TOP 5: Najmenšie autá
Pre niektorých smiešne, pre iných nenahraditeľné. Malé autá vynikajú nízkou spotrebou paliva, potešia perfektnou manévrovateľnosťou a je radosť s nimi parkovať.
Vo svetovom meradle vzniklo mnoho mikro automobilov – viaceré sú však technicky iba veľké štvorkolky (napr. Renault Twizy), Japonci pre nich majú dokonca vlastný segment a volajú ich Kei car. My sme tentoraz vybrali päť najmenších áut, ktoré za sebou zanechali najväčšiu stopu.
Vespa 400
Štýlové maličké autíčko navrhol taliansky výrobca skútrov Piaggio, ale vyrábalo sa od roku 1957 vo Francúzsku. Vespa mala dvojmiestnu karosériu a za sedadlami ešte skromný priestor na batožinu. Taliansko-francúzsky drobček s rázvorom osí kolies 1 693 mm mal celkovú dĺžku samonosnej karosérie iba 2 854 mm. Dvere sa otvárali proti smeru jazdy a kožený vrch strechy bol odnímateľný.
Mini Cooper
Malé auto s obrovským kultom osobnosti a typickým britským šarmom. Jeho výroba sa začala v roku 1959 a pri predstavení zaujal fakt, že až 80 % plochy podlahy zaberal priestor pre posádku a batožinu. Výrobca dokonca hovoril, že pri projektovaní boli vnútorné úložné priestory navrhované tak, aby sa tam vošli všetky ingrediencie pre suché martini. V roku 2001 legendárne autíčko nahradil nástupca z dielne automobilky BMW.
BMW Isetta
Táto roztomilá bublina je všeobecne známa ako produkt značky BMW, ale pôvodne ju vyrábala talianska automobilka Iso – Bavori neskôr kúpili licenciu. Pôvodne malo ísť o trojkolku, napokon však Isetta dostala štyri kolesá, dvojtaktný jednovalec s objemom 0,2 dm3 a výkonom necelých 10 koní. Zaujímavosťou je aj to, že hoci auto malo hydraulické brzdy, zadnú nápravu brzdil iba jeden bubon na pravom kolese.
Fiat 126
Maličký taliansky Fiat zažil premiéru v roku 1972 na autosalóne v Turíne, no v tom čase už bola podpísaná licenčná zmluva s poľskou socialistickou vládou, aby sa u našich severných susedov mohlo auto vyrábať vo fabrike „Samochodów Malolitražowych“ pod názvom 126p. Úmyslom bolo zvýšiť životný štandard Poliakov a s tým vlastne aj celého bloku. Vedeli ste, že v roku 1973 zodpovedala cena Fiatu 126p dvom poľským priemerným ročným platom?
Smart ForTwo
Výsledok spolupráce nemeckej automobilky Mercedes-Benz a hodinárskej firmy Swatch mal premiéru na autosalóne vo Frankfurte v roku 1997. Dvojmiestne autíčko poháňal preplňovaný trojvalec umiestnený v zadnej časti. Pre nízku hmotnosť karosérie sa v začiatkoch produkcie dokonca stávalo, že auto pri akcelerácii dvíhalo predné kolesá. Problémy so stabilitou sa neskôr vyriešili a v roku 2000 sa dokonca v ponuke objavil aj malý naftový motor.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov