Toyota tento rok čaká kvôli americkým clám pokles zisku
Toyota klesol v uplynulom finančnom roku čistý zisk o 3,6 percenta na 4,765 bilióna jenov. V tomto roku, teda do konca marca 2026, firma kvôli dopadom nových amerických ciel odhaduje pokles zisku o 35 percent.
V roku 2025 boli oznámené nové clá na určitý dovážaný tovar vrátane automobilových komponentov a vozidiel vyrobených mimo Spojených štátov. Tieto clá – v podstate dane na výrobky vyrobené v zahraničí – môžu ovplyvniť ceny Toyoty v závislosti od toho, kde sa model alebo jeho časti vyrábajú
Tržby sa do konca tohto marca zvýšili o 6,5 percenta na 48 biliónov jenov. V aktuálnom finančnom roku by tržby podľa odhadov Toyoty mali vzrásť o percento.
Automobilka zverejnila opatrný výhľad po vlažnom závere uplynulého finančného roka, keď zisk vo štvrtom štvrťroku vzrástol o 0,3 percenta na 1,1 bilióna jenov vďaka stabilnému oživeniu predaja v Spojených štátoch, Japonsku a Číne.
Toyota uviedla, že v apríli a máji predbežne počíta s poklesom zisku o 180 miliárd jenov v dôsledku amerických ciel. Pripojila sa tak k rastúcemu počtu výrobcov automobilov, predajcov a dodávateľov autodielov, ktorých neustále sa meniaca obchodná stratégia americkej vlády zasiahla.
Spojené štáty sú najväčším trhom pre päť najväčších japonských výrobcov automobilov. Podľa agentúry Bloomberg sa v minulom roku podieľali na celosvetovom predaji Toyoty približne 23 percentami, Nissanu 28 percentami a Subaru 71 percentami. Zo zhruba 5,9 milióna vozidiel, ktoré japonskí výrobcovia vlani predali v USA, bola približne polovica dovezená.
Ako clá ovplyvňujú ceny?
Odpoveď závisí výlučne od toho, kde sa vozidlo montuje. Ak sa vyrába mimo USA, nové clám pravdepodobne zvýšia jeho cenu. Tu je zoznam toho, ako môžu clá ovplyvniť koncovú cenu:
-
Vyššie výrobné náklady : Clá na oceľ, hliník a elektronické súčiastky môžu zvýšiť výrobné náklady – a to aj v prípade vozidiel montovaných v USA.
- Neistota na trhu : Kolísavé politiky sťažujú predvídanie cenových trendov, čo vytvára tlak na skorší nákup.
-
Zvýšené ceny vozidiel : Automobilky môžu tieto náklady preniesť na spotrebiteľov.
-
Potenciál pre menej zliav : Pri nižších maržiach môžu výrobcovia a predajcovia obmedziť špeciálne ponuky alebo akcie.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov