Top 5 – Nesplnené nádeje
Automobilový svet si pamätá viacero prelomových konceptov, ktoré mali zmeniť pravidlá hry, no ambície ich konštruktérov a dizajnérov boli vyššie, než dovoľovali reálne možnosti.
Každý rok uzrú svetlo sveta desiatky automobilových konceptov a štúdií, prostredníctvom ktorých sa ich výrobcovia snažia demonštrovať vlastné schopnosti či vízie. V období 80. a 90. rokov minulého storočia sme spoznali niekoľko prelomových. Toto je päť najpôsobivejších, na ktoré svet nikdy nezabudne, hoci sa do výroby nedostali a na cestách sme ich nevideli.
Volkswagen W12 – 1997
Koncom 90. rokov sa Volkswagen rozhodol, že skúsi na chvíľu zabudnúť na odkaz, ktorý si nesie vo svojom názve a namiesto ľudového vozidla navrhne superšportový model s motorom do W. Nemci ukázali svoj koncept na autosalóne v Tokiu. Dizajn pochádzal z dielne štúdia Italdesign, motor vznikol spojením dvoch šesťvalcov, mal objem 5,6 litra a vyvinul 309 kW (420 k). VW W12 malo päťstupňovú prevodovku, pohon všetkých kolies, skvelú aerodynamiku… Škoda, že sme si na ňom mohli zajazdiť napokon iba vo videohrách.
BMW Nazca M12 – 1991
Bavorskú špecialitu svet prvý raz uzrel na autosalóne v Ženeve začiatkom 90. rokov a len málokoho prekvapilo, že v kolónke autor dizajnu svietilo meno Giugiaro. Šok nastal až v momente, keď sa ukázalo, že ide o Fabrizia, syna slávneho Giorgetta. Štúdia sa mohla pochváliť karbónovou karosériou, hmotnosťou 1,1 tony a tiež päťlitrovým vidlicovým dvanásťvalcom s výkonom 223 kW (300 k), ktorý môžete nájsť napríklad aj v BMW 750i. Avšak tak ako mnoho iných konceptov z ranných deväťdesiatych rokov, ani tento sa neostal do výroby.
Peugeot Oxia – 1988
Píše sa rok 1988, v Paríži sa koná autosalón a domáci Peugeot strháva plachtu z auta, ktoré akoby prišlo z budúcnosti. Nešlo pritom iba o to, že malo dvakrát preplňovaný vidlicový šesťvalec umiestnený v strede naprieč, ani o to, že malo maximálnu rýchlosť 350 km/h, hoci aj to bolo viac ako pôsobivé. Ľudia vtedy žasli nad 18 solárnymi článkami umiestnenými za čelným sklom, anatomicky tvarovanými vyhrievanými sedadlami s päťbodovými bezpečnostnými pásmi, CD prehrávačom, farebným LCD displejom a dokonca nad navigáciou! Elektronika bola japonská a Oxia musela skutočne pôsobiť ako z iného vesmíru. Škoda, že ostala niekde medzi nebom a zemou.
Audi Avus Quattro – 1991
Ak ste si mysleli, že ide o predlohu pre Audi R8, tak vedzte, že zrod tohto konceptu siaha do začiatku 90. rokov, keď bol predstavený na autosalóne v Tokiu. Názov je odkazom na pretekársky okruh v Berlíne, kde by sa Avus isto cítil ako doma. Je až neuveriteľné, že hliníková karoséria bola vyrobená ručne a to z 1,5 mm tenkých plátov. Šesťlitrový motor W12 sa do auta nikdy reálne nedostal, pri prezentácii ho nahradila maketa. Preto sa krásna štúdia nikdy nedostala ani na asfalt, o sériovej výrobe nemohla byť vôbec reč.
Ford GT90 – 1995
Americká automobilka sa v roku 1994 rozhodla, že investuje viac ako 3 milióny dolárov do vývoja nového superšportového modelu GT90, ktorý mal prekonať svetový rekord v maximálnej rýchlosti. Aby sa celý proces urýchlil, Ford použil podvozok a prevodovku z Jaguaru XJ 220. Hoci pôvodný plán počítal s dvanásťvalcom s výkonom 410 kW (550 k), jediný funkčný prototyp jazdil s odpojeným turbom a dosahoval výkon „len“ okolo 400 koní. Testovací jazdci na ňom previezli pár novinárov, no do sériovej výroby sa ani tento koncept nikdy nedostal.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov