Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 110 kW Elegance – Zmena je život

Volkswagen Passat Variant v deviatej generácii vsadil na digitálne zmeny. Nezlomí mu to krk?

Ikona manažérskeho sveta sa zmenila. Prvá generácia Volkswagenu Passat debutovala pred viac ako 50 rokmi a Passat sa extrémne rýchlo stal obľúbeným favoritom strednej triedy v Európe. Aj u nás je to jedno z najčastejšie vyberaných vozidiel, a to tak jazdených, ako aj nových. Passat však už po novom nie je pre Európanov s karosériou sedan. Je to škoda, ale tak sa v centrále rozhodli a my to musíme akceptovať. Navyše je prakticky celý digitálny a jemnejší než staršia robustnejšia generácia B8. Nie som si istý, že to je šťastné riešenie, najmä keď vekový priemer manažérov sa pomaly, ale isto zvyšuje.

Iný a väčší

Pamätám si skoršiu debatu s kolegom Majom v aute. Pred mesiacmi popri nás prešiel novučičký Passat a my sme ho na ulici sprvoti ani len nestotožnili. Až s krátkym odstupom času nám došlo, že vlastne okolo nás prešiel nový Passat. Nový Volkswagen Passat vyzerá veľmi dobre zvonku aj zvnútra, esteticky, so správnymi proporciami a krásnymi líniami, nemá nič, čo by mohlo byť kontroverzné, ale ani nič, čo by hneď na prvý pohľad zaujalo, či vyniklo. Všetko je vyvážené tak, aby nevzbudzovalo nadmernú pozornosť, a zároveň poskytovalo čistý pôžitok pre oči. To je presne to, čo chceli dizajnéri dosiahnuť. Passat s karosériou kombi má dôstojné a aerodynamické tvary, ktoré aj na dnešné trendy spadajú do kategórie decentné.

Novinka je o 144 mm dlhšia ako jej predchodca a atakuje päťmetrovú hranicu. Aerodynamická silueta nielen zaujímavo vyzerá, ale má aj nízky koeficient odporu vzduchu. Predtým to bolo cx = 0,31 a teraz je to cx = 0,25. To je výsledok hodný mnohých športových áut. Pri pohľade na predný nárazník s obrovskou mriežkou som si zaspomínal na masky, ktoré približne pred dvadsiatimi rokmi začal používať Peugeot. K tomu pomerne úzke, ale vynikajúce LED matrixové svetlá pri pohľade spredu mierne splývajú s menším Golfom. Priznám sa, na novom Passate sa mi najviac páčia zadné tradičné partie a jednoduchá bočná silueta.

Priestranná sterilnosť

Rázvor osí náprav sa zväčšil o 50 mm, čo sa prejavilo aj v interiéri, ktorý opäť získal viac miesta. Objem kufra sa zväčšil na veľkolepých 690 litrov. Samotný kufor má na podlahe dĺžku 113 cm a výšku viac ako 90 cm bez rolety. Keď sklopíme operadlá, bez problémov sa dajú prepravovať aj dvojmetrové predmety. Passat bol v tomto vždy doslova priestorovým etalónom triedy. A tak je to, našťastie, aj teraz. Keď si však sadnem za volant nového Passatu, mám som pocit, že som v úplne inom modeli, než je Passat, aký som poznal. A to som mal tú česť so všetkými generáciami okrem prvej. Taký kultúrny šok mi Passat nikdy nespôsobil – dokonca ani medzi generáciou B5.5 a B6.

Automobilke Volkswagen novinári spoločne s verejnosťou od nepamäti vyčítali funkčnú sterilnosť vnútorného prostredia. Ergonómiu a istotu obsluhy vždy stavali na piedestál a tak dizajn možno trochu utrpel. Teraz celé vnútro zdigitalizovali. Interiéru dominuje obrovský 15-palcový displej infotainmentu, za volantom sa hrdí 10-palcový displej, k tomu množstvo lesklých, a súčasne v noci svietiacich povrchov. Tlačidlá na palubnej doske nehľadajte. Absolútne všetko sa rieši na displeji v peknej grafike – a celkom intuitívne, ale nie vždy sú všetky ikonky veľké a presne stlačiteľné. Dotykový, superrýchly veľký maxitablet sa celkom pohodlne používa a je aj prehľadnejší ako predchádzajúca multimediálna obrazovka. Má veľa skrytých funkcií, ktoré sa predtým ovládali pomocou tlačidiel, no sú umiestnené tak intuitívne, že sa ich naučíte používať za pár minút. Postupom času je to s obsluhou už len lepšie. Nemci sa rozhodli umiestniť aj ovládanie prevodovky za volant, rovnako ako vo všetkých elektrických modeloch značky VW. Všetky režimy prevodovky sa ovládajú vpravo, stierače a smerovky vľavo. Výrobca sa už rozhodol ani nepriniesť manuálnu prevodovku, takže každý Passat sa bude ovládať rovnako. Na stredovom tuneli tak ostali rozmerné miesta na uskladnenie drobností pod roletkami a tlačidlá ručnej brzdy a štartovania motora.

Pozitívom je, že po haptických plochách vrátili na volant obyčajné hardvérové tlačidlá. Malé ikonky a kvantum často aj nepotrebných informácií na základnej obrazovke zvykne starších vodičov hnevať; uvidíme, ako sa s tým ľudia zžijú pri Passate. Ďalšou výhodou Passatu sú pohodlné masážne sedadlá, no mám výhrady k materiálom v interiéri a ich povrchovej úprave. Hoci sú materiály na palubnej doske a dverách mäkké, čalúnenie sedadiel a  povrchy niektorých ostatných interiérových prvkov nepôsobia dojmom materiálu vhodného pre najbohatšiu verziu Elegance. Alebo som možno len ja náročný rozmaznanec.

Klíma na ruku

Passat som dostal v období, keď teploty presahovali tridsiatky. Takže bez klímy to rozhodne nešlo. A tu sa musím pozastaviť. Pod obrovský displej inžinieri vopchali jednoduché ventilačné mriežky bez regulácie intenzity. Viete iba meniť smer a zatvoriť ich posunutím klapky do krajnej polohy. Navyše stredová opierka je pevne integrovaná do tunela, takže studený vzduchu smeruje na ruku a po pol hodine ma začal bolieť kĺb v lakti. Toto rozhodne nie je šťastné riešenie.

Chce to doladiť!

Ak koncern VW rýchlo nezvolá servisnú akciu, obávam sa, že aj napriek fantasticky funkčnému adaptívnemu podvozku a početným výhodám si mnohí vodiči budú pamätať na Passate B9 najmä jednu vec – tupé a hlasné dunenie rázov na cestách so záplatami a to, že zreteľne počuť bežný chod pruženia. Pritom na kvalitných cestách je nový Passat príjemné a tiché auto. Samotné odpruženie funguje sakramentsky dobre. Testované auto malo totiž adaptívne tlmiče DCC. Majú široké a takmer plynulé nastavenie sily tlmenia. To umožní dokonale prispôsobiť vlastnosti aktuálnemu stavu vozovky.  Je len na vás, či sa po jamách chcete voziť v húpajúcom kočiari alebo na kvalitnom asfalte preferujete citeľne vysokú tuhosť. Bezpečná ovládateľnosť a vysoký komfort pruženia sú podľa mňa jednou z najväčších predností tohto modelu, len škoda vyššie spomenutého hluku.

Prehnaná opatrnosť

Najhorší a najotravnejší systém v najnovších autách býva aktuálne ten, ktorý upozorňuje na prekročenie rýchlosti. Našťastie, v Passate sa dá vypnúť dvoma kliknutiami na displeji. Správanie auta to nijako neovplyvní a obmedzenia rýchlosti sa zobrazujú naďalej. Z hľadiska bezpečnostných systémov mám jednu výhradu. Ide o systém, ktorý chráni pred účinkami kolízie počas pomalých manévrov. Snímače sú nastavené na príliš veľkú vzdialenosť, čo znamená, že pri bežnom parkovaní, napr. do tesnej garáže mi auto neraz núdzovo zabrzdilo.

Fleetový ideál

Passat a TDI sú bezpochyby dva symboly, ktoré sa zdajú v našich geopolitických šírkach neoddeliteľné. Passat s motorom 2,0 TDI je už ikonou a tento agregát nemohol v novej generácii chýbať. Je dostupný vo viacerých výkonových verziách a ja som testoval tú optimálnu. Pod kapotou som verziu s výkonom 110 kW (150 k), predný pohon so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Voľba je to veľmi príjemná, plne funkčná, so zameraním na dlhé jazdy a celkovo vyšší dojazd. Na 66-litrovú nádrž nie je problém prejsť cca 1200 – 1300 km, pretože výsledná celková spotreba sa zastavila pri 5,4 l/100 km. Takýto dojazd nie je na dnešné pomery vôbec bežný, ale pamätníci si isto spomenú na verziu B3 a B4 Variant, ktorý mal stolitrovú nádrž a dojazd presahoval 2 000 km.

Pohonná jednotka funguje perfektne a na prejazdených skoro 1300 km som si nikdy neuvedomil, že by prevodovka zašklbala alebo došlo k nešťastnému tvrdému preradeniu. Už tu nie sú ani „lagy“ známe spred rokov, kombinácia dobre reagovala na pohyby pravej nohy pri hraní s pedálom akcelerátora a auto vie plachtiť aj na tempomat.

Perfektný, ale…

Nový Passat je perfektný, priestranný a komfortný spoločník. Vyniká pohodlnou jazdou, optimálne pohodlnými sedadlami, vysokým komfortom. Keď pomyslíte na auto s takýmito výhodami, okamžite doň chcete nasadnúť a ísť niekam ďaleko. Najlepšie s rodinou, ktorá má dostatok miesta a ich batožinu bez problémov zmestíte do obrovského kufra. Ak ste sa pri výbere nového auta riadili ukazovateľom „cena kufra na liter“, Passat bude na čele rebríčka.

Volkswagen by však mal zlepšiť odhlučnenie podvozka a povenovať sa kalibrácii starostlivých bezpečnostných systémov, ktoré nefungujú zle, len až – bačovsky povedané –  „príliš opatrnô“. Zvyšok je výborný a nový Passat prešiel zaujímavou metamorfózou. Vďaka širokému spektru motorov ho v ovládnutí segmentu dokáže prenasledovať len jeden automobil, a to sesterská Škoda Superb.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Hltá kilometre ako nič.

Čo nám chýbalo

  • Regulácia výduchov klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Funkčnosť podvozka DCC pro.

Volkswagen Passat a konkurencia:

 

Volkswagen Passat

+Bezkonkurenčná základná cena

+Široká ponuka motorov

+Priestrannosť

-Buchotavý podvozok

-Gro sa rieši na displej

Škoda Superb Combi

+ Simply Clever riešenia

+ Ponúkajú aj limuzínu, aj kombi

+ Kombinované tlačidlá Smart Dials

– Slabá grafika stredového displeja

– Dekory s čiernym klavírnym lakom

 

Peugeot 508 SW

+Atraktívny športový dizajn

+Jedinečnosť na ceste

+V ponuke aj športový model PSE

-Slabá ponuka motorov pre fleetové politiky

-Stiesnený interiér

Základné technické parametre

   

Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 110 kW Elegance

 

Škoda Superb Combi 2,0 TDI SCR EVO 110 kW 7° AP DSG L&K Peugeot 508 1,5 BlueHDi 130 k EAT8 GT
Cena základ/verzia/test [€] 33 990/45 590/61 041  41 140/52 267/– 40 290/42 790/–
Záruka 2 roky bez obmedzenia km

 

5 rokov alebo 100 000 km 4 roky alebo 100 000 km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný vznetový R4/16 preplňovaný vznetový R4/16 preplňovaný vznetový R4/16V
Objem valcov [cm3] 1 968 1 968 1 499
Max. výkon – kombinovaný [kW (k)/ot.min-1] 110 kW (150 k)/3 000 – 4 250 110 kW (150 k)/3 000 – 4 250 96 (130)/3 750
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 360 Nm/1 600 – 2 750 360/1 600 – 2 750 300/1750
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 9,3 9,3 11,4
Max. rýchlosť [km/h] 223 222 208
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 4,9 – 5,1 5,0 – 5,4 5,2
Test AM [l/100 km] 5,4 5,3
Emisie CO2 [g/km] 129 – 135 130 – 143 135
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 917/1 849/1 497 4 902/1 849/1 482 4 778/1 859/1 420
Rázvor osí náprav [mm] 2 841 2 841 2 793
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1678/562 1 742/499 1 651/399
  230 V – áno

AUX – nie

USB-A – 0×

USB-C – 5×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 15

Batožinový priestor: 690 dm3

 

230 V – áno

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 5×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 13,0

Batožinový priestor: 690 dm3

 

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,0

Batožinový priestor: 530 dm3

 

 

Test: Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW 7° AP DSG Selection – Voľba z rozumu

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov