Test: Dacia Spring Electric 65 Extreme – Najlacnejšia „električka“
Dacia Spring bola a naďalej je najlacnejší elektromobil na našom trhu. V tomto prípade však lacný neznamená zlý.
Viacero áut, ktoré kedysi stáli pod 10 000 eur, už dnes neexistujú a tie, ktoré prežili, stoja v základe takmer 15 000 eur a keď si zvolíte lepší motor, automatickú prevodovku a lepšiu výbavu, dostanete sa k 20 000 eurám. A tu začína dávať zmysel Dacia Spring. V základe stojí 16 900 eur, so silnejším motorom a najvyšším stupňom výbavy je za 19 900 eur. Má čisto elektrický pohon a normovaný dojazd 228 km, čo ju na jednej strane deklasuje z úlohy všestranného auta pre mladé rodiny či dôchodcov, na druhej strane dáva zmysel ako druhé auto do rodiny a pre mnohé firmy. Druhá generácia je oveľa vyzretejšia, ako bola prvá, a vôbec sa za ňu nemusíte hanbiť.
Mne sa aj predošlá verzia páčila, no facelift je bez debát krokom vpred. Ako celok pôsobí uhladenejšie a má množstvo zaujímavých detailov. Spomeniem nové denné svetlá v tvare písmena Y, zadné skupinové svetlá a lištu medzi nimi, kontrastný motív inšpirovaný mestom, ktorý nájdete na oboch nárazníkoch, polep s nápisom Spring na C-stĺpikoch či lemy blatníkov s „výrastkom“ v hornom oblúku. K tomu si pripočítajte prelisy na kapote, na streche, na bokoch karosérie, zvoľte si nejakú výraznú farbu – napríklad takúto tehlovú červenú Brick – a dostanete jedno milé mestské autíčko. Na rovinu však musím povedať, že niektoré zo spomínaných detailov má iba top verzia Extreme. Totálnou premenou prešiel interiér – zo zaoblených tvarov a kriviek Spring konvertoval k linkám robeným pravítkom a výrazným hranám. Pripomínam, že Dacia Spring je štvormiestna, ale pri tejto šírke auta by tri miesta vzadu ani nedávali zmysel.
Prísna hierarchia
Dacia má stratégiu, ktorá stojí na tom, aby poskytla zákazníkom auto za prijateľnú cenu a kľúčom k tomu je motto „všetko, čo potrebujete, nič navyše“. Znie to veľmi jednoducho, no keď sa nad tým zamyslíte, vôbec to nie je jednoduché. To, čo je pre jedného stále málo, je pre iného už zbytočne veľa. O čo by niekto ani bicykel neoprel, je pre druhého už príliš veľa. A to sa bavíme stále o zákazníkoch najmenších a najlacnejších áut. Dacia to vymyslela tak, že ponúka tri stupne výbavy, dve výkonové verzie elektromotora a jednu veľkosť akumulátora, ktoré sú však pevne prepojené a nemôžete ich navzájom kombinovať. To znamená, že napríklad základnú výbavu nemôžete mať s väčším akumulátorom či silnejším motorom a naopak, vyšší stupeň výbavy zasa s menším akumulátorom a slabším motorom. Tým vlastne – pre seba veľmi efektívne – pokrýva širokú oblasť a cez toto sito by malo prepadnúť minimum zákazníkov.
Základná verzia Essential už názvom všetko prezrádza. Essential z anglického jazyka totiž znamená nevyhnutné. Zvonka nemá lakované kryty zrkadiel ani kľučky dverí, jazdí na plecháčoch, vo vnútri zasa nemá centrálny dotykový displej atď. No má všetko, čo reálne potrebujete. Má všetky bezpečnostné a asistenčné systémy, dokonca aj cúvacie senzory… Jedinou výnimkou je klimatizácia, ktorú síce v súčasných sparných letných mesiacoch potrebujete, ale ktorú Dacia – z pre mňa nepochopiteľných dôvodov – dodáva až v druhom stupni výbavy Expression, v tej základnej ani za príplatok. Poďme však k testovanému exempláru, ktorý je vo výbave Extreme, a ten už je vybavený všetkým, čo si len v tejto triede reálne môžete priať, vrátane 10,1-palcového dotykového displeja s online navigáciou na 8 rokov v cene vozidla, zrkadlením telefónu atď. a nechýba ani aplikácia My Dacia, s ktorou môžete mať vaše auto pod dohľadom, prípadne ovládať niektoré jeho funkcie na diaľku. Chválim My Safety Perso, v ktorom si povypínate tie bezpečnostné systémy, ktoré vás otravujú, a potom si toto nastavenie môžete kedykoľvek vyvolať jediným tlačidlom. Už nikdy nebudete musieť zažívať tortúru s postupným vypínaním otravných systémov cez dotykový displej. Podobný systém by som dal za povinnosť všetkým automobilkám. Na druhej strane volič prevodovky, resp. jazdného smeru e-shifter ani v tejto generácii nemá režim P, takže keď zastavíte, nesmiete zabudnúť zatiahnuť ručnú. Inak vám auto poľahky odíde. A musím povedať, že už po pár tisíckach kilometrov sa mi na testovanom Springu zdala tá ručná vyťahaná.
Po novom Dacia ponúka prvky YouClip, ktoré vám môžu celkom dobre poslúžiť a mne osobne dobre poslúžilo aj dvojité dno kufra, vanička, resp. úložný priestor, pod prednou kapotou, predná lakťová opierka a organizér na stredovej konzole. Všetko sú to prvky z originálneho príslušenstva Dacie.
Keď úsmev mrzne
Ako som už spomenul, k top výbave prislúcha top motor, teda motor s 48 kW (65 k) a 113 Nm. Zrýchlenie z nuly na stovku za 13,7 sekundy a maximálna rýchlosť 125 km/h pôsobia smutne, niektorí sa naopak pousmejú. V skutočnosti sa vy budete môcť vysmievať vodičom v okolitých autách, pretože pružná dynamika Springu v bežných mestských rýchlostiach ich s najväčšou pravdepodobnosťou prekvapí. Spring totiž ide za plynom okamžite, ochotne a s ľahkosťou. Jednak, že elektromotor ako taký má takú charakteristiku – nemusí čakať na schválenie akcelerácie od lambda sondy, má rýchle a priame reakcie – a jednak, že auto samotné neváži ani tonu, konkrétne iba 974 kg. To, že som vravel „v bežných mestských rýchlostiach“, neznamená, že tá prekvapivá dynamika končí pri 50-ke, resp. tesne za ňou. Pokračuje a máte ju k dispozícii aj vo vyšších rýchlostiach. Slabnutie začínate cítiť až v okolí stovky. Všetkým, čo sa vám predtým vysmievali, budú mrznúť úsmevy na tvárach.
Trochu mi chýbala možnosť manuálnej voľby intenzity rekuperácie, nanajvýš môžete využiť zosilnenú klasickú rekuperáciu v režime D a zosilnenú B. Určite by som využíval nulovú rekuperáciu, resp. voľné rolovanie, ktorým sa dá v mnohých situáciách ušetriť kopec energie. Našťastie, intenzita rekuperácie v základnom režime nie je nijako zdrvujúca, po uvoľnení plynu vás neoplieska o čelné sklo.
Veľký obdiv musím vysloviť k podvozku, ktorý je príjemne mäkký, ale nie uplávaný a až prekvapivo mäkko tlmí prenos všetkých druhov nerovností do karosérie. Fakt som si jazdu užíval. Riadenie je ľahké, presne také, aké chcete mať v meste. Sklamalo ma však kúrenie, ktoré už ani mierne nad nulou nedokázalo vháňať do kabíny horúci vzduch, navyše cez tenké dvere ťahá chlad. V meste to ešte ujde, ale dostanete sa na diaľničný obchvat, či nebodaj idete von z mesta a ste nahratí. Auto ako-tak kúri do 70 – 80 km/h a ani vtedy nejde z výduchov horúci vzduch, ale potom začne fúkať doslova vlažný. Pre mňa je ďalším problémom, že sa nedá nasmerovať temperovaný vzduch na všetky tri zóny naraz. Musíte si vybrať, či chcete mať v teple hlavu a nohy alebo telo a nohy.
DC za 600 eur
Akumulátor má využiteľnú kapacitu 26,8 kWh a normovaný dojazd podľa WLTP 228 km, v meste dokonca 305 km. Ja som v zimných podmienkach dosahoval dojazd na jedno nabitie okolo 180 km, aj v najhoršom prípade to však bolo okolo 160 km. Z hľadiska prevádzkových nákladov je však dôležitá spotreba, nie dojazd. Výrobca deklaruje v kombinovanej prevádzke spotrebu 13,5 kWh a ani napriek zimným podmienkach som od nej nemal ďaleko – celkový priemer bol 15,8 kWh/100 km.
V duchu „všetko, čo potrebujete, nič navyše“ vám Dacia dáva iba pomalé AC nabíjanie s príkonom 6,6 kW. Za rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom DC si aj v top verzii musíte priplatiť, a to 600 eur, pritom maximálny príkon je 34 kW a nabitie z 10 na 80 trvá 38 minút, čo zodpovedá rýchlosti nabíjania 170 km/h. Reálna situácia však v zimných podmienkach bola žiaľ oveľa horšia – pri teplotách mierne nad nulou som nedosiahol ani 20 kW, neraz sa nabíjací výkon počas celého nabíjania pohyboval okolo 10 kW. Zrejme v lete by bola situácia výrazne pozitívnejšia, skúsime to overiť a uvidíme.
Dacia Spring má nabíjací konektor vpredu – v strede masky a ja s takýmto riešením absolútne nie som stotožnený, pretože keď máte v úzkom priestore – napríklad medzi dvoma autami na rýchlonabíjačkách – zaparkovať nosom, tak je to vždy horšie, ako tam nacúvať, a rovnako aj vyjsť spomedzi dvoch áut je vždy horšie cúvaním než nosom. Našťastie, Spring je uzučké auto a má dobrý rajd, resp. malý polomer otáčania, takže s týmto nebude až taký problém. No ešte stále tu ostáva otázka, že vpredu je na najexponovanejšom mieste a aj pri malom ťukanci sa konektor môže poškodiť.
V kontexte toho, že vám Dacia ani v najvyššej verzii nedáva DC nabíjanie v sérii, celkom zaujímavo vyznie, že vám naopak dá obojsmerný adaptér Vehicle to Load (V2L), cez ktorý môžete napájať štandardné 230 V externé zdroje – vŕtačku, pílu, krovinorez, kosačku…
Vo všeobecnosti platí zásada, že za málo peňazí nemôžete čakať veľa muziky. To sa jednoducho nedá. Dacia však dokazuje, že za rozumné peniaze sa už dá urobiť rozumná muzika.
Stručne
Čo treba uznať
- Mimoriadne príjemný podvozok.
Čo nám chýbalo
- Výkonnejšie kúrenie a poloha P v prevodovke.
Čo nás prekvapilo
- Auto má V2L rozhranie.
Dacia Spring Electric 65 Extreme
Cena (základ/test) 16 900/22 179 €
Záruka 3 rokov alebo 100 000 km
na akumulátor 8 rokov alebo 120 000 km
Motor
Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 48 kW (65 k), max. krútiaci moment 113 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 27,4/26,8 kWh.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 13,7 s, vmax = 125 km/h, dojazd vo WLTP/test 228/~180 km, spotreba WLTP/test 13,5/15,8 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
230 V – áno
AUX – nie
USB-A – nie
USB-C – 2×
Wi-fi – nie
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 10,1
Batožinový priestor: 308 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov