Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


ZF Lifetec debutuje airbagom pre päty pre vozidlá s autonómnym riadením

ZF Lifetec predstavil airbag päty, ktorý je navrhnutý tak, aby znížil riziko vážnych poranení členkov a chodidiel cestujúcich na predných sedadlách v prípade zrážky.

V budúcnosti, keď bude možné sedadlá posunúť viac dozadu a do takzvaných komfortných polôh, môže byť vhodná kontaktná plocha pre chodidlá príliš vzdialená. V prípade nehody môže výsledný nekontrolovaný pohyb nôh zvýšiť riziko poranenia dolných končatín. Mnohé z týchto zranení nie sú život ohrozujúce, ale môžu spôsobiť dlhodobé poškodenie pohybového aparátu vodiča a spolujazdca. Preto ZF LIFETEC vyvinul Active Heel Airbag, ktorý môže pomôcť vytvoriť stabilný bod nárazu na pätu aj v uvoľnenej polohe sedenia so sedadlami posunutými dozadu.

Bezpečnosť pasažierov vozidla závisí od množstva faktorov, vrátane polohy nôh, kolien a chodidiel. V konvenčných polohách sedenia poskytuje podlaha vozidla dostatočnú oporu pre nohy cestujúcich na predných sedadlách, aby sa zabezpečil stabilný bod nárazu päty, ktorý umožňuje kontrolovanú dráhu pohybu nôh a kolena. To tiež zaisťuje, že kolenný kĺb môže vniknúť do kolenného airbagu, ak je ním vozidlo vybavené, v najpriaznivejšom uhle vďaka bezpečnej podpore päty v priestore pre nohy. To umožňuje, aby sa veľká časť energie nárazu preniesla stehennou kosťou, najsilnejšou kosťou v ľudskom tele, do konštrukcie vozidla. Nárazové testy však ukázali, že keď si cestujúci zatlačí operadlo sedadla a zaujme pohodlnejšiu polohu na sedenie, musí sa vytvoriť dodatočný bod nárazu päty, pretože to zväčšuje vzdialenosť medzi pätami a bodom nárazu, čo znamená, že spojenie s podlahou priestoru pre nohy už nie je optimálne.

„Ak chýba bod nárazu na pätu, kolená nie je možné efektívne rozvinúť do airbagu a kolenný airbag je menej účinný,“ vysvetľuje Harald Lutz, vedúci vývoja v ZF LIFETEC. Aj keď je v tomto prípade riziko smrteľných zranení nízke, bez aktívneho pätového airbagu je vysoká pravdepodobnosť vážnych zranení nôh a chodidiel. „Aktívny Airbag na päte pomáha zaistiť adekvátny bod nárazu na pätu aj pri pohodlnejšom sedení,“ dodáva Lutz.

Active Heel Airbag možno integrovať priamo do priestoru pre nohy bez potreby ďalšieho priestoru. V prípade nárazu sa airbag nafúkne pod kobercom podlahy vozidla a poskytne potrebnú stabilitu päte. Active Heel Airbag je možné prispôsobiť takmer akémukoľvek modelu vozidla na celom svete. Active Heel Airbag bude dostupný v roku 2028 pre automobilky, ktoré chcú svojim pasažierom ponúknuť sedadlá s dodatočnými pohodlnými polohami. ZF LIFETEC je lídrom v tejto technológii a mnohých ďalších riešeniach ochrany dolných končatín a v budúcnosti bude aj naďalej určovať štandard v oblasti pasívnej bezpečnosti.

Zdroj: ZF

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov