidlo ako „koč s uzavretou skriňou voza“ na báze modelu Benz Victoria a kombinované dodávkové vozidlo ako „malý koč s odnímateľnou skriňovou nadstavbou“ na základe menšieho a ľahšieho velocipédu Benz. Ten sa vďaka odnímateľnej nadstavbe dokázal premeniť na dvojmiestne osobné vozidlo, takže mal všestranné využitie. Oba modely poháňal vzadu umiestnený jednovalcový štvortaktný motor – pri dodávkovom vozidle so zdvihovým objemom 2,7 litrov a pri kombinovanom dodávkovom vozidle so zdvihovým objemom 1,0 litra.
Prípustné zaťaženie 300 kilogramov (plus vodič) bolo dostatočné na vnútromestskú distribučnú prepravu. Vďaka výkonom 2,75 až 6 koní dokázali tieto vozidlá pri plnom zaťažení vyvinúť maximálnu rýchlosť 15 až 20 km/h. Nové motorové vozidlá teda boli rýchlejšie než konský povoz ťahaný dvoma koňmi, pritom dokázali prepraviť zhruba trojnásobné užitočné zaťaženie. Zrodil sa nový trhový segment. Mimochodom, prvý exemplár dodávkového vozidla predal priekupník z Mannheimu 5. decembra 1896 parížskemu obchodnému domu „Du Bon Marché“ za 4 500 mariek.

Mercedes V Neuhausene, kam som v rámci prezentácie k oslavám budúcoročného 130.
výročia prvého úžitkového vozidla zavítal, ukázal kombinované dodávkové vozidlo z roku 1899, ktoré je dnes súčasťou inventáru Mercedes-Benz Classic a je najstaršie úžitkové vozidlo schopné jazdy. Je dokonale zrekonštruované, nadstavba je nanovo postavená, avšak s pôvodnými technológiami. Auto vyzerá ako nové. Ide o exemplár, ktorý pôvodne vyrobila spoločnosť „Hewetson’s Ltd.“ v oficiálnom zastúpení značky Benz v licencii v Anglicku. Pod názvom „Ideal Van“ vozidlo dosahovalo výkon 3 k a dokázalo prepraviť užitočné zaťaženie cca 100 kg plus vodiča. Neskoršie modely vyvinuli 3,5 k a uviezli až 250 kg.

30 rokov Sprintera
V sále vedľa tohto unikátu stál Sprinter aktuálnej generácie, ktorý reprezentoval 30. výročie
modelu Sprinter. Ako nástupca modelu TN, resp. T1 v roku 1995 spôsobil Sprinter revolúciu
v segmente ľahkých úžitkových vozidiel, spojil totiž komfort a jazdné vlastnosti osobných áut s hodnotami úžitkových vozidiel. V priebehu troch desaťročí sa vyrobilo viac ako päť miliónov vozidiel Sprinter v rôznych variantoch a na rôzne účely: od záchranárskych a policajných vozidiel cez chladiarenské, kuriérske, remeselné a stavebné vozidlá až po cestovné automobily.

Dodnes je Sprinter cenený pre svoju všestrannosť a spoľahlivosť, čo dokazuje aj skutočnosť, že až 77 percent európskych zákazníkov sa v roku 2024 opätovne rozhodlo pre model Sprinter. V rámci eventu sme si mohli vyskúšať rôzne verzie všetkých generácii Sprinteru. Platilo však pravidlo kto prv príde, ten skôr melie a tak sa mi prvá generácia neušla. O ňu som mal najväčší záujem.
Budúcnosť klope na dvere
Ťažisko eventu však nebolo zamerané na spomienky, ale naopak na pohľad do budúcnosti. Predstavili nám totiž víziu budúcej generácie Sprinteru, ktorá bude postavená na novej architektúre pre úžitkové vozidlá, bude ešte hospodárnejšia, inteligentnejšia a všestrannejšia. Zatiaľ však iba v podobe 6,5 metra dlhej 2,75 m širokej a 2,5 metra vysokej plastiky v tvare kamennej skulptúry, v ktorej boli vytesané prvé obrysy a niektorej dizajnové detaily nového Sprintera.

Nová architektúra bude slúžiť ako základ pre všetky novovyvinuté stredne veľké a veľké úžitkové automobily Mercedes‑Benz. Od roku 2026 budú pre privátnych zákazníkov uvedené na trh plne elektrické modely s architektúrou Van Electric Architecture VAN.EA. Začne sa to modelom VLE, neskôr budú nasledovať elektrické komerčné úžitkové vozidlá. S druhým variantom architektúry pre úžitkové automobily Van Combustion Architecture (VAN.CA) doplnia portfólio pre súkromné a komerčné využitie aj úžitkové vozidlá so spaľovacím motorom.

Nový Sprinter teda bude k dispozícii s elektrickým aj spaľovacími pohonmi a v mnohých variantoch
dĺžky, rázvoru a hmotnosti. Vďaka tomu sa prispôsobí rôznym konfiguráciám a riešeniam nadstavieb a prestavieb. Zároveň bude digitálny ako nikdy predtým. Bude fungovať prostredníctvom vlastného operačného systému Mercedes‑Benz MB.OS vyvinutého interne Mercedesom. Vďaka hlbokej integrácii architektúry od čipu po cloud do vozidla možno precízne ovládať všetky aktuátory a snímače – od infotainmentu cez komfortné funkcie až po nabíjanie – pre nezameniteľný jazdný zážitok a inteligentnú integráciu funkcií vozidla do
používateľského rozhrania. Táto rozsiahla integrácia vytvára nové možnosti pre ešte lepšie zosieťovanie vozidiel vo firemnom parku.

Digitálne služby zladené s potrebami zákazníkov, ako napríklad VAN Uptime alebo navigácia pre veľké vozidlá, ešte viac zefektívňujú údržbu a používanie úžitkových automobilov. Vďaka systému MB.OS s podporou UI bude každé úžitkové vozidlo vybavené vysokovýkonnými počítačmi, ktoré sú prepojené s Inteligentným cloudom
Mercedes-Benz. To umožňuje aktualizácie softvéru over-the-air kompletného vozidla vrátane asistenčných jazdných systémov. Každé vozidlo tak zostane aktuálne v priebehu mnohých rokov – podobne ako smartfón, ktorý možno pravidelne „upgrejdovať“ o nové aplikácie a rozšírené funkcie. MB.OS okrem toho umožňuje bezproblémovú integráciu aplikáciu externých poskytovateľov. Zákazníci tak môžu využívať vlastné aplikácie a nástroje, napríklad na riadenie svojho autoparku alebo navigáciu, priamo vo vozidle na centrálnej jednotke. Zdá sa, že čoskoro budeme svedkami ďalšej revolúcie v segmente ľahkých úžitkových vozidiel a opäť za ňou bude Mercedes-Benz.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov