Test: Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D 204 k 8A/T 4×4 Executive – Nevymäknem!
Toyota Land Cruiser si zachovala tvrdý off-roadový charakter, zároveň si však výrazne polepšila v jazde po ceste.
Keby som sa vás spýtal, ktorý model Toyoty je najdlhšie vyrábaným modelom značky, väčšina z vás by asi odpovedala, že je to Corolla. Neboli by ste ďaleko od pravdy, tej patrí druhé miesto, predávať sa začala v roku 1966. Najdlhšie vyrábaným modelom Toyoty je však Land Cruiser, ktorý patrí k piatim vôbec najdlhšie vyrábaným autám sveta. Premiéru mal ešte ako Toyota B v roku 1951 a dnešné meno Land Cruiser používa od roku 1954. V čase uvedenia bola Toyota B určená pre japonskú políciu, no veľmi rýchlo si získala obľubu medzi off-roadistami a rodinami na celom svete, do júla 2024 sa predalo viac ako 10,4 milióna exemplárov Toyoty B a Toyoty Land Cruiser. Land Cruiser sa zároveň stal symbolom kvality, odolnosti a spoľahlivosti, pričom jeho poslanie – odviezť ľudí do cieľa, a to nezávisle od toho, či tam vedie cesta alebo nie – sa v podstate nezmenilo od svojho vzniku.
Mimochodom, vedeli ste, že Land Cruiser sa vyrába v troch líniách? V prvej sú tzv. ťažké vozidlá skonštruované s ohľadom na jednoduchosť a najvyššiu odolnosť, dnes hlavne pre Afriku, Blízky východ a Tichomorie. Druhá línia – tzv. kombi – vznikla v roku 1967 a znamenala zásadnú zmenu vo filozofii Land Cruiseru, pretože sa preorientovala z pracovného stroja na ľudí, ktorí požadujú off-road na rekreačné účely a zároveň chcú viac miesta v kabíne a kufri. V tretej línii sú tzv. ľahké vozidlá, ktoré mali premiéru v roku 1984 a boli vyvinuté špeciálne pre Európu. Táto línia si zachováva princípy línie kombi, no je orientovaná na všeobecnejšie využívanie – prináša vyšší komfort, všestranný charakter na každodenné používanie. Aktuálny Land Cruiser s kódovým značením J250 je toho dokonalým dôkazom.
Návrat ku hranám
Nová generácia sa vracia k hranatým tvarom a musím povedať, že to bol dobrý ťah. A evidentne s tým nie som sám, pretože záujem o nový Land Cruiser je obrovský. Zaujímavé je, že opticky pôsobí omnoho kompaktnejšie ako predošlá generácia. V skutočnosti však má veľmi podobné rozmery, dokonca je vyšší. Dizajn však nie je samoúčelný, do značnej miery je totiž podriadený tomu, aby vodičovi zabezpečil vynikajúci výhľad z auta smerom dopredu, do strán aj šikmo dozadu. Preto sú napríklad A-stĺpiky aj D-stĺpiky skoro kolmo a čo možno najužšie, avšak samozrejme, s ohľadom na to, aby zabezpečovali potrebnú tuhosť pri havárii či prevrátení vozidla. Dôležitým momentom v teréne, ale aj v úzkych mestských uliciach a pri parkovaní je tiež vnímanie rozmerov, resp. krajov vozidla, preto sú boky kapoty vyvýšené a spodná línia bočných okien o 30 mm nižšie v porovnaní s predošlou generáciou. Zároveň je kapota v strede znížená, čo zlepšuje výhľad dopredu a zmenšuje mŕtvy uhol bezprostredne pred vozidlom. A treba uznať, že to funguje – výhľad z auta je skutočne výborný a aj vnímanie veľkosti auta spoza volantu funguje. Druhým aspektom dizajnu bola ochrana jednotlivých prvkov. Svetlomety sú napríklad preto tak vysoko nielen preto, aby auto dobre vyzeralo, ale aj preto, aby sa minimalizovalo ich poškodenie v teréne. Mimochodom, Land Cuiser sa predáva s dvoma typmi svetlometov – okrúhle sú obyčajné, tieto ploché s troma šošovkami sú matrixové, majú funkciu vykrývania áut. Tretím aspektom dizajnu bola aerodynamika – spojler nad piatymi dverami nie je samoúčelný, ale pomáha usmerňovať vzduch v zadnej časti vozidla a znižuje vztlakovú silu. Pred prednými kolesami sú aerodynamické kryty, ktoré znižujú prúdenie vzduchu dopadajúceho na kolesá. Pod mriežkou chladiča sú aktívne lamely, ktoré zamedzia prúdeniu vzduchu cez motorový priestor, keď nepotrebuje chladiť, čím sa znižuje aerodynamický odpor.
Toyota nepodľahla trendu
Veľkú pochvalu dávam Toyote za to, že sa nedala zviesť digitálnym trendom a „celý interiér“ netvoria len dva veľké displeje. Takéto riešenie je hotovým nešťastím aj na ceste a v teréne by to bola totálna katastrofa. V Toyote to vedia a Land Cruiseru nechali veľké množstvo tlačidiel, takže všetko dôležité ovládate priamo. Počítam sem ovládanie všetkých funkcií klimatizácie, voľbu jazdných režimov a režimov pohonu, nastavovanie intenzity podsvietenia prístrojovej dosky… Všetky ovládače sú rozmiestnené v ľahkom dosahu a logicky v skupinách. Azda jedinú výhradu mám k zdĺhavému vypínaniu stráženia jazdných pruhov a pípania na prekročenie rýchlosti cez menu palubného počítača.
Ako som v úvode spomínal, línia „ľahkých“ Land Cruiserov je orientovaná na každodenné využívanie a k tomu neodmysliteľne patrí komfort. Má kožené elektricky nastaviteľné a veľmi pohodlné sedadlá, ktorých tepelný komfort zvyšuje vyhrievanie a ventilácia. Vyhrievaný je aj volant. Samozrejmosťou je bohatá výbava, spomeniem audiosústavu JBL, bezdrôtové zrkadlenie a bezdrôtové nabíjanie smartfónu, 360-stupňový kamerový systém s rôznymi náhľadmi, kvantum bezpečnostných a asistenčných systémov… A o komfort nie sú ukrátení ani pasažieri v druhom rade vzadu. Aj oni majú vyhrievané a ventilované sedadlá, vlastnú klimatizáciu, USB-C konektory a sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel. Štandardne je Land Cruiser päťmiestny, ja som však testoval sedemmiestnu verziu, navyše s elektricky ovládanými sedadlami v treťom rade a elektricky nastaviteľným sklonom operadiel v treťom rade. Ovládače sú zozadu v kufri aj spredu na lemoch blatníkov. Sedadlá sú však nízko, na nohy aj kolená je tam veľmi málo miesta, preto by som šieste a siedme miesto označil ako núdzové. Na druhej strane treba pripomenúť, že po oboch stranách sú aj celkom vzadu USB-C konektory.
Za tretím radom je prakticky nula miesta na batožinu, v päťmiestnej konfigurácii so schovanými sedadlami tretieho radu však máte na batožinu až 556 dm3 a to už je dosť aj na poriadnu rodinnú dovolenku. Praktickosť zvyšuje samostatne otvárateľné okno kufrových dverí.
500 Newtonmetrov
Na pohon slúži 2,8-litrový štvorvalcový turbodiesel poskytujúci 151 kW (205 k), resp. 500 Nm. Tento motor nie je nový, ale prešiel mnohými úpravami, ktoré boli zamerané na zlepšenie odozvy na plyn, hladší a tichší chod a tiež na zníženie emisií. A treba povedať, že v skutočnosti je ten motor veľmi príjemný, za normálnych okolností pracuje ticho. Osobne považujem za veľmi dôležité, že na ceste poskytuje slušnú odozvu na plyn a naopak v teréne mu nelietajú otáčky s každým jemným – často neúmyselným – pridaním plynu, takže poskytuje dobrú dávkovateľnosť plynu a dobrú kontrolu nad vozidlom. Treba však na rovinu povedať, že po naštartovaní za studena a rozbehu z miesta má drsný a surový – vôbec nie pekný zvuk. Veľmi to pripomínalo nedávny zvuk štvorvalcového motora pracovných off-roadových pick-upov, keď na jednej strane počujete obrovskú hltnosť ako motora, ako nasáva veľké množstvo vzduchu, a na strane druhej počujete akúsi mechanickú surovosť piestov, ventilov, vstrekovačov… skrátka všetkého, čo sa v motore hýbe. A to je druhý dôvod, prečo si myslím, žeby si Land Cruiser zaslúžil nejaký parádny dieselový šesťvalec. Ten prvý je ten, že celé auto je skrátka skvelé a ten šesťvalec by ho posunul ešte o jeden hierarchický stupienok vyššie. Mimochodom, ťažná sila Land Cruiseru je až 3 500 kg, čo dokazuje, že motor ako taký nie je slabý, ale šesť valcov je viac ako štyri. V tejto konštelácii motoru vo vyšších rýchlostiach trochu dochádza dych a predbiehanie vo vyšších rýchlostiach nezodpovedá statusu takéhoto auta.
Motor spolupracuje s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má v porovnaní s predošlou generáciou tesnejšie prevodové pomery a menší hydrodynamický menič, ktorý má navyše rozšírenú oblasť blokovania meniča. To všetko sa podpísalo pod rytmickejšiu zmenu prevodových stupňov. A realita je ešte krajšia než teória. Pri pokojnej jazde totiž prevodovka radí hladko, pri dynamickej zasa kvaltuje tak, že to s autom až seká. Normálne ako v športovom aute. Mne osobne sa brutálne páči aj to, že auto má poriadny chlapský volič. A vôbec mi nechýbali pádla pod volantom.
Poctivá mechanika, vyspelá elektronika
Hnacia sila sa, pochopiteľne, prenáša permanentne na všetky štyri kolesá, aj tu sa však bavíme o výrazne prepracovanom systéme, ktorý je odolnejší, zároveň je tichší a prispieva k nižšej spotrebe. Na ceste systém funguje tak dobre, že o ňom ani neviete. Trochu predbehnem a poviem, že vďaka súčinnosti pohonu všetkých štyroch kolies a dobre vyladenému podvozku som bol prekvapený, ako rýchlo dokáže „land“ prechádzať zákruty. Len ho do nej musíte položiť pekne pozvoľna – s citom. K zásadným zmenám pohonu 4×4 patrí zmena uzávierok diferenciálov. Doteraz využíval Land Cruiser na zamknutie diferenciálu elektromotor, po novom elektromagnet, ktorý poskytuje až o 85 % rýchlejšiu odozvu – diferenciál zamkne za 0,15 sekundy.
Land Cruiser je pravoverný off-road a adekvátne tomu je vybavený mechanickým aj elektronickým hardvérom. K tomu mechanickému patrí, že je postavený na rebrinovom ráme, ktorý má okrem iného o 84 zvarových bodov viac a po prvý raz využíva aj lepenie, vďaka čomu má samotný rám o 50 % vyššiu torznú tuhosť. Mimochodom, spoločná torzná tuhosť rámu a karosérie sa zvýšila o 30 %. K ďalšiemu off-roadovému mechanickému hardvéru patrí tuhá náprava vzadu, ktorá je však pre zlepšenie jazdných vlastností na ceste doplnená o vodiace ramená a je odpružená vinutými pružinami a tlmičmi. Potom sú tu „tvrdé“ uzávierky medzinápravového a zadného diferenciálu, odpojiteľný predný stabilizátor a vysoké zdvihy kolies. A v neposlednom rade nesmiem zabudnúť ani na redukčný prevod.
K elektronickému hardvéru pre off-road zasa patrí systém Multi-Terrain Select, ktorý poskytuje režimy Mud (blato), Sand (piesok), Rock (skaly), Dirt (poľná cesta), Deep Snow (hlboký sneh) a po novom aj režim Auto, aby vodič pri meniacich sa podmienkach nemusel prepínať režimy. Nechýba ani Crawl Control, s ktorým Toyota „lezie“ aj po najťažšom teréne úplne sama a vy sa môžete sústrediť výhradne na smer jazdy – o všetko ostatné sa stará elektronika. Samozrejmosťou je tiež asistent zjazdu z kopca DAC. Ďalším z radu elektronických pomocníkov pre jazdu v teréne je kamerový systém, ktorý poskytuje rôzne pohľady na auto, vrátane priehľadnému pohľadu na auto zhora, takže vidíte aj to, čo je pod autom. Keď sme pri jazdných režimoch, Land Cruiser má tri režimy aj pre cestu – Normal, Sport a Eco.
Nerozsype sa!
Ako som už povedal, Land Cruiser je postavený na rebrinovom ráme a každý, kto má s podobnými autami, vie, že takéto autá majú jeden neduh. K vibráciám podvozka od nerovností si treba pripočítať aj vibrácie, resp. kmitanie karosérie na ráme. Karoséria je totiž na ráme umiestnená prostredníctvom silentblokov a tie majú určitú vôľu, navyše nielen vo vertikálnom, ale aj v horizontálnom smere. Pri Toyote Land Cruiser som však miestami bol na pochybách, či je skutočne postavená na ráme. Tie vibrácie karosérie na ráme sú totiž tak dokonale potlačené, že ich ani nevnímate. Musím povedať, že nič lepšie nepoznám, ako je nový Land Cruiser. A to je dôležité, pretože sa tým dostáva na úroveň komfortu bežných SUV postavených na samonosnej karosérii, avšak na rozdiel od nich vám poskytuje plnohodnotnú prejazdnosť náročným terénom. Pod plnohodnotnou myslím, že „land“ vydrží dlhodobú, resp. často opakovanú jazdu v náročnom teréne a „nerozsype“ sa vám ani v nápravách, ani vo zvaroch karosérie, ani v hnacom reťazci.
Konštruktérov musím pochváliť za veľmi príjemné vyladenie podvozka, ktoré je príjemne mäkké a nerovnosti tlmí s obrovským nadhľadom, pritom vôbec nie je uplávané a nemusíte sa báť ísť rýchlo. Dokonca som ostal prekvapený, akú rýchlosť znesie „land“ v zákrutách. Treba ho do nej položiť s citom, pri rýchlych zmenách smeru sa prejaví vysoké ťažisko a pretáčavý šmyk je tu „ako nič“.
K lepším jazdným vlastnostiam na ceste prispievajú aj väčšie brzdy, ktoré sú účinnejšie a zároveň odolnejšie voči vädnutiu. Tým sa to však nekončí, Toyota totiž zmenšila sklon čapu riadenia, čím potlačila ponáranie prednej časti pri brzdení. To dáva oveľa lepší – stabilnejší – pocit pri brzdení. Doteraz využíval Land Cruiser hydraulický posilňovač riadenia, nový „land“ má elektronický posilňovač, ktorý umožnil dve nové bezpečnostné, resp. asistenčné funkcie – vracanie auta do jazdného pruhu pri neúmyselnom prekročení jazdného pruhu a aktívne vedenie v jazdnom pruhu pri adaptívnom tempomate. Nový Land Cruiser je vlastne vybavený celým radom podporných systémov, ktoré sú dnes už neodmysliteľné, najmä ako sa bavíme o všestrannom aute na každodenné využívanie.
Resumé?!
Keby som si mal vybrať jedno auto na všetko, asi by to bolo práve tento Land Cuiser. Je totiž vhodný na každodenné vybavovačky, pritom ani v meste nie je ako slon v porceláne, je nesmierne pohodlný na dlhých cestách, má vysokú výbavu, má veľký priestor pre posádku aj na batožinu, vmestím doň môj bicykel a je jedno, či k cieľu vedie cesta alebo nie. Navyše sa mi veľmi páči…
Stručne
Čo treba uznať
- Bezkonkurenčné spojenie výborných jazdných vlastností na ceste a prejazdnosti v teréne.
Čo nám chýbalo
- Kultivovanejší zvukový prejav motora za studena.
Čo nás prekvapilo
- Takmer nevnímate, že auto je postavené na ráme a vzadu má tuhú nápravu.
Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D 204 k 8A/T 4×4 Executive | Land Rover Defender 110 D300 AWD S | SsangYong Rexton G4 2,2 e-XDI 202 k 4WD Premium 7 miestna verzia | |
Cena základ/verzia/test [€] | 89 667/93 726/96 325 | 110 502/110 502/– | 35 990/48 180/– |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km | 5 rokov alebo 150 000 km | 5 rokov alebo 150 000 km |
Motor | R4/16V | R6/24V + MHEV | R4/16V |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 2 755 | 2 997 | 2 157 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 151 (205)/3 000 – 3 400 | 221 (300)/4 000 | 148,6 (202 k)/3 800 |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 500/1 600 – 2 800 | 650/1 500 – 2 500 | 441/1 600 – 2 600 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | n. u. | 7,0 | n. u. |
Max. rýchlosť [km/h] | 170 | 191 | 184 |
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] | 272 – 281 | 222 – 240 | 219 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] | 10,3 – 10,7/11,2 | 8,5 – 9,2/– | 8,3/– |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 925/1 980/1 935 | 5 018/2 008/1 972 | 4850/1 960/1 825 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 850 | 3 022 | 2 865 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 2 445/705 | od 2 436/do 764 | od 2105/do 845 |
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – nie USB-A – nie USB-C – 6× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 12,3 Batožinový priestor: 556 dm3
|
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – nie USB-A – 1× USB-C – 4× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 11,4 Batožinový priestor: 786 dm3
|
Konektivita a batožinový priestor
230 V – nie AUX – nie USB-A – nie USB-C – 4× Wi-fi – nie Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 12,3 Batožinový priestor: 872 dm3 |
Plusy a mínusy
Toyota Land Cruiser | |
plusy | mínusy |
– bezkonkurenčné spojenie výborných jazdných vlastností na ceste a prejazdnosti v teréne
– vysoká výbava – dokonale maskuje, že je postavený na ráme – dobrý pomer ceny k hodnote auta |
– surový chod po studenom štarte
– iba štvorvalcový motor, slabší výkonový prejav vo vysokých rýchlostiach
|
Land Rover Defender 110 | |
plusy | mínusy |
– výborné jazdné vlastnosti na ceste
– vo výbave X-Dynamic SE máte adaptívny vzduchový podvozok – možnosť výberu rôznych motorov – na výber máte 3 dĺžky karosérie – Defender 90, 110 a 130 |
– vyššia cena
– renomé nie celkom spoľahlivého auta – prekvapivo vyšší aerodynamický hluk
|
SsangYong Rexton | |
plusy | mínusy |
– bezkonkurenčná cena
– kvalitné spracovanie a pocit prémiovosti v interiéri – poctivá mechanika pohonu 4×4 – príjemná spotreba 2,2-litrového motora – obrovský kufor |
– pri zaradení 4×4 sa napevno spoja predná a zadná náprava a navyše sa zamkne zadný diferenciál, 4×4 sa preto dá využiť iba v teréne
– slabší imidž značky
|
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov