Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


KIA PV5 – Návrat do segmentu LCV

Kia PV5 prináša revolučný prístup do sveta ľahkých úžitkových vozidiel. Niektoré dokonca predbiehajú svoj čas.

Kia už bola v segmente LCV aktívna, no na Slovensku ani v Európe „veľa vody nenamútila“. S príchodom novej generácie vozidiel postavených na globálnej obchodnej stratégii PBV – Platform-Beyond Vehicle, sa to má zmeniť. Kia definovala tri veľkostné triedy – najmenšiu reprezentuje model PV5, ktorý nám koncom februára predstavili na medzinárodnej akcii Kia EV Day v španielskej Tarragone, strednú bude reprezentovať PV7 a najväčšiu PV9. Všetky tri budú postavené na podlahovej platforme E-GMP.S, ktorá využíva špeciálnu batériovo-elektrickú vrstvenú architektúru umožňujúcu flexibilné využitie kombinácie rôznych karosérií. Jadro tvorí Integrovaná modulárna architektúra (IMA), ktorá štandardizuje základné komponenty, akými sú batérie a motory, čo zjednodušuje vývoj vozidiel, znižuje náklady a nakoniec zvyšuje konkurencieschopnosť značky Kia na trhu. Konštrukčne ide o skateboardovú platformu s akumulátorom v podlahe, ktorá umožňuje integráciu rôznych návrhov karosérie do plochého základu.

Táto všestrannosť umožňuje Kii vyvíjať širokú škálu vozidiel, ktoré pokrývajú rôzne segmenty od malých až po veľké modely. Okrem toho Kia vyvinula flexibilný systém karosérie, ktorý umožňuje modulárnu montáž karosárskych komponentov, podobne ako skladačka. To umožňuje značke Kia efektívnu tvorbu rôznych modelov – rodinné auto, auto na prepravu cestujúcich, nákladu, podvozok s kabínou, WAV (vozidlo prístupné pre vozíčkarov)… a neskôr sa dočkáme aj špeciálnych modelov, ako je Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (pokročilý model založený na Passenger) a Light Camper.

Mimochodom, Kia je zatiaľ jediná značka, ktorá ponúka WAV vozidlo priamo z výroby. Ostatné značky využívajú dodatočnú prestavbu. Pre zákazníka to znamená záruku najvyššej OEM kvality, krátky čas dodania vozidla pri kúpe, vysokú bezpečnosť pri náraze a samozrejme aj to, že všetko je dokonale integrované do auta a na celé auto vrátane prvkov na prevoz vozíčkarov sa vzťahuje plná záruka značky Kia.

PV5 bude k dispozícii v troch karosárskych verziách – Passenger, Cargo a Chassis Cab, pričom verzia Cargo bude dostupná so štandardnou karosériou, predĺženou a do tretice so zvýšenou strechou. Zákazník si bude môcť vybrať spomedzi dvoch veľkostí akumulátora – 71,2 alebo 51,5 kWh, obe s NMC technológiou, ktorá je zárukou vysokej životnosti a vysokej odolnosti voči „ľudskej hlúposti“ – pod tým rozumieme odolnosť voči nie celkom ideálnemu nabíjaniu, nie celkom ideálnemu využívaniu auta – a tiež voči požiaru. Verzia Cargo bude v ponuke aj s treťou veľkosťou akumulátora – 43,3 kWh, tá využíva technológiu LFP. Unikátnosťou akumulátorov je technológia „cell-to-pack“, ktorá eliminuje potrebu modulov tým, že články integruje priamo do batériového balíka, čo vedie k lepšej energetickej efektívnosti. Na pohon všetkých bude slúžiť vpredu umiestnený elektromotor s výkonom 120 kW a 250 Nm. PV5 má pohon predných kolies, čo je v tejto triede celkom bežné, s pohonom všetkých štyroch kolies sa neuvažuje, no podlahová platforma E-GMP.S umožňuje umiestniť elektromotor aj dozadu, modely PV7 a PV9 budú môcť mať pohon zadných kolies alebo všetkých štyroch kolies.

Z hľadiska vodiča treba povedať, že podlaha kabíny Kie PV5 je vyššie a sedadlá sú nižšie, ako býva zvykom v tejto triede. Samotný posed sa preto viac približuje k osobnému autu než dodávke. Vodič má pred sebou dva displeje, ten uprostred je doslova gigantický a obsahuje celkom nový infotainmentový systém na báze operačného systému Android Automotive (AAOS), ktorý ponúka širšiu škálu aplikácií a zlepšuje použiteľnosť pre obchodných partnerov.

 

PV5 Passenger

Passenger je šitý pre súkromné a obchodné využitie. Sedadlá sú skladateľné a open-source platforma vozidla umožňuje ľahkú inštaláciu a používanie rôznych doplnkov. Interiér PV5 Passenger má konfiguráciu so siedmimi sedadlami, ponúka však množstvo variácií. V rozložení 2-3-0 sú napríklad prvé a druhé rady sedadiel použité pre pasažierov, tretí rad je využitý ako priestranný úložný priestor na batožinu, doplnený spodným zásobníkom na batožinu a bočnými úložnými zásobníkmi pre optimálne využitie priestoru.

PV5 Cargo
Cargo bude k dispozícii s troma špecifikáciami – Standard, Long a High-roof, pričom High-roof je k dispozícii aj vo verzii Walk-Through, čo z neho robí optimálnu voľbu pre doručovateľské firmy. Maximálny nákladový priestor je 5,165 m3, zaujímavosťou je výstuž po stranách karosérie, ktorá sa ťahá od blatníkov zadných kolies až ku koncu karosérie. Na prvý pohľad nešikovné riešenie, pretože konkurencia má v tejto oblasti úplne rovnú podlahu, no Kia si povedala, že využije priestor a namiesto rovnej podlahy dá zákazníkom vyššiu svetlú výšku a väčší objem kargo priestoru. Sekundárnym efektom je výrazné zníženie nakladacej hrany – tá je vo výška 423 mm.

Ložný priestor môže byť vybavený množstvom kotviacich koľajničiek L-Track, 230 V konektorom, akustickou výplňou bočných stien atď.

 

PV5 Chassis Cab
Chassis Cab sa dodáva ako neúplné vozidlo, so zdieľanou kabínou, ktorá využíva prednú časť PV5 Cargo. Zadná časť s plochou štruktúrou a bočnou ochranou proti nárazu pre batériu je prispôsobená na dodatočnú montáž nadstavieb (paleta, box atď.).

 

Easy Swap

Unikátnou myšlienkou je patentovaná technológia Easy Swap, ktorá umožňuje rýchlu a bezproblémovú výmenu horných častí karosérie – označovaných aj ako „moduly Life“ – prostredníctvom hybridnej elektromagnetickej a mechanickej spojky. Cez deň by tak PV5-ka mohla fungovať napríklad ako taxík, v noci zasa ako dodávka na rozvoz tovaru a cez víkendy dokonca ako rekreačné vozidlo. Pravdou však je, že zatiaľ ešte ani Kia nemá predstavu o tom, či by takéto niečo trh reálne potreboval.

Ešte v tomto roku

PV5 sa bude vyrábať v Kórei, v novom závode EVO Plant, ktorý Kia zriadila špeciálne pre PBV vozidlá.  A hneď vedľa je konverzné stredisko – závod – na prestavbu vozidiel, odkiaľ budú pochádzať napríklad aj WAV vozidlá. Predaj vozidiel PV5 sa má v Kórei aj v Európe spustiť v druhej polovici tohto roka, konverzné modely sa začnú vyrábať postupne medzi rokmi 2025 a 2026. Predobjednávky sa budú dať rezervovať už v prvej polovici tohto roka, avšak nie u všetkých dílerov. Úžitkové autá Kia PV5 a potom aj nasledujúce modely PV7 a PV9 budú predávať vybraní díleri Kia, na Slovensku zhruba polovica všetkých dílerov.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov